c_300_250_16777215_10_images_81082.jpg

 


گنبدکاووس : ترکمن سسی - عملیات جانمایی ستون های باربر و بازسازی سقف مصلی نماز جمعه اهل سنت گنبدکاووس با حمایت های نقدی و امانی نیکوکاران و کارشناسان ادامه دارد.



معمار جوان گنبدی، مهندس محمد کریم توری که ایده ترمیم و همچنین برنامه ریزی و نظارت روند پروژه و طراحی اعضای جدید را عهده دار است در گفتگو با خبرنگار ترکمن سسی می گوید:

اسفند سال گذشته شاهد بارش برف در منطقه بودیم که با تاخیر ذوب برف های روی بام مصلی موجب آسیب به سازه لوله ای روی ستونها گردید. گرچه در طول عمر سی ساله این سازه قبلا هم چندبار شاهد چنین برف‌هایی بودیم اما این بار خستگی سازه فلزی دلیل مضاعفی شد تا شاهد این تغییرشکل اعضای لوله‌ای باشیم.

گرچه باتوجه به برهه زمانی ساخت سازه مصلی نماز جمعه اهل سنت گنبدکاووس و امکانات موجود در آن زمان، به بهترین نحو عمل شده است اما از دلایل نشست در اعضای تکیه‌گاهی می توان به استفاده از المانهای مشابه و عدم تقویت در نقاطی اشاره کرد که نیروی بیشتری را تحمل کرده و به ستونها منتقل میکردند.

بلافاصله پس از بروز این مشکل و احتمال فروریزش کل سقف مصلی، برگزاری نمازجمعه زیر این سقف متوقف شد و هیئت امنای مصلی سعی بر برطرف کردن مشکل و ترمیم سازه برآمدند و با مشورت گرفتن از متخصصین این سازه خاص، راه‌های مختلف رفع مشکل هم به لحاظ علمی و قابلیت اجرا و هم به لحاظ قابلیت تأمین هزینه های لازم مورد بررسی قرار دادند.

در نهایت تصمیم برآن شد که با استفاده از علم و تخصص نیروی بومی، کل سقف که بصورت میانگین ۲۵ سانتیمتر به پایین تغییر مکان داده بود به مکان و ارتفاع قبلی و اصلی بازگردانده شده و سازه زیرین نیز با استفاده از خرپاهایی از جنس تیرآهن تقویت شده و ستونهای فلزی موجود نیز با تکنیک ژاکت بتنی تقویت و مقاوم سازی گردد تا بتواند سلامت و دوام سازه را حداقل تا چندنسل دیگر تضمین نماید.

تاکنون برای بازسازی مصلی نماز جمعه اهل سنت گنبدکاووس حدود یک میلیارد و دویست میلیون تومان هزینه شده و قسمت عمده خرید آهن آلات انجام شده و گمان میرود که با هزینه کل یک میلیارد و ششصد میلیون تومان این پروژه به پایان برسد که این بودجه با کمک خیرخواهانه عموم مردم و مخصوصا یکی از خیرین بنام ترکمن صحرا تامین شده است.

تمام دست اندرکاران پیشرفت این پروژه که بدون چشمداشت مالی درحال انجام وظیفه الهی و مردمی خود می‌باشند امید دارند که با توکل به خداوند منان و با دعای خیر مردم عزیز ترکمن صحرا، ان‌شاءالله اولین نماز جمعه زیر این سقف را در اواسط آبان ماه آتی اقامه نمایند.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر