c_300_250_16777215_10_images_83073.jpg

 

گلستان : ترکمن سسی - نفر برگزیده کنگره عاشورا در ادبیات ترکمن، گفت: "عاشورا" یک فرهنگ است، فرهنگی برخاسته از متن اسلام ناب است و  قیام امام حسین (ع) مظهر نبرد حق بر علیه باطل بود و هر چه زمان می گذرد، تبلوری بیشتری پیدا کرده و آموزه های آن روشن تر می شود.

 

به گزارش خبرنگار ترکمن سسی، غلامرضا ولی پور، افزود: شهادت امام حسین (ع) نزد اهل سنت، نمونه ای از فداکاری و دفاع از حق و تلاش ایشان برای احقاق حق از ظالمان است و بهترین دلیل بر این مسئله روایاتی است که در کتب اهل سنت در خصوص فضایل امام حسین (ع) روایت شده است.

وی با بیان اینکه "عاشورا" در وحدت میان مذاهب اسلامی نقش بسزایی دارد، اظهار کرد: در عاشورا به اصول انسانی چون عزت، کرامت، آزادی و به اصول اسلامی چون نبوت، قرآن و سنت بسیار توجه شده است. 

نفر دوم بخش مقاله در کنگره عاشورا در ادبیات ترکمن در ادامه افزود: ادبیات مردم ترکمن نیز آیینه دلدادگی آنان به اهل بیت رسول اکرم (ص) و یادآور ریشه داشتن محبت خاندان رسول عظیم الشان اسلام در میان آنان است.

ولی پور، تصریح کرد: مختومقلی فراغی شاعر نامدار ایرانی ترکمن، اشعارش به روشنی گویای ارادت زایدالوصف مردم ترکمن به اهل بیت پیامبر (ص) به ویژه حضرت امام حسین (ع) است.

وی، افزود: مختومقلي در تمامي اشعار خود 10 بار مستقيماً از كربلا ياد نموده است و نام امام حسين(ع) 23 بار در ديوان مختومقلي تكرار شده است و اين نشان دهندة اهميتي است كه اين شاعر بزرگ به ايشان قائل است.

دارنده عنوان سوم بخش مقاله کنگره کشوری فرهنگ رضوی در مطبوعات، به ایام شهادت امام رضا(ع) هم اشاره کرد و گفت: بارگاه حضرت رضا (ع) در شهر مشهد همواره شاهد حضور برادران و خواهران اهل سنت و مردم تركمن است و بسیاری از تركمن ها بارگاه امام رضا (ع) را به جهت داشتن گنبدي طلايي و به منظور تكريم شخصيت والاي ايشان «قيزيل امام» (يعني امام طلايي) مي‌نامند.

وی، اظهار داشت: از گذشته‌هاي دور تاكنون، جوانان تركمن پس از عروسي، به اميد استحكام پايه‌هاي زندگي مشترك به آستان مقدس امام رضا (ع) متوسل شده و سفر به مشهد و زيارت بارگاه امام رضا (ع) را يكي از سنت‌هاي حسنة فرهنگ خود مي دانند. 

گفتنی است؛ ولی پور هفته گذشته و در دومین کنگره عاشورا در ادبیات ترکمن حائز رتبه دوم گردید و نامبرده عنوان نخست کنگره ی منطقه ای بانوی آفتاب و عنوان سوم کنگره کشوری فرهنگ رضوی در مطبوعات را در کارنامه خود دارد.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر