c_300_250_16777215_10_images_88060.jpg



ترکمن سسی - دولت فعلی با شعار ساخت سالانه یک میلیون مسکن ، در اجرای قانون جهش تولید مسکن ، طرح نهضت ملی مسکن را کلید زد و مردم را به خانه دار شدن امیدوار کرد.



مردم و متقاضیان مسکن که مشتاقانه پیگیر خبرهای مربوط به مسکن بودند، در شهرهای مختلف در سامانه این طرح ثبت نام کردند. عمده متقاضیانی این طرح با ذهنیت و حال و هوای مسکن مهر وارد می شوند ولی این دو طرح با هم تفاوت های اساسی دارند.

در دوره ی احمدی نژاد که طرح مسکن‌مهر اجرا شد نرخ تورم و گرانی ها به مانند امروز نبود و طبعا قیمت زمین و مسکن و قیمت تمام شده واحدهای مسکونی نیز به مراتب پایین تر از شرایط امروز بود.

در زمان اجرای طرح مسکن مهر دولت امکانات زمین دولتی مناسب تری داشت. در واقع دولت آن دوره بخش عمده ای از ظرفیت اراضی موجود سازمان ملی زمین و مسکن را صرف ساخت مسکن مهر کرد. قیمت ها مناسب بود و هزینه هر مترمربع مسکن مهر در گلستان در حدود ۳۰۰ هزار تومان بود. نرخ سود وام مسکن ۴ درصد بود. گرچه در ابتدای کار واگذاری امور به شرکت تعاونی ها که چندان تخصص و تجربه در ساخت مسکن نداشتند برخی مشکلاتی را بوجود آورد اما در ادامه با واگذاری مستقیم به سازندگان مجرب و متخصص مسکن مهر روی غلتک افتاد.

اما اکنون در زمان اجرای قانون جهش تولید مسکن که مکمل قانون ساماندهی حمایت از تولید و عرضه مسکن دوران احمدی نژاد بود است و طرح نهضت ملی مسکن، تورم و گرانی ها چندین برابر شده ، زمین و مسکن طی دو سال اخیر جهش چند برابری را تجربه کرده است. برآورد می شود در حال حاضر قیمت تمام شده هر مترمربع مسکن ملی در حدود ۵ میلیون تومان برآورد می شود. یعنی چیزی در حدود ۲۰ برابر مسکن مهر و این تفاوت ها نباید از نگاه متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن پنهان بماند و انتظار مسکن قیمت را در این طرح داشته باشند.

در نظر نگرفتن این تفاوت ها و انصراف از ادامه طرح ، هم وقت و انرژی متقاضی و دو لت را می گیرد هم هزینه اضافی برای متقاضی به همراه خواهد داشت.

برای ثبت نام در طرح نهضت ملی مسکن متقاضی باید هزینه تشکیل پرونده و هزینه تعهد محضری را پرداخت بکند که حتی در صورت انصراف نیز این مبالغ قابل استرداد نیست.

قیمت واحد مسکن ملی براساس قیمت تمام شده واحد محاشبه می شود و متقاضی همچنین در شش مرحله و به تناسب پیشرفت فیزیکی پروژه مبالغی بین ۴۰ تا ۸۰ میلیون تومان نیز پرداخت می کند. همچنین اقساط وام ساخت مسکن( نرخ سود ۱۸ درشد) را نیز در اقساط بلند مدت پرداخت نماید.

به عبارت دیگر امروز هر متقاضی نهضت ملی مسکن باید توانایی پرداخت هزینه ساخت حدود ۴۰۰ میلیون تومان در طی دو الی سه سال ساخت و نیز پرداخت اقساط ماهیانه حدود ۴ میلیون تومانی را داشته باشند.

حدوده 55 هزار نفر متقاضی تاکنون در نهضت ملی مسکن در گلستان ثبت نام کرده اند و بیش از 40 هزار واحد مسکونی در قالب طرح مسکن مهر در سال های گذشته در استان احداث و تحویل متقاضیان شده است.


بدلیل کمبود زمین در شهر گنبدکاووس تنها 96 واحد مسکن در قالب طرح اقدام ملی مسکن در زمینی به مساحت 7 هزار مترمربع در شهرک بهارستان در حال ساخت است.نورخ سود وام مسکن در طرح مسکن مهر 4 درصد بود و اکنون در طرح نهضت ملسی مسکن نرخ سود وام مسکن 18 درصد اعلام شده است.


تاکنون ده ها نفر از ثبت نام شدگان در طرح اقدام ملی مسکن و طرح نهضت ملی مسکن پس از آگاهی از شرایط دقیق این طرح و بدلیل ناتوانی در تامین آورده متقاضی که رقمی در حدود 350 الی 450 میلیون تومان برآورد می شود و نیز اقساط تسهیلات مسکن چند میلیونی از ادامه این طرح ها انصراف داده اند.


استرداد مبالغ واریزی انصراف دهندگان از این طرح در صورتی که رقم واریزی آنها توسط پیمانکاران اجرای طرح های مسکن برداشت شده باشد منوط به ثبت نام متقاضی جدید است تا رقم های واریزی مکتقاضیان جدید جایزین آنها شود و به امور درخواست انصراف و هماهنگی استرداد رقم های واریزی منصرف شدگان در بخش مسکن ملی راه و شهرسازی انجام می شود.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر