c_300_250_16777215_10_images_61280.JPG

ترکمن سسی-نماز عید سعید قربان با حضور هزاران نفر در عیدگاه اهل سنت گنبد کاووس اقامه شد.

 

به گزارش خبرنگار ترکمن سسی دقایقی قبل نماز عید سعید قربان چون سالهای گذشته با شکوه خاصی در عیدگاه اهل سنت گنبدکاووس برگزار شد.

 

حاضران در عیدگاه اهل سنت گنبدکاووس میزبان سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت کشور بودند که درسخنرانی خویش نکات تلخ و قابل تاملی از فاجعه منا در رمی جمرات سال گذشته به زبان آورد.

 

اوحدی با بیان اینکه ابعاد فاجعه منا خیلی وسیع تر از آن چیزی است که دولتمردان عربستان سعودی می گویند تاکید کرد:ما در روز رمی جمرات سال گذشته شاهد سه جنایت بودیم اولا مسیر زائران ما خیابان 204 نبود،زائران ما را به این خیابان هدایت کردند و از آن سمت نیز زائران سایر کشورها که صبح زود رمی جمرات را انجام داده بودند در حال بازگشت بودند که موجب شد سربازان عربستانی انتهای خیابان 204 را مسدود کنند،از یک سو هزاران زائر کشورهای مختلف در حال گام نهادن در این خیابان بوند و از آن سو خیابان را بستند.

 

وی افزود:این خیابان استاندارد نبود،عرض آن کم بود و آب پاشی در آن نبود،در گرمای 54 درجه آنروز زائران ما مظلومانه در هم تنیدند تا جاییکه در برخی از صحنه ها 60 نفر بر روی هم انباشته شده بودند و بسیاری از حجاج ما بر روی پاهای خویش رمق خود را از دست دادند و تا دو ساعت بعد ندای کمک طلبیدن حجاج به گوش می رسید.

 

اوحدی تصریح کرد:وقتیکه نیروهای امدادی ایران سعی در کمک به حجاج داشتند آنها را دستگیر کردند و خود نیز از توان امداد رسانی ناتوان بودند.

 

اوحدی اذعان کرد:اگر امداد رسانی مناسب برای حجاج صورت می گرفت و عربستان سعودی به موقع وارد عمل می شد هم اکنون 60 در صد از حجاج مسلمان که جان خویش را از دست دادند در قید حیات بودند.

 

 

اوحدی بیان کرد:رفتار خلاف واقعیت عربستان سعودی در قضیه منا کاملا آشکار بود،ساعت 5 بعد از ظهر منطقه را نظامی کردند و ارتش عربستان وارد عمل شد،همه ما را از محل دور کردند و ما فقط صدای آمبولانس ها را می شنیدیم.

 

اوحدی ادامه داد:روز بعد 25 تریلی که در هر کدام از آنها بین 200 تا 250 حاجی شهید بود مشاهده کردیم چرا که سردخانه های عربستان از تعداد بالای جان باخته ها جایی نداشت،سه میلیمتر خونابه بر سطح سردخانه ها ریخته شده بود و بدن های حجاج در تریلی های حمل مواد که بدون امکانات سرمایشی بودند در طول پنج روز دچار تغییرات فیزیکی زیادی شدند.

 

اوحدی دو عامل را دلیل اصلی برگشت پیکرهای شهدای منا به وطن برشمرد و گفت:مسئولان عربستانی تحت هیچ شرایطی با انتقال پیکرهای شهدا به ایران موافقت نمی کردند و این قضیه برای سایر کشورها نیز صدق می کرد،مسئولان عربستانی پنج هزار قبر آماده کرده بودند تا پیکرهای حجاج را دفن کنند اما بیانات قاطعانه رهبر معظم انقلاب در هشتم مهرماه که فرمودند اگر کوچکترین اهانتی به ابدان مطهر حجاج ایرانی شود ما واکنش نشان می دهیم و واکنش ما سخت خواهد بود باعث شد تا مسئولان عربستانی تغییر عقیده بدهند،تا بحال سابقه نداشته است که رهبر یک کشور اسلامی اینگونه از حجاج خویش دفاع کند.

 

اوحدی عامل دیگر را گروه های تفحص بیان کرد و افزود:گروه های تفحص ما بدون هیچگونه خستگی تخت به تخت بیمارستان و سردخانه ها را گشتند و تا 20 ساعت در روز کار تفحص ادامه داشت.

 

اوحدی مطالبات رهبر انقلاب درباره خانواده های شهدای منا را مهم توصیف کرد و گفت:ایشان از تمامی دستگاه های دولتی خواستند تا هر خدماتی می توانند به خانواده های شهدای منا بدهند و هم اکنون در 14 کشور دنیا بزرگداشت شهدای منا را برگزار کردیم.

 

رئیس سازمان حج و زیارت بیان کرد:رهبر انقلاب فرمودند که حکام سعودی با پول دهان دنیا را بستند،بازتاب این سخنان قاطعانه رهبری نیز مثل سخنان قاطعانه ایشان در 8 مهر سال گذشته خود را نشان خواهد داد،هم اکنون مردم افغانستان برای شهدای منا بزرگداشت گرفته اند و مردم پاکستان در اعتراض به دولتمردان این کشور که چرا این کشور آمار حقیقی را اعلام نکرده است تظاهرات کرده اند.

 

اوحدی تصریح کرد:رهبر انقلاب خواستار تشکیل کمیته حقیقت یاب برای روشن شدن ابعاد فاجعه منا است که عربستان از این مسئله به شدت فرار می کند،وقتی که در اتفاقی چند نفر مجروح می شوند برای بررسی موضوع تیمی تشکیل می شود در حالیکه در فاجعه منا سال گذشته هفت هزار نفر جان خویش را از دست دادند،از سویی دیگر کشور عربستان سعودی حق ندارد جلوی حجاج ایرانی و سایر کشورها را برای ادای فریضه حج بگیرد چرا که ما در قرآن داریم خانه کعبه بدون هیچگونه تبعیضی متعلق به همه مسلمانان است.

 

اوحدی با اشاره به آمار حجاج ایرانی که در رمی جمرات به شهادت رسیدند گفت:84 نفر از شهدای ایرانی را عزیزان اهل سنت تشکیل می دهند که شهرستان گنبدکاووس داغدارترین منطقه کشور در فاجعه رمی جمرات سال گذشته بود.

 

 

اوحدی در پایان گفت:کتاب گلستان منا برای بزرگداشت شهدای منا به چاپ رسیده است و انشاالله فرشی نفیس برای بزرگداشت شهدای منا بافته خواهد شد.

 

 

 

دیدگاه‌ها  

0 #1 ع.م. 1395-06-24 16:05
با سلام در رابطه با سخنان آقایی از تالش که به داعش پیوسته و سپس گسسته بود مطالبی از ذهنم میگذرد که عرض میکنم:
۱.در منطقه ترکمنصحرا هم شایع است که عده ای از ترکمنهای ایران با انگیزه های متفاوت به داعش پیوسته اند،وقتی نحوه پیوستن آقای تالشی(بااین نام خطابش میکنم)راکه دقت میکنم میبینم عضویت در اون گروه تکفیری به همین راحتی ها، هم نیست.بنده بعید میدانم کسی از ترکمنهای ایران به اون گروه پبوسته باشد.اول خاستگاه وانگبزه زیاد عقیدتی میخواهد ودوما مسیر وصل به اون گروه راحت و دم دستی نیست وثالثا اونا چندان به اهل سنت ایران به دلیل وحدتی که بین مذاهب گوناگون در کشورمان وجود دترد چندان اعتمادی ندارند ونباید هم پاشته باشمد
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر