c_300_250_16777215_10_images_0000000000000000000000000000000000000000000000001s.jpg

ترکمن سسی-دولت ترکیه دستور تعطیلیِ 20 شبکۀ تلویزیونی و رادیویی را به اتهام «ترویج عقاید تروریستی» صادر کرده است.

 

به گزارش خبرنگار ترکمن سسی به نقل از پرس تی وی،این اقدام دولت ترکیه در حالی انجام شد که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، پنج‌شنبه اعلام کرد وضعیت فوق‌العاده در این کشور که به خاطر کودتای نافرجام 26 تیر وضع شده است، شاید به مدت بیش از یک سال ادامه داشته باشد تا مسئولین این کشور بتوانند تهدیداتی چون کودتا و «اقدامات کُردهای تجزیه‌طلب» را ریشه‌کن کنند.

 

به گفتۀ حمزه اکتان، یکی از سردبیران شبکۀ آی‌اِم‌سی که دستور تعطیلی دریافت کرده، بیشتر این شبکه‌ها از سوی کُردها یا اقلیت‌های مذهبی اداره می‌شدند.

 

اکتان به خبرگزاری رویترز گفت: «این ماجرا ربطی به کودتا ندارد. بلکه اقدامی است برای سرکوب آخرین رسانۀ مستقلی که مسائل مربوط به کُردها و خشونت‌های دولت را پوشش می‌دهد.»

 

وی همچنین وجود هرگونه ارتباط بین این شبکه و شبه‌نظامیان کُرد را رد کرد.

 

به گفتۀ اکتان در میان 12 شبکۀ تلویزیونی که بسته شدند، یک شبکۀ موسیقی و یک شبکۀ مخصوص کودکان که برنامه‌هایی به زبان کُردی پخش می‌کرد، نیز وجود داشت. 11 شبکۀ رادیویی نیز به اتهام ضربه زدن به امنیت ملی بسته شدند.

 

در همین راستا، یکی از مقام‌های شورای عالی رادیو و تلویزیون ترکیه، تعطیلی 20 شبکۀ این کشور را تأیید کرد.

 

 

اردوغان معتقد است تمدید وضعیت فوق‌العاده به مسئولین ترکیه کمک می‌کند تا سریعاً عوامل کودتا و هرگونه قیام نظامی علیه دولت را شناسایی کرده و از بین ببرند.

 

این در حالی است که گروه‌های حقوق بشری و حزب جمهوری خلق، حزب اصلی مخالف دولت، از تمدید وضعیت فوق‌العاده انتقاد کرده‌اند. مخالفان می‌گویند تمدید سه ماهۀ وضعیت فوق‌العاده به سرکوبگری شدیدتر و رنج کشیدن مردم بی‌گناه منجر می‌شود.

 

در کودتای نافرجام در ترکیه، گروهی از نیروهای ارتش این کشور با هدف سرنگونی دولت یک عملیات نظامی را در استانبول و آنکارا آغاز کردند که با همکاری مردم و نیروهای امنیتی خنثی شد؛ در جریان این کودتا حدود 300 تن کشته و هزار نفر زخمی شدند.

 

پس از آن دولت آنکارا موج گسترده‌ای از بازداشت‌ها را آغاز کرد؛ دولت دهها هزار نفر از نیروهای نظامی، پلیس، قضات، اساتید دانشگاه و معلمین و کارمندان دولت را بازداشت و تعلیق کرده و یا تحت پیگرد قرار داده است.

 

دولت آنکارا فتح الله گولن، شخصیت مذهبی مخالف اردوغان را که در تبعیدی خودخواسته در پنسیلوانیای امریکا به سر می‌برد، عامل کودتای نافرجام در ترکیه می‌داند.

 

گولن بارها هر گونه دست داشتن در این کودتا را رد کرده و هشدار داده است که این اتهام‌ها می‌تواند یکی از شگردهای حزب حاکم ترکیه (حزب عدالت و توسعه) برای مستحکم کردن جایگاه خود در رأس قدرت باشد.

 

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر