c_300_250_16777215_10_images_0000000000000000000000000000000000000000000000087a.jpg

ترکمن سسی-گفته های زیر از جمله تذکّرات،نکات لطیف و نصایح ماموستا توفیق منبری مدیر و مؤسّس مدرسەی علوم دینی اصحاب (رض) سنندج کردستان است.

 

 شب های قدر رمضان ١٤۲۸،مهر ماه ۱۳۸۶،مسجد زینه لی سنندج

 

*اسلام،دین سِلم و آسایش و امنیت و شادی و [در صلح و آشتی] زندگی کردن است،دین غم و اندوە و رعب و وحشت و خفقان و استبداد و کشتن و سوزاندن نیست.

 

*واژەی «اسلام» از «سِلم» است. مصدر باب إفعال بوده و دو معنی اساسی دارد:۱- سالم نمودن و سالم نگه داشتن ۲- سلیم بودن،آرام بودن.

 

*قرآن میفرماید: يَآ أَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ ٱدْخُلُواْ فِي ٱلسِّلْمِ كَآفَّةً... (البقرة: ۲۰۸) «ایمانداران! [خوشا به حال شما] همگی به زندگی سالم در آیید»، یعنی به محض وارد شدن به اسلام [و زندگی نمودن در سایەی آن] شما در سلامت [و امنیت و صلح و آشتی] به سر میبرید.

 

*رسول خدا ﷺ میفرماید:الْمُسْلِمُ مَن سَلِمَ ٱلْمُسْلِمُونَ مِن يَدِهِۦ وَ لِسَانِهِ  یعنی «مسلمان کسی است که مسلمانان از دست و زبانش سالم و امین باشند».

 

*حضرت عمر بن خطّاب (رض) در خطبەی غرّای خود، که روز قبل از حرکت برای تحویل گرفتن کلید مسجد الأقصی از دست یهود،در مدینه منوره ایراد نمود،فرمود: دِینُنَا دِینُ ٱلسِّلْمِ وَ ٱلْجِهَادِ  «دین ما، دین آشتی و جهاد است».

 

*«جهاد» به معنی جنگ نیست. عرب، واژەی «حرب» را برای جنگ بکار میبرد. «جهاد» مصدر باب مفاعله بوده و به معنی تلاش و کوشش نمودن است. «جهد» نیز به معنی تلاش و زحمت است. به کسیکه زحمت را تحمّل کند «مجتهد»، و به کسیکه برای دیگران زحمت میکشد، «مجاهد» گویند.

 

*بنابراین جهاد کردن با کافر به معنی کشتن او نیست،بلکه بمعنی زحمت کشیدن برای او [و تلاش برای هدایتش] میباشد.

 

*پیامبر اکرم ﷺ، ۱۴ سال تمام (برای هدایت کافران)تلاش مینماید، بعداً [مجبور به] دفاع [در برابر دست درازی های آنان] میشود،نه اینکه خود جنگ را شروع کرده باشد.

 

*ما تا به حال «مسلمان حربی» را نشنیدەایم، اما «کافر حربی» را زیاد شنیدەایم و این (نشان از اهل رحمت و سماحت و صلح و آشتی بودن مسلمان است).

 

*آنگاه که حضرت حمزه (رض) به گریه افتاده و به رسول خدا ﷺ عرض میکند: اهل صفّه (که ۴۰۰ نفرند) حتی پارچەای هم برای پوشاندن عورت خود ندارند، تا کی باید این ظلم و ستم ها و محاصرەی اهل مکهّ را تحمّل کنیم؟

پیامبر ﷺ میفرماید: عموجان! صبر پیشه کن، که اسلام دین رحمت است.

 

 

*۲ سال از هجرت میگذرد (یعنی ۱۴ سال بعد از بعثت)، هنوز آیەای در مورد مقاتله نازل نشده و تنها بە سماحت سفارش میشود، و آنگاه که آیه مقاتله نازل میشود،تنها مقاتله ی مشرکین عرب واجب میگردد.

 

*توجّه بفرمایید که: «قتال» نیز،به معنی کشتن نیست،بلکه به معنی «با هم جنگیدن» است،زیرا «قتال» مصدر باب مفاعله میباشد،باب مفاعلە هم عمدتاً برای مشارکه بکار میرود.

 

*در قرآن و سنّت صحیح، ضعیف ترین سندی که نشان دهد اسلام دین رعب و وحشت و ناامنی و ویرانگری است،یافت نمیشود.حاضرم با جمیع علماء در این باره مناظره کنم.

 

*اسلام، کتک نیست که با آن مردم را بزنی. اسلام، شیرینی و نقل و نبات و خوراک لذیذی است که دهان مردم را با آن شیرین کنی.اسلام،خوان رحمتی است که پر از نعمت های الهی است.

 

*اسلام،دینی نیست که بتوان آن را در دایره و چارچوبی محدود گنجاند.دایره ی کفر را نیز،چنان کوچک و محدود ساخته که برای یافتن یک کافر،باید ذرّەبین به دست گرفت.

 

*نمیگویم کافری وجود ندارد،این تشخیص ماست که ضعیف و ناقص و غلط است، زیرا که ما از روی هوی و هوس، هرکس را که مخالف فکر و عقیدەی ما عمل کند، کافر میدانیم.

 

*این در حالیست که:مجبور نمودن افراد به داشتن طرز تفکّری عین طرز تفکرّ خود، بزرگترین اشتباه است.

 

*۹۲ آیه از قرآن، به این اشاره میفرمایند که: انسان در انتخاب دین آزاد است.

از جمله:  إِنَّا هَدَيْنَاهُ ٱلسَّبِيلَ إِمَّا شَاكِرًا وَإِمَّا كَفُورًا  (الإنسان: ٣) [ما راه را بدو نمايانديم، چه او سپاسگزار باشد یا بسیار ناسپاس].

 

*برادر عزیزم! برادر مسلمانم!

هر کس را که مسلمان نباشد،نباید کافر دانست.

کافر معنی ویژەی خود را دارد، تعبیر «کافر» که در قرآن به کار رفته، عبارت است از: «کسی که آگاهانه با حقیقت مخالفت کند»، تو از آگاه بودن فردی که او را تکفیر میکنی،مطمئنّی؟!

 

*تکفیر کردن افراد، بسیار خطرناک است.

 

 *رسول خدا ﷺ میفرماید:(مَن کَفَّرَ مُسْلِمًا فَقَدْ كَفَرَ) «کسیکه یک مسلمان را کافر بداند، خود او کافر میشود».

 

*دشمنان دینِ ما آرزو دارند من و تو همدیگر را دشمن خود بدانیم.

بگذارید در رسیدن به آرزویشان ناکام بمانند.

بیایید ناامید و مأيوسشان کنیم.

 

*بیایید امّت رحمت باشیم، «رحماء بیننا» باشیم. تا ختم جهان، هر کسی که گوینده ی أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا رَّسُولُ ٱللهِ  و عمل کننده به مقتضای این کلمه ی مبارک باشد، مسلمان بوده و با محمّد ﷺ است، و مادام که با ایشان است، باید جزء «رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ» [يعنی کسانیکه نسبت به هم مهربان و دلسوزند] باشد.

 

اختصاصی بخش مذهبی ترکمن سسی،ارسالی از کردستان

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر