c_300_250_16777215_10_images_65372.jpg

تركمن سسي - مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری با اشاره به بررسی ابعاد مختلف تصادف اتوبوس تهران-گنبدکاووس در گردنه گدوک، گفت: عمل نکردن سیستم ترمز در سراشیبی جاده و عدم موفقیت راننده در کاهش دنده اتوبوس، موجب وقوع این حادثه شد.


به گزارش تركمن سسي ، جواد هدایتی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره حادثه واژگونی اتوبوس مسیر تهران - گنبدکاووس‌ در محور فیروزکوه - قائم‌شهر توضیح داد: ساعت 18:46 روز 14 آبان‌‌ماه امسال، یک دستگاه اتوبوس ولوو ‌ساخت سال 1381 با ظرفیت 44 نفر از تهران به سمت گنبدکاووس حرکت کرد که در منطقه ورسک محور فیروزکوه - قائم‌شهر دچار حادثه شد.
وی افزود: بررسی‌های اولیه صحنه حادثه، مصاحبه با مصدومان، راننده و کمک راننده و شواهد و مدارک نشان از آن دارد که این حادثه بر اثر بروز نقص فنی خودرو رخ داده است، طبق اظهارات راننده اتوبوس، به محض ورود اتوبوس به منطقه سراشیبی جاده گردنه گدوک، راننده متوجه می‌شود که ترمز کار نمی‌کند، بنابراین تلاش می‌کند با تغییر دنده و کاهش آن، نسبت به کاهش سرعت اتوبوس اقدام کند اما دنده هم جا نمی‌رود و اتوبوس در سراشیبی سرعت می‌گیرد.
مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری ادامه داد: زمان بروز این حادثه، ساعت پیک و شلوغی جاده بوده است بنابراین راننده اتوبوس‌ به دلیل عدم توانایی در کنترل آن و شتاب گرفتن سرعت خودرو، ابتدا با یک دستگاه هیوندا النترا برخورد می‌کند و سپس از سمت راننده چپ می‌شود و روی لاین مخالف سُر می‌خورد و پس از آن اتوبوس با برخورد به کوه، متوقف می‌شود.
هدایتی ادامه داد: طبق سامانه سپهتن، لحظه وقوع حادثه پیک سرعت اتوبوس بوده است که سرعت 120 کیلومتر بر ساعت به دلیل نداشتن ترمز ثبت شده است؛ البته قبل از ورود به سراشیبی سرعت متوسط اتوبوس 70 کیلومتر بر ساعت بوده است، اما زمانی که به کوه برخورد می‌کند، سرعت 90 کیلومتر بر ساعت ثبت شده است.
مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری ادامه داد: در این حادثه متأسفانه 15 نفر جان خود را از دست داده‌اند و 24 نفر مجروح شدند که مجروحان در بیمارستان‌های سوادکوه و زیرآب بستری هستند.
وی با بیان اینکه راننده و کمک وی نیز در این حادثه مصدوم شده‌اند، گفت: تحقیقات راجع‌ به موارد فنی اتوبوس و عملکرد راننده از چهار روز پیش از وقوع تصادف، در حال انجام است.
هدایتی با اشاره به تشکیل جلسه کمیسیون ایمنی راه‌ها با حضور وزیر راه و شهرسازی در این‌باره گفت: در جلسه دیگر نیز وقوع این حادثه در سازمان راهداری بررسی شد و ابعاد آن مورد بازبینی قرار گرفت.
وی افزود: در جلسه‌ای که‌ با حضور وزیر راه و شهرسازی در کمیسیون راه‌ها درباره این حادثه برگزار شد پلیس‌ راه، در گزارش خود، نقص فنی سیستم ترمز خودرو را علت اولیه بروز حادثه عنوان کرد، در این راستا قرار شد کارخانه سازنده ولوو در ایران (رانیران) بازدیدی از محل تصادف و اتوبوس حادثه دیده داشته باشد و گزارش فنی دقیقی در این باره تهیه کند.
مدیرکل ایمنی سازمان راهداری توضیح داد: در گزارش پلیس که در جلسه کمیسیون ایمنی راه‌ها اعلام شد، اسنادی دال بر استفاده از مواد مخدر و الکل از سوی راننده این اتوبوس منتشر نشد، همچنین پلیس‌ راه گزارش داد که اتوبوس مذکور جرائم راهنمایی و رانندگی زیادی نداشته و راننده نیز از نظر تخلف سابقه‌دار نبوده است.
هدایتی گفت:‌ رفتن راننده و شرکت حمل‌ونقل به کمیسیون‌های ماده 11 و 12 منوط به بررسی‌های بیشتر است، به‌ هر حال اسناد حمل مشکل خاصی از نظر راننده و یا اتوبوس نداشته است اما قطعاً اگر تخلفی از سوی راننده و یا شرکت حمل‌ونقل رخ داده باشد، بدون اغماض و به صورت جدی اعمال قانون می‌کنیم.
* وقوع تصادف ابعاد چندگانه دارد
مدیرکل ایمنی سازمان راهداری در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر علل افزایش حوادث مربوط به ناوگان حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای در چند ماه اخیر توضیح داد: سهم ناوگان عمومی مسافری جاده‌ای در تصادفات رانندگی بسیار کم و کمتر از 3 درصد است اما ایمنی موضوعی چند وجهی است و نباید یک جانبه به آن نگریست.
هدایتی گفت: هر عاملی نظیر خودرو، راننده، جاده، شرایط آب و هوایی و غیره ممکن است موجب بروز حادثه شود؛ در این راستا نصب سامانه‌های سپهتن و سیستم ردیاب جی‌پی‌اس روی اتوبوس‌ها در دستور کار قرار گرفت و نصب سامانه‌های FMS نیز در حال بررسی است.
مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری از توافق با سازمان آموزش و فنی و حرفه‌ای کشور برای برگزاری دوره‌های آموزش رانندگی حرفه‌ای خبر داد و گفت: همچنین طی تفاهم با وزارت بهداشت تلاش می‌کنیم سلامت راننده از همه جوانب به دقت بررسی شود.
وی توضیح داد: سازمان راهداری از چند سال پیش در مورد برخط‌سازی صدور اسناد حمل شامل جابه‌جایی مسافر و حمل بار، تلاش کرده است.
هدایتی افزود: در بخش حمل بار برون‌شهری ناوگان باید بارنامه و در بخش مسافری صورت‌وضعیت داشته باشد که اینها به صورت آنلاین بررسی می‌شوند. در واقع این اسناد حمل به صورت برخط صادر می‌شود و شرکت حمل و نقلی که بخواهد به ماشینی سرویس بدهد باید اطلاعات سفر شامل نام راننده، مشخصات خودرو، مبدأ سفر، مقصد سفر، کارت هوشمند، کارت معاینه فنی، کارت سلامت و غیره را در این سامانه ثبت کند تا امکان رصد از طریق سازمان راهداری وجود داشته باشد.
مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری افزود: با استفاده از GPS و اطلاعات کارت هوشمند خودرو و راننده، زیرساخت اطلاعات از شرکت‌های حمل‌ونقل به سازمان راهداری می‌آید و کنترل از طریق سیستم به صورت برخط انجام می‌شود، درواقع کارت هوشمند راننده و خودرو، کارت سلامت، گواهینامه، معاینه فنی و غیره بررسی می‌شود و پس از تأیید، کد رهگیری از سوی ‌سازمان راهداری به شرکت حمل و نقل ارائه و اجازه صدور صورت وضعیت مسافر یا بارنامه حمل کالا صادر می‌شود.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر