c_300_250_16777215_10_images_66972.JPG

ترکمن سسی- در اجرای برنامه های زمانبندی شده نکوداشت مختومقلی فراغی در سال 1397 عصر دوشنبه این مراسم در مجتمع فرهنگی و هنری شهرستان آق قلا برگزار شد.


به گزارش خبرنگار ترکمن سسی در مراسم نکوداشت مختومقلی فراغی در آق قلا مشارکت بانوان چشمگیر بود به طوری که آغازین برنامه مراسم دکلمه شعری از مختومقلی با اجرای آیلار دختر خردسال آقلایی بود.
در بخش های دیگر این مراسم نیز دو نفر از بانوان شاعر ترکمن امینه طریک و آق بی بی بصیر سروده های خود را برای حاضرین قرائت کردند.مضمون شعر امینه طریک موضوع زبان مادری بود و بصیر با مضمون ویژگیهای یک شاعر اصیل و آرمانگرا شعری را قرائت کرد.
شاعران پیشکسوت آق قلایی ستار سوقی با تخلص "ساوچی" و عیدی اونق نیز پشت تریبون رفتند.ستار سوقی شعری با مضمون اجتماعی و اخلاقی قرائت کرد و شاعر عیدی اونق نیز دو شعر یکی درباره سلاله یلمه و شعری درباره کوه سونگی داغ که در اطراف منطقه آق توقای برای ترکمن ها از روزگاران پیشین خاطرات زیادی دارد سرود.
در بخش دیگری از این مراسم ، حاجی گلدی نظری تهیه کنندگان برنامه رادیو ترکمنی و محقق و نویسنده ادب ی ترکمن مقاله خود با عنوان " مختومقلی کیست و رمز ماندگاری اوچیست؟ " را ارائه داد.      
شاعر نوجوان آق قلایی مصطفی حبیب لی شعر خواند.
مجریان این مراسم احمد اسماعیلی و سارا سوقی بودند و با توجه به حضور حاج بشیر خرمالی مدیر رادیو و نیز جمشید آقچلی در این مراسم ، امانگلدی ضمیر فرماندار آق قلا پشت تریبون هنگام ورود مدیر رادیو ترکمنی به کنایه گفت ماشاا...رادیو همه هستند.
اجرای گروه های موسیقی از جمله گروه جمشید سقر و تاج محمد یلقی و دیگر گروه ها با استقبال گسترده حاضرین مواجه شد.
زبان غالب و اصلی این مراسم زبان ترکمنی بود و این در حالی بود که عبدالرضا چراغعلی مدیرکل امور اجتماعی استانداری از مدعوین این مراسم بود از این رو فرماندار آق قلا یکی دوبار تاکید کرد که چراغعلی زبان ترکمنی را تا حدودی آشنایی دارد.

حاج آخوند میرزاعلی امام جمعه اهل سنت آق قلا و مشاور امور اهل سنت استاندار و نیز شاه دردی آخوند ایزدی از فعالان آق قلایی در این مراسم حضور داشتند.

فرماندار آق قلا که همراه همسر خود در این مراسم حضور یافته بود گفت با دیدن کوه سونگی داغی که در نزدیکی کرند زادگاه وی قرار دارد به یاد مختومقلی فراغی می افتد.
از طرف برگزار کنندگان مراسم از شاعران و نوسیندگان و گروه های موسیقی با اهدای هدایا قدردانی گردید.

دیدگاه‌ها  

0 #1 تۆرکمن غئز 1397-02-18 23:23
سلام
اهدای گواهینامه ب زبان آموزان زبان تۏرکمنی در پایان برنامه را قید نکردید
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر