c_300_250_16777215_10_images_1_69450.jpg

 ترکمن سسی- پایگاه خبری ترکمنیا در یادداشتی انتقادی به قلم عبدالغفار رادمهر فعال سیاسی منطقه، سریال "بازی نقابها" را که در روزهای اخیر از شبکه دو سیما پخش می شود نقد کرده است.

عبدالغفار رادمهر نوشته است:

چندین نمی دانم که کدامیک از قول قدیمی را بکار بگیرم که گفته اند : " سالی که نکوست از بهارش پیداست " و یا " جوجه را در آخر پاییز می شمارند " . بگذریم ، سخن از سریال " بازی نقابها "ست . که به زعم قاطبه اندیشه ورزان ترکمن ،که دست و قلمی در عرصه فرهنگ و هنر ترکمن دارند ، سکانس آغازین اش ، به نوعی فرهنگ غنی ترکمن را به سخره و بازی گرفته است .
پخش همزمان این سریال از ماهواره و صدا و سیما ، در این موقعیت حساس کشور ، که از داخل و خارج در عرصه های مختلف مورد هجمه قرار گرفته و به بحران کشانیده می شود ، با چه اهدافی صورت می گیرد ، ولیکن ، نمی توان با پخش این سریال ، از تداعی و القاء این فکر به مخاطبان خارج از مرز ، و علاقمندان داخلی به برهم زنی آرامش اقوام ، نباید غافل ماند که : در حال حاضر هستند افرادی در میان قوم ترکمن ، که قانون شکنی و لات بازی پیشه کرده ، و بخاطر آتش گرفتن محصول زمین یکی از افراد منتسب به طایفه شان ، آشوبگرانه و خودسرانه ، و بدون مراجعه به مراجع قانونی و انتظامی ، با حمل چماق و اسلحه ، به سوی خانه مظنون و مجرم رفته ، خود را در مقام مجریان قانون ، براحتی خانه وی را به آتش بکشند .
براستی عوامل این سریال ، و احیاناً متولیان صدا و سیما ، از این تصویر زشت و تخریبگرانه ای که از فرهنگ و سنن ، یکی از اقوام اصیل ایرانی که اصالتش زبانزد قاطبه ایرانیان است ، نشان داده اند ، چه اهدافی را دنبال می کنند ؟
ایراد و اشکالات فنی بلحاظ فیلم سازی را بهتر است اهالی فن و نظر ، نقد کنند ، ولیکن بر عالم و عامی مبرهن است که ، اولین سکانس این سریال ، توهینانه ، فرهنگ غنی ترکمن را نشان گرفته است . چرا که در سابقه تاریخی و فرهنگی ترکمن ها ، ودر میان جوانان غیرتمندش ، نشانی از حرکات خودسرانه و یورش مسلحانه ، و به آتش کشاندن خانه مجرم ، آن هم بخاطر آتش گرفتن محصول زمین دیده نمی شود .
و اگر چنین خبط و خطایی نیز ، سهواً یا عمداً از طرف شخصی حادث شود ، و یا بالاتر از آن حوادث منجر به قتلی هم صورت گرفته باشد ، قبل از این که کار به عمل متقابل کشیده شود ، با مداخله عوامل امنیتی و نیروهای انتظامی ، با ارجاع امر به پاسگاهها و دادگاهها ، اعمال قانون شده و یا توسط ریش سفیدان محل ، حوادثی اینچنینی و یا نظایر آن ، که بواسطه تصادف ، درگیری و حتی ناموسی پیش آمده باشد ،ختم بخیر شده ، صلح و آشتی در میانشان برقرار می گردد .
بطور مثال ، همان طور که خوانندگان در جریان هستند ، در اواخر بهار و تابستان هرسال ، چند صدهکتار از مزارع گندم و جو ، عمدا یا سهواً طعمه حریق می شود ، ولی تا حالا هیچوقت ، آن طوری که در سریال نشان داده شده ، خودسرانه از قوه قهریه استفاده نشده ، و در نهایت با پرداخت مقداری جریمه ، حل و فصل شده است .
متاسفانه معلوم نیست ، عوامل این سریال بدنبال چیستند ؟ که با به تصویر کشیدن افرادی بمثابه آشوبگر و اوباش ، جوانان قوم نجیب ترکمن را مشتی یاغی و خودسر نشان داده اند .
نمی دانیم ، حال که ، بهار سریال ، بار نکویی نداشته ، آخر پاییزش که در پیش آید ، جوجه ای برای شمردن ، می ماند ، یا که ، خیر .!!!
امید که مسئولین امنیتی و فرهنگی استان برای جلوگیری از توهین بیشتر به قوم قانونمدار، همدل و همگام ترکمن ، ترتیبی اتخاذ نمایند ،تا از پخش ادامه سریال ، تا ارزیابی مجدد آن توسط افراد متخصص در امور فیلمسازی ، و صاحب نظر در امور فرهنگی - اجتماعی ، ممانعت بعمل آورند.

تورکمنیا _ عبدالغفار رادمهر : مورخ ۱۸ مهر ماه ۹۷  ترکمن صحرا

دیدگاه‌ها  

0 #1 حاج مراد 1397-07-22 10:32
بله بنده هم اولین بار دباتفاق خانواده این سریال را تماشا میکردم پر از کاستی ونقد میباشد وبا خود گفتم کاشکی اموزش فیلم سازی میرفتم وبه این گونه کارگردانها اجازه ورود به منطقه نمیدادم.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر