c_300_250_16777215_10_images_39527.jpg

ترکمن سسی - عملیات اجرای پروژه ملی گردشگری و طبیعت گردی در جزیره آشوراده به عنوان یکی از مصوبات سفر سال 93 دولت تدبیر و امید به استان گلستان آغاز شد.


به گزارش روز پنجشنبه خبرنگار ایرنا، پس از سالها انتظار قرار است آشوراده به عنوان تنها جزیره ایرانی دریای خزر با ایجاد زیرساخت های لازم، آماده جذب گردشگران شود.
استاندار گلستان در مراسم آغاز عملیات اجرایی این طرح در بندرترکمن گفت: سرمایه‌ مورد نیاز اجرای این طرح چهار هزار میلیارد ریال است که از محل اعتبارات دولتی و سرمایه گذاری بخش خصوصی تامین خواهد شد.
سیدمناف هاشمی اظهار داشت: با تکمیل طرح های زیربنایی، ساخت اسکله، مسیر دسترسی و دیگر طرح های پیش بینی شده، این جزیره تا 3 سال آینده امکان میزبانی از گردشگران داخلی و خارجی را خواهد داشت.
وی بیان کرد: یکی از چشم اندازی های جدی گلستان در مسیر اجرای طرح گردشگری آشوراده، حفاظت از محیط زیست این منطقه است.
وی گفت: سازگاری طرح های اجرا شده با محیط زیست در همه مراحل مورد توجه و تاکید است تا در راه کسب منفعت اقتصادی و درآمدی برای استان، طبیعت بکر و ارزشمند این منطقه به نابودی کشیده نشود.
استاندار گلستان ادامه داد: به مردم و تشکل های زیست محیطی اطمینان میدهیم که اجرای این طرح و توسعه گردشگری در آشوراده آسیبی به گونه های گیاهی و جانوری و پرندگان مهاجر این جزیره وارد نخوهد کرد.
هاشمی بیان کرد: آشوراده به عنوان تنها جزیره ایرانی دریای خزر از ظرفیت فراوان جذب گردشگر و رونق اقتصادی برای گلستان برخوردار است اما در سال های گذشته به این منطقه سرشار از جاذبه برای سرمایه گذاران و گردشگران توجه مطلوبی نشده بود.
به گزارش ایرنا، گردشگری آشوراده در کنار تاسیسات آموزش و پرورش و منطقه‌ محل تردد مردم و مستثنیات این جزیره انجام می‌شود.
در این مناطق بیشتر سازه‌های سازگار با طبیعت مانند مراکز بومگردی، مراکز توزیع مواد غذای ارگانیک و محلی، آلاچیق و طرح‌هایی مشابه مستقر خواهد شد.
آشوراده، دهی در مرکز شبه جزیره میانکاله در شهرستان بندرترکمن، استان گلستان است .
این جزیره در سده‌های گذشته در پی عملکرد و فعالیت گروه‌های انسانی با حفر کانال از توده اصلی خشکی خود (شبه جزیره میانکاله) جدا شد.
آشوراده که در تمامی ایام سال میزبان انواع پرندگان است در سال 54 جزو نخستین مناطق زیست کره جهان معرفی و ثبت شد. در همین حال در کنوانسیون جهانی رامسر در زمره تالاب‌های مهم دنیا قرار گرف.
40درصد خاویار ایران در نزدیکی این جزیره به دست می‌آید.
لفظ آشوراده در زبان ترکمنی به معنای جزیره آشور است و دارای دو بخش آشیر (آشور) و آدا (جزیره) است.
ترکمن‌ها به این جزیره مال آشیر هم می‌گویند زیرا در زمان‌های قدیم از ساحل بندر ترکمن، دام‌های خود را برای چرا و تعلیف به جزیره می‌رساندند و در این لفظ، مال به معنای دام و آشیر به معنای رساندن است.
در سال 1837 میلادی این جزیره با وجود اعتراض ایران، به دست نیروهای شوروی اشغال شد و نیروهای این کشور تا چندین دهه یک پاسگاه نظامی در آن داشتند.
این جزیره قبل از وقوع سیل در سال 1372 با امکاناتی همچون پاسگاه ژاندارمری، شرکت تعاونی روستایی، مدرسه راهنمایی، مغازه، مسجد و حسینیه بیش از هزار نفر سکنه داشت که به مشاغل دامداری، کارگری، پیشه وری و ماهیگیری مشغول بودند اما با وقوع سیلاب، جزیره خالی از سکنه شد.
در سفر دولت یازدهم به استان گلستان مصوب شد که در 10 درصد این جزیره طرح های گردشگری اجرا شود.
ایجاد هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم پس از اجرای طرح گردشگری در این جزیره پیش بینی شده است.
مجری این طرح سازمان همیاری شهرداری های استان گلستان است که در مدت 30 سال از زمان شروع بهره برداری به صورت سه دوره 10 ساله آن را اجرا خواهد کرد.

 

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر