c_300_250_16777215_10_images_70191.jpg

ترکمن سسی – یکی از محورهای سخنان رئیس جمهور در سفر اخیر در جمع مردم گنبدکاووس تاکید روی مقصد گردشگری بودن گلستان بود.برای مقصد گردشگری بودن شرایطی لازم است که هفته نامه بازار کسب و کار در قالب گزارشی به این موضوع پرداخته است.


موضوع ضرورت معرفی جاذبه های گردشگری بکر استان در راستای توسعه صنعت توریسم و رونق اقتصادی و رفع بیکاری سوژه گزارشی در نشریه بازار کسب و کار گلستان بود و از مسوولان درخواست کرد که دلسوزانه برای شناساندن جاذبه های گردشگری بکر این استان اقدام و عمل کنند.


هنگامه خاندوزی در این گزارش می نویسد : استان گلستان همانظور که از نامش معلوم است باید سرزمین گل و بلبل باشد، جایی باشد که بتواند همه بتواند همه زیبایی ها را در خود جای دهد و برای هر چشمی چشم نواز شود چه برای آنکس که از اینجا عبور می کند چه برای کسی که سالهاست در این استان سکونت دارد.
اما متاسفانه با این نام زیبا و با این همه جاذبه های زیبا و بکر گلستان نتوانسته به اندازه نام خود در میان دیگر استان ها قد علم کند، در دورانی که دیگر استان ها برای جذب گردشگر دریاچه، جنگل و دشت های مصنوعی درست می کنند و هزاران توریست را برای دیدن این جاذبه های مصنوعی به شهر و دیار خود می کشانند، هنوز استان گلستان جنگل های بکر و جاذبه های گردشگری بکر زیادی دارد که شاید برای گلستانیها نیز ناشناخته باشد اما واقعا چرا؟
منطقه بندی کردن گردشگری با توجه به ظرفیت های هر منطقه می تواند به توسعه مناطق منجر شود و با حمایت از سوی دولت در چارچوب منافع منطقه ای و در وحدت برنامه توسعه ملی، زیر ساخت های مناسبی را برای توسعه و بومی سازی گردشگری فراهم آورد. در این میان استان گلستان با وجود جاذبه های توریستی فراوان نتوانسته است جایگاه واقعی خود را از لحاظ جذب گردشگر در بین استان های کشور پیدا کند.
صنعت گردشگری گلستان با توجه به جاذبه های گردشگری زیاد، با موانع زیادی مواجه است که می تواند به نبود برنامه ریزی منسجم و مدون در زمینه توسعه صنعت گردشگری ، نگرش تفننی و تفریحی مردم و مسوولان استان نسبت به این موضوع، عدم معرفی مناسب جاذبه های گردشگری استان، محدود بودن امکانات رفاهی و اقامتی، بخشی نگر بودن، عدم برنامه جامع گردشگری و گذرگاهی بودن استان اشاره کرد.
اینک گردشگری گلستان با داشتن قابلیت های بسیار از نبود سرمایه های مطمئن با قابلیت اجرای طرح های بزرگ و زیربنایی رنج می برد.
کمبودهای به جا مانده از سال های گذشته و نبود تجهیزات کافی، مشکلات زیرساختی جذب گردشگر و موارد دیگر گلستان را بیش از دیگر استان ها به جذب سرمایه های خارج از استان و کشور نیازمند کرده است.
امروز بسیاری از جوانان گلستانی با داشتن تحصیلات از کمبود شغل در استان رنج می برند و این همه ظرفیت و جاذبه های گردشگری نتوانسته برای مردمان این استان ایجاد درآمد کند. اما واقعا چرا؟ وجود نیروی کار ارزان در استان و ظرفیت های بسیاری که گلستان دارد همه به دلیل نبود یک سرمایه گذار مناسب و یا شاید هم نبود یک مسوول و نماینده دلسوز سال هاست که در حال تباه شدن است و کسی نیز جوابگو آن نیست.
گذر سالانه چند میلیون مسافر از جاده های گلستان می تواند به رونق اقتصادی و کاهش بیکاری کمک کند اما متاسفانه با این همه قابلیت در استان در سال فقط نیم درصد از گردشگران از استان دیدن می کنند.
با این که گلستان در شمار استان هایی است که بیشترین جاذبه های گردشگری بکر را داراست اما موانع زیادی دست در دست هم داده اند تا امروز وضعیت استان به نحوی است که کمترین سهم گردشگر را در میان دیگر استان ها دارد. مسافرانی که به استان سفر و یا صرفا از آن گذر می کنند، هیچ گونه اطلاعاتی از مناطق دیدنی استان ندارند و این مسئله حتی برای مردم استان نیز صادق است! در واقع به جرات می توان گفت که هیچ گونه برنامه جامع برای شناساندن استان وجود نداشته است.
به عقیده کارشناسان زیرساخت های جاده ای نامناسب، نبود امکانات در ناوگان مسافربری، نبود هتل های اقامتی، نداشتن امنیت، عدم توجه به حفظ زیبایی های محیط زیست و مکان های توریستی، خالی شدن روستاها از سکنه، تخریب بافت روستاها، عدم حمایت از زنان روستایی و از همه مهمتر نبود تابلوهای مناسب برای راهنمایی مسافران از عوامل تاثیر گذار در عدم جب توریست در استان است.
روستاها از بافت سنتی خارج شده اند و شکل معماری غربی به خود گرفته اند! بسیاری از مناطق جذاب و دیدنی طبیعی شرق استان ناشناخته باقی مانده اند.
شرکت های خدمات دهی توریستی استان هم در شناساندن جذابیت های استان کم کاری کرده اند و اگر مسافرین هم وارد استان شوند، به راستی چقدر زیرساخت داریم تا بتوان آنان را اسکان داد؟ اگر هتل هم برای اسکان مسافران آماده داشته باشیم، آیا تمام مسافرین قادرند در این مکان ها مستقر شوند؟ اگر در مناطق دیدنی استان، محل اسکان ارزان قیمت تعبیه می شد، مسافرین بیشتری به این مکان سفر می کردند، زیرا همه مسافرین قادر نیستند هزینه هتل هارا پرداخت کنند.
گلستان از آن دسته استان ها به شمار می آید که پیشینه تاریخی وسیعی را داراست. جدا از پیشینه و جاذبه های تاریخی خیره کننده این استان، جاذبه های طبیعی بی شماری در این خطه به چشم می خورد که هر ساله می تواند گردشگران داخلی و خارجی زیادی را مجذوب خود کند.
نکته جالب دیگری که درباره گلستان وحود دارد همجواری آن با دیگر استان های داخلی، دریای خزر و کشور ترکمنستان است. از این رو در گوشه و کنار همین منطقه از ایران می توان فرهنگ ها وقوم های مختلف را دید.
همچنین گلستان به عنوان یکی از برترین استان های دارای غذاهای بسیار خوشمزه ایرانی نیز به شمار می آید که با داشتن غذاهای خوشمزه ای چون هلی آش، ماش پلو، گوجه آش، بولمه، بورک، چکدرمه و ... هر ساله دوستداران غذا را به خد جلب می کند.
امید داریم که در سال های آینده مسوولان دلسوز کمی بیشتر با استفاده از ظرفیت های موجود بتوانند در راستای معرفی گلستان به دیگر استان ها و کشورها گام برداشته و زمینه جذب توریست در منطقه را فراهم کنند ، این بسیار جایی تاسف دارد که وقتی وارد تفریجگاه های استان می شود بیشر از هر چیزی انباشت زباله ها و بوی بد آنها نگاه را به خود جلب کند و مانع از این می شود که دیگر زیبایی های منطقه به چشم بیاید.


نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر