c_300_250_16777215_10_images_71910.JPG

ترکمن سسی - وحید دلیجه : کتابخانه ها جزء معدود بناهایی است که از نظر فرم بسیار مهم است، و در علوم معماری و شهرسازی به عنوان یکی از شاخصه های شهری می تواند مطرح گردد و در عین حال، عملکرد بسیار مهمی در فضای علمی کشور و تعالی فرهنگی و علمی جامعه دارد.


 سیل اخیر که آق قلا را درنوردید، اغلب به زیرساخت های عمرانی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی شهر، خسارت های غیرقابل جبرانی وارد آورد،  و تا آنجایی که همه شاهد هستیم توسعه شهر آق قلا تا چند سال به تعویق افتاد. یعنی چند سال طول خواهد کشید تا شهر آق قلا به وضعیت قبل از سیل برسد. کتابخانه آق قلا مکانی بسیار مهم برای دانش آموزان پشت کنکوری و علاقه مندان به دانش است، که متاسفانه پس از سیل اخیر کتابخانه دچار خسارت های سنگینی قرار گرفت و دانش آموزان و علاقه مندان به کتاب  دچار مشکلات زیادی شدند.

 بدین جهت از وضعیت کتابخانه آق قلا گزارشی تهیه نمودیم تا مردم از آخرین وضعیت آن اطلاع حاصل نمایند.

 در بحبوحه سیل اخیر بچه های کتابخانه آق قلا، کتابهایی که در ردیف های پایین بودند به قفسه های بالا انتقال می دهند. اما متاسفانه ماندگاری سیلاب در آن نقطه مذکور نزدیک به یک ماه طول کشید، و سیل دوم نیز مزید بر علت شد تا برخی قفسه های چوبی و ام دی افی ، تاب و توان خود را در مقابل سیلاب از دست داده  و فرو بریزند. بدین ترتیب کمتر از ۲۰ درصد کتاب های‌ کودک، کتاب های کمک درسی و کنکوری و برخی کتابهای اهدایی که روی میز گذاشته شده بودنداز بین رفت.  و اما با توجه به پیشبینی های بعمل آمده قبل از سیل،  کلیه تجهیزات الکترونیکی و سیستمهای کامپیوتری همراه با کتاب های مرجع و نفیس  به طبقه بالا انتقال داده شد و از این نظر خسارت وارده به کتابخانه  کمتر می باشد.

 عمده ترین خسارت به خود ساختمان و بنای کتابخانه وارد آمده است.که این سیل ویرانگر  ساختمان قدیمی را به حالت کاملا تخریبی در آورد  و این کتابخانه را غیر قابل استفاده نموده است. و حتی خود قفسه های کتاب  نیز پس از این سیل و ماندگاری سیلاب در کتابخانه غیر قابل استفاده شده است. به همین جهت این قفسه ها به مرکز استان فرستاده شد تا قفسه های جدید جایگزین  آن بشود.

 برای پایش و بررسی بنای کتابخانه مرتبا" کارشناسان استانی و کشوری  به این کتابخانه مراجعه نمودند که در آخرین پایش از سوی این نهاد، کتابخانه آق قلا غیر قابل استفاده و تخریبی اعلام شد.  هم اکنون ساختمان جدیدی در محله عیدگاه ، لاله ۱۴ در نظر گرفته شده است و مراحل قانونی برای اجاره آن برای انتقال کتابها تا احداث کتابخانه جدید در حال بررسی و تدوین می باشد.
منبع: ماهنامه همدلان صحرا

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر