c_300_250_16777215_10_images_72603.jpg

ترکمن سسی - استاد دانشگاه فرهنگیان گلستان، گفت: در بسط و گسترش دین مبین اسلام، ترکمن ها نقش بی بدیلی ایفا کردند که بیان و توضیح آن هم بسیار مفصل است.


به گزارش پایگاه خبری ترکمن سسی به نقل از انسجام ملی، «امان قلیچ شادمهر» در مراسم رونمایی مصحف شریف که با حضور علما و اساتید برجسته در حوزه علمیه قره بلاغ برگزار شد با اشاره به نقش و تاثیر ترکمن ها در ترویج دین مبین اسلام و شعایر آن در طول تاریخ، اظهار کرد: نخستین ترجمه مکتوب ترکمنی قرآن کریم در دوره حکومت ترکمنان سلجوقی و قره خانیان به رشته تحریر درآمد که در حال حاضر در کتابخانه های کشورهای انگلستان، روسیه و ترکیه نگهداری می شود.
به گفته وی؛ در سال 874 هجری قمری به دستور اوزون حسن آق قویونلو ترجمه روان و سلیس ترکمنی قرآن نوشته شده که هم اکنون در کتابخانه آستان قدس رضوی موجود است.
این نویسنده متعهد ترکمن با اذعان بر کتابت علوم و بسیاری از آثار دینی و مذهبی توسط دانشمندان و نویسندگان ترکمن، تصریح کرد: برخی از نویسندگان ترکمن صدها جلد کتاب علوم و آثار دینی در قرون ابتدایی اسلام نوشته بودند که کتاب های آنها را با شترها حمل می کردند.
وی، افزود: کتاب «مفاتیح قرآنی» ابوبکر خوارزمی و «قصص الانبیاء» و «عالم آرای عباسی» توسط نویسندگان ترکمن نوشته شده است.
به گفته وی؛ نخستین آثار شکوهمند فرهنگ و تمدن در تاریخ اسلام را سلجوقیان بر جای گذاشتند که نقش سرنوشت سازی در تاریخ ایران و اسلام داشتند.
شادمهر با بیان اینکه در زمان حکومت ترک ها، شهرهای بخارا و خیوه جایگاه علمی، فرهنگی و دینی بالایی در جهان اسلام داشتند، ابراز کرد: حتی علمای مکه و مدینه فتوای علما و روحانیون بخارا و خیوه را بر فتوای خویش مقدم می دانستند.
وی، ادامه داد: ضروری است تاریخ درخشان ترکمن ها در بسط و پیشرفت دین مبین اسلام و حتی روحیه جنگاوری و سلحشوری آنان را به نسل جوان انتقال داد.                                              

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر