c_300_250_16777215_10_images_72608.jpg
ترکمن سسی ــ محمدرضا ولی‌محمدی، حافظ کل قرآن و قاری اهل‌ تسنن، تاکنون توانسته رتبه‌های برتر مرحله کشوری و استانی مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزی و مسابقات دبی را کسب کند. او از خطه ترکمن‌صحراست و دوست دارد علاوه بر این که یک پزشک موفق باشد، به عنوان معلم قرآن نیز فعالیت کند.


۱۳ آبان، روز دانش‌آموز نامیده شده است، روزی که یادآور مبارزه دانش‌آموزان با رژیم طاغوت و تجمع جمعی از آنها در محوطه دانشگاه تهران و همچنین تسخیر لانه جاسوسی آمریکا به دست دانشجویان پیرو خط امام است.
در میان خیل عظیم نوجوانان دانش‌آموز که در مدارس کشور مشغول به تحصیل هستند، دانش‌آموزانی به دلیل خلاقیت، استعداد یا فعالیتی ویژه خوش می‌درخشند. فعالیت در زمینه قرآنی از جمله این عرصه‌ها است.
محمدرضا ولی‌محمدی، قاری و حافظ کل قرآن کشورمان از میان این دانش‌آموزان سخت‌کوش و بااستعداد است. او از قوم ترکمن سر برآورده و اهل‌ تسنن بوده و ساکن یکی از مناطق مرزی به نام گُمیش‌تپه در شمال غربی استان گلستان است. محمدرضا در مسابقات استانی و کشوری حائز رتبه‌های برتر شده است و حتی در کسوت نماینده جمهوری اسلامی ایران به بیست‌و‌سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جایزه دبی اعزام شده است.
او متولد سال ۸۴ و مشغول تحصیل در پایه نهم است. بنابر گفته محمدرضا از کودکی به تلاوت قرآن علاقه‌مند بوده است تا اینکه در ۱۱سالگی به صورت تخصصی تحت نظر استاد حافظ اراز محمد آخوند یمرلی در حوزه علمیه شیخ محمد قاری عاصمی به فراگیری قواعد و فنون قرآن پرداخته است. هنگامی که پایه پنجم بوده است به آن حوزه علمیه و دارالقرآن رفته و در کلاس ششم هم موفق به حفظ کل شده است.
محمدرضا تنها عضو خانواده‌اش است که علاقه‌مند به حفظ آیات کلام وحی بوده است، با وجود اینکه یک برادر و دو خواهر بزرگتر از خود دارد اما آنها تنها سوره‌هایی از کلام وحی را حفظ هستند، البته با قرآن روزانه مأنوس هستند. پدرش نیز معلم و مادرش خانه‌دار است.

ولی‌محمدی در گفت‌وگو با ایکنا از تشویق‌ها و راهنمایی‌های پدر و مادرش برای حضور و استمرار این حضور گفت و حفظ کل قرآن را توفیق الهی دانست که نصیبش شده است و اظهار کرد: بالاخره موفق شدم و توانستم در مدت ۱۴ماه حافظ کل قرآن شوم. البته خاطرم هست که در مدرسه‌مان مسابقه قرآن با رشته‌های مختلف تلاوت و اذان بود، این پیش از آشنایی‌ام با استادم بود. پس از اینکه در این مسابقه در رشته قرائت حضور پیدا کردم، جمعی از اساتید قرآنی حضور داشتند و استعدادم شناخته شد به گونه‌ای که بعد از آن استادم به خانه ما آمد و از استعدادم در زمینه حفظ قرآن به خانواده‌ام گفتند و بعد از آن به حوزه علمیه شخ عاصمی رفتم و تحت نظارت استادم کار کردم.
این دانش‌آموز گمیشانی درباره روش حفظش که موفق شد طی یک سال و دوماه، حافظ شود، اضافه کرد: برنامه‌ریزی مناسب لازمه انجام هر کار خوبی است به طوری که هر روز دو تا سه ساعت مشغول به حفظ جدید و مرور محفوظاتم بودم، البته در کنار آن به درس‌هایم نیز اهمیت می‌دادم. به عبارت دیگر روزانه دو صفحه از آیات کلام وحی را همراه با شماره آیات و شماره صفحات حفظ می‌کردم و در حال حاضر نیز برای مرور محفوظات و تثبیت نیز همین برنامه روزانه و منظم را دارم.
حفظ قرآن و تدبر در معانی آن دل‌ها را به سمت آن می‌کشاند
محمدرضا از جزء سی‌ام و سوره ضحی و سپس اجزاء ۲۹ و ۲۸ حفظش را آغاز کرد و سپس از جزء اول ادامه حفظش را دنبال کرده است. وی در پاسخ به این سؤال که آیا برنامه روزانه تثبیت و مرور محفوظاتش به درسش لطمه نمی‌زند، گفت: معتقدم هر فردی به فراگیری قرآن و حفظ آیات و تدبر در معانی آیات روی بیاورد، قطعا تأثیر خوبی در درس‌هایش خواهد گذاشت به گونه‌ای که در زندگی و کارهایش موفق‌تر است.

این حافظ نوجوان کشورمان از حسش هنگامی که دوستانش متوجه می‌شدند او حافظ قرآن است، گفت و افزود: باید بگویم شاید در زمینه گرایش آنها به قرآن بی‌تأثیر نبودم. به دوستانم از موفقیت‌ها و یا حس آرامشی که از مؤانست و حفظ قرآن به دست آوردم، می‌گفتم و می‌گویم و برخی از آنها به حفظ قرآن و سوره‌های کوچک گرایش پیدا کرده‌اند و به عبارت دیگر با قرآن انس پیدا کرده‌اند.
ولی‌‌محمدی سخت‌ترین آیه‌ای که حفظ کرده است آیه ۲۸۲ سوره مبارکه بقره می‌داند و افزود: چون طولانی‌ترین آیه قرآن است که هنوز سختی حفظ آن در ذهنم است. اما بیشترین سوره‌ای که سعی می‌کنم روزانه با خودم زمزمه کنم سوره‌های ملک، یاسین و الرحمن است.
محمدرضا از علت قرائت روزانه این سوره‌ها، گفت: به دلیل موضوع این سه سوره است، چنانکه در سوره الرحمن توجه به نعمت‌های خاص خداوند است، سوره یاسین پیرامون توحید، معاد، وحی و بشارت و انذار است، همچنین درباره قرائت سوره ملک در هر شب در احادیث آمده است که افراد از عذاب قبر نجات پیدا می‌کنند، به خاطر همین طی برنامه‌ روزانه هر روزه تلاش می‌کنم.
این حافظ و قاری نوجوان اهل تسنن کشورمان درباره برکات حفظ کلام وحی در زندگی‌اش، بیان کرد: حفظ قرآن و تدبر در معانی آن، دل‌ها را به سمت و سوی قرآن می‌کشاند و تدبر در معانی کلام وحی کمک‌کننده انس است و این انس موجب می‌شود تا در بکارگیری آن در زندگی تلاش کنی.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا زمینه برای حفظ و قرائت نوجوانان و جوانان در سطح شهرستان فراهم است؟ گفت: بله، علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به این حوزه‌ها و دارالقرآن‌ها به صورت تخصصی این عرصه‌ها را دنبال کنند.
محمدرضا درباره علاقه‌اش به عرصه قرائت گفت: در حال حاضر نیز از سبک اساتیدی چون عبدالباسط، محمد صدیق منشاوی، مصطفی اسماعیل و سعید مسلم تقلید می‌کنم، بدون اینکه تحت نظارت استاد خاصی باشم و در اولویتم است که به یکی از اساتید و پیشکسوتان قرآنی چون احمد ابوالقاسمی و محمدرضا پورزرگری مراجعه کنم.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا این مستلزم این است که به تهران بیایید و یا اینکه آن اساتید در آن شهرها دوره‌ها و کلاس‌هایی را دارند؟ ادامه داد: نمی‌دانم دوره‌هایی را در شهر محل سکونت ما و یا استان داشته باشند. فکر می‌کنم باید به تهران بیایم و از آنها استفاده کنم.
حضور حداکثری برای بهره‌مندی از دانستی‌ها
این دانش‌آموز اهل تسنن کشورمان درباره فضای محافل و قاریان و حافظان اهل سنت و تشیع در گمیشان اظهار کرد: الحمدلله محافل قرآنی زیادی در استان گلستان به ویژه منطقه ترکمن صحرا برگزار می‌شود، همچنین کلاس‌های آموزش فنون تلاوت و قرائت قرآن و همچنین آموزش احکام دینی و تجوید برپا و این دوره‌ها و کلاس‌ها و محافل با حضور مردم زیادی برگزار می‌شود تا از آن دانستنی‌ها بهره‌مند شوند.

وی با توجه به اینکه نماینده جمهوری اسلامی ایران در مسابقات امارات بوده و تجربه حضور در مسابقات قرآن دیگر کشورها را نیز دارد در مقایسه با مسابقات کشورمان، افزود: مسابقات کشور امارات با حضور ۱۰۰ شرکت‌کننده از سراسر جهان و مسابقات کشورمان هم از سطح بالا با رقابت‌های خوب متسابقان همراه بود، اما تعداد شرکت‌کنندگان در کشور ما با غربال بیشتر و تعداد کمتری حضور داشتند.
محمدرضا در زمینه داوری مسابقات، اضافه کرد: نمره در مسابقات کشور امارات از ۱۰۰ نمره است که ۷۰ نمره آن مربوط به حفظ و ۲۵ نمره آن مربوط به تجوید و وقف و ابتدا و ۵ نمره مربوط به صوت است، اما در مسابقات کشوری دانش‌آموزی که شرکت کردم نمره از ۲۰۰ بوده است که ۱۰۰ نمره آن برای حفظ و ۳۵ نمره برای تجوید و ۲۰ نمره برای صوت و ۱۵ نمره برای وقف و ابتدا و ۳۰ نمره برای لحن بود که اینکه ۲۰۰ نمره بود، خوب بود.
وی با اشاره به اینکه اعزام نماینده کشورمان برای حضور قوی‌تر در مسابقات دیگر کشورها، مستلزم برگزاری دوره‌های تخصصی است، گفت: باید دوره‌های تخصصی از لحاظ حفظ، صوت و تجوید و شفاف‌سازی آیین‌نامه مسابقات دیگر کشورها و همچنین بهره‌مندی از تجربیات شرکت‌کنندگان ادوار گذشته، برگزار شود تا فرد موفق‌تر در مسابقات قرآنی سایر کشورها حضور پیدا کند.
این دانش‌آموز حافظ کل قرآن درباره حرفه مورد علاقه‌اش و برنامه آینده‌اش‌ بیان کرد: اگر خداوند به من توفیق عنایت کند در زمینه پزشکی می‌خواهم خدمت کنم و از سوی دیگر می‌خواهم استاد قرآن در زمینه حفظ و قرائت شوم.

این دانش‌آموز اهل تسنن کشورمان، دارای رتبه‌های متعدد و متنوع در مسابقات منطقه‌ای، استانی و کشوری است، تصریح کرد: حضور در مسابقات و کسب رتبه در تشویق حافظ قرآن مؤثر است. چنانکه رتبه‌ اول در مرحله شهرستانی مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌‌آموزی طی‌ سال‌های ۹۴ و ۹۵ و ۹۶ در رشته حفظ کل را کسب کرده‌ام. همچنین در مرحله استانی این مسابقات که در مینودشت برگزار شد رتبه نخست را کسب کرده‌‌‌‌ام.
از دیگر رتبه‌های محمدرضا می‌توان به کسب رتبه نخست در رشته حفظ کل در مرحله کشوری سی‌وششمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز کشور و رتبه نخست رشته ۲۰ جزء در سی و هفتمین دوره این مسابقات در مشهد مقدس، اشاره کرد.
حلاوت استقبال مردم پس از بازگشت از مسابقات کشوری
محمدرضا به بیان بهترین خاطره‌اش پس از بازگشت از یکی از مسابقات پرداخت و افزود: هنگامی که از سی و ششمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزی که به میزبانی تهران برگزار شد با کسب رتبه نخست رشته حفظ کل قرآن به شهرستان برگشتم، هنگامی که به سطح شهر آمدم مورد استقبال خیلی از مردم قرار گرفتم، به طوری که شیرینی و شکلات میان مردم توزیع می‌کردند که این بهترین خاطره من تاکنون بود که هنوز شیرینی آن با من است.

این حافظ نوجوان کشورمان به هم سن و سالان خود برای گرایش به عرصه‌های قرآنی، گفت: نوجوانان همیشه قرآن را سرلوحه کارشان قرار دهند و با قرآن مأنوس باشند تا خداوند یاری‌دهنده آنها باشد. همچنین جوانان به حفظ قرآن گرایش پیدا کنند چنانکه این از منویات مقام معظم رهبری است و باید به فرمایش ایشان که تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن است، جامه عمل بپوشانیم و جوانان سعی کنند بیشتر در عرصه حفظ قرآن بدرخشند و امیدواریم شاهد توفیقات روزافزون جوانان و نوجوانان در این زمینه باشیم.
وی همچنین از همراهی اساتید و خانواده‌اش برای رسیدن به موفقیت در عرصه حفظ و قرائت قرآن تشکر کرد و برای دیگر افرادی که در این راه به وی خدمت کرده‌اند، آرزوی موفقیت کرد.
منبع : خبرگزاری بین المللی قرآن / گفت‌وگو از سمیرا انصاری
c_300_250_16777215_10_images_72609.jpeg

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر