c_300_250_16777215_10_images_71925.jpg

ترکمن سسی -طاهر جانی خبرنگار حوزه انتخاباتی، تازه ترین شنیده های انتخاباتی و فعالیت های کاندیداهای احتمالی مجلس یازدهم در استان گلستان را نگاشته است.

درخصوص کمیش تپه اطلاعات موجود در دانشنامه شکلی تاریخی و گذرا دارد. شهری که در زمانی نه چندان دور یکی از دو بندر معروف در ایران و دارای گمرگ و شهرداری بود و ناخدایان کشتی های بادبانی مانند خدر خوزین در مسیر حمل و نقل بازرگانی تادورترین سرزمین ها تا پایتخت روسیه رفت و آمد می کردند.
آرمینیوس وامبری سیاح مهاجر مجاری درکتاب خود به نام درویش دروغین دینداری و مهانوازی مردم این منطقه را مورد ستایش است. برخی شاهان ایرانی هم از دوره قاجار تا پهلوی به کمیش تپه رفت و آمد داشته اند. رونق دراین نقطه مرزی در دوره ای خاص آن قدر رشد پیدا کرده بود که مردم آن طی دهه بیست شمسی بهترین لباس های فصل را بر تن کرده و از نظر پاکی و تمیزی در منطقه سرآمد بوده اند.
بازرگانان این منطقه درسپیده دم با استفاده از اسب و گاری به قصد قدیمی ترین بازار سنتی گرگان طی طریق کرده و پس از فروش محصولات و معاوضه کالا به کالا، در شامگاه روز بعد به خانه و کاشانه خود مراجعه می کردند. بازاری که درآن بیشترین نعل اسب را عوض می کردند و کم کم به بازارنعبل بندان شهرت پیدا کرد.
گفته می شود کمیش تپه از زمان تاسیس بندرترکمن کم رونق شده است. به ویژه در دهه های گذشته نسبت به ساکنین این شهر قدیمی بیش از حد اجحاف صورت گرفته است. اکنون آن رونق افسانه ای در شهرستان گمیشان وجود ندارد و بسیاری ازجوانان آن ناچارند برای جستجوی کار مناسب به شهرهای دیگر نقل مکان نمایند. دلایل بسیار زیاد دیگری همچون کاهش صید در دریا و کم حاصل بودن زمین های کشاورزی باعث شده است تا گمیشان به عنوان محروم ترین شهرستان در سطح استان معرفی شود.
این شهرستان محروم درپاره ای رده ها مانند آمار بالاترین تعداد قبولی در کنکور سراسری و تعداد بیشترین نماینده مجلس ازمیان ترکمن های غرب استان زبانزد بوده است. اولین بار دو دوره سوم یوسف بسنجیده که در آن زمان بیش از بیست و هشت سال سن نداشت به مجلس راه یافت تا جامعه به نوعی خود باوری عمومی برسد. سپس نوبت به نازمحمد ولی پور رسید در میاندوره ای مجلس ششم رسید و نهایتا رامین نورقلی پور توانست به مجلس فعلی راه پیدا کند.
رامین شکیبایی محتمل ترین گزینه انتخاب ازحوزه غرب هرچند که در دور گذشته رد صلاحیت شد؛ اما کماکان نقش یک تعیین کننده را حفظ کرده است. اخیرا مطالعاتی روی احداث بندر تجاری گمیشان صورت گرفته و این قضیه می رود تا شکل جدی تری به خود بگیرد. تحقیقات نشان می دهد سواحل شمالی این شهر نسبت به سایر شهرهای ساحلی استان ازعمق مناسب جهت پهلو گیری کشتی های تجاری برخوردار می باشد. رویایی که امید می رود تا چند سال آینده به نتیجه نهایی برسد.
مجموعه شهرستان شهید پرور گمیشان هر چند که متاسفانه بیش ازحد مظلوم واقع شده و ازمحرومیت بالا رنج می برد؛ اما معمولا درانتخابات ها بالاترین مشارکت را به خود اختصاص داده است.

1- حکیم گلدی زاده یکی از گزینه های شانس انتخاب از حوزه گنبد در خصوص یاش اولی ها می گوید: این گروه نیاز به آسیب شناسی دارد. اعضای یاش اولی ها باید نقاط ضعف گروه را ترمیم ببخشند تا بتوانند به نقش موثر خود در میدان ادامه دهند.
به عقیده این عضو سابق گروه یاش اولی ها، اگر ازمیان یاش اولی ها برخی ها بخواهند اعمال نظر شخصی کرده و مصلحت عمومی را در نظر نگیرند نتیجه به دست آمده مطلوب نخواهد بود. گلدی زاده با تاکید بر اینکه نماینده مردم باید توانمند باشد افزود: مجلس جای افرادی است که بتوانند زبان گویای مردم باشند. بنابراین کسی که به مجلس می رود می بایست از قدرت کلام و بیان شیوا برخوردار بوده و مطالبات به حق حوزه را مورد پیگیری مستمر قرار دهد. نماینده باید بداند که پشت تریبون عمومی مجلس چه چیزی را بیان می کند، چرا که بیانات عنوان شده درجامعه بازتاب پیدا کرده و قضاوت تحلیل گران و افراد صاحب نظر را به همراه خواهد داشت.

2- خبرها حاکی از آنست که یوسف بسنجیده کمیته های دفترش را فعال نموده و مشغول چیدمان بازاریان و اصناف دراین ترکیب می باشد. وی از سوی دیگر نشست هایی را با علمای سرشناس و تعدادی ازفعالان انتخاباتی در بندرترکمن، گمیشان و سیمین شهر ترتیب داد. ضیافت اخیر وی به مناسبت حلول ماه ربیع الاول بازتاب خوبی درفضای مجازی به دنبال داشت.
 گفتنی است بسنجیده ازطرف برخی یاران یک نماینده سابق مجلس مورد حمایت قرارگرفته و دراین راستا جلساتی را با حضور تعدادی عضو فعال و لیدر انتخاباتی برگزار نموده است. بسنجیده این هفته جلسه ای را به میزبانی تاچ بردی قرنجیک (هشمی) ترتیب داد که با استقبال عمومی مواجه شد.

3- کاکا احمدی از فعالان اجتماعی ساکن بندرترکمن با عنوان اینکه تجربه انتخابات گذشته در رقابت های پیش رو بسیار ضعیف خواهد بود گفت: با توجه به تعدد چهره های جدید در انتخابات مجلس یازدهم پیش بینی می شود که تعداد داوطلبین تایید صلاحیت شده مجلس یازدهم بیشتر از ادوار گذشته باشد. بنابراین تنها راه چاره تشکیل ائتلاف با هدف معرفی یک کاندیدای اصلح و به نفع مردم است.
وی افزود: زمانی که بحث اصلح بودن به میان میاید وابستگی های قومی معنای خودش را از دست می دهد. اصرار بر قومیت گرایی مسئله ای است که مردم ما بارها و بارها چوبش را خورده اند و ازاین رو باید فردی را به مجلس بفرستیم که بجای یک قوم و گروه خاص، نسبت به همه اقوام تغصب داشته باشد. برخی ها سعی دارند بحث نوبتی بودن را به جامعه القا کنند که این نیز پندار اشتباهی است و نشان می دهد که هنوز با افکار نو و ایده آل فاصله زیادی وجود دارد.

4- ناصر توسلی مدیر گروه کوپری در آق قلا در خصوص  سعید یلقی گفت: دکتر یلقی هم اکنون هم مشاور رامین نورقلی پور نماینده مجلس غرب استان بوده و وظیفه پیگیری مطالبات حوزه انتخابیه غرب استان گلستان  را از وزارت و دستگاههای ذیربط برعهده دارد. وی را فردی صاحب قلم  درعرصه رسانه می شناسم و همچنین انسانی مطالبه گر جهت رفع مشکلات منطقه می باشد.
 دبیری سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کل کشور، عضو هیئت علمی سازمان تحقیقات کشاورزی، مدرس مدعو و مشاور پایان نامه دانشجویان مقاطع  تحصیلات تکمیلی جزو رزومه یلقی  عنوان شده است. وی در زمینه شغل تخصصی  خود که پرورش میگو است به عنوان یک کارآفرین شناخته می شود.

5- طرفداران جواد حجازی بیشترین درصد شانس پیروزی در انتخابات پیش رو را مربوط به خود عنوان می کنند. گفته می شود این کاندیدای احتمالی مرتب درحال سرکشی به مراسم های عروسی و مولود خوانی درشهرها و روستاهای ترکمن نشین دیده می شود. دراین حال عبدالعزیزچوگان فعال انتخاباتی ساکن بندرترکمن تمام قد به نفع حجازی اعلام حمایت کرده و تلاش دارد تا تعداد بیشتری از دوستانش را به مجموعه حامیان وی بیفزاید.

6- غلامحسین پسرک لو کاندیدای حوزه غرب در پاسخ به این سوال که چه کسی شایسته حضور درمجلس است گفت: هر کسی در صنف مربوط به خود دارای شخصیت اجتماعی بوده و قابل احترام است، اما متاسفانه برخی ها با وجود آنکه سابقه تجربه مدیریتی ندارند به بهانه خدمت به مردم وارد انتخابات می‌شوند. مجلس به افرادی احتیاج دارد که از سابقه کار اجرایی و مدیریتی بالا برخوردار باشد.
پسرک لو نوبتی بودن انتخابات در حوزه غرب را رد کرده و بیان نمود: عده ای سعی دارند به مردم بقبولانند که نمایندگی مجلس در بین کاندیداهای شهرهای حوزه نوبتی است. اگر واقعا چنین بود نماینده دوره هشتم مجددا انتخاب نمی شد و اصولا نوبتی بودن مجلس در این حوزه فکر باطلی است.

7- عبدالصمد بردی پور کاندیدای دو دوره حوزه گنبد نیز طی گفتگوی کوتاهی گفت: درطول مدت رسیدگی به امورمراجعین هرگزکوتاهی به خرج نداده و درسطح بالاتر نیز اینکار را نخواهد کرد.
وی همچنین یادآور شد: کسی که به مجلس می رود منتخب مردم خواهد بود. ازسوی دیگرعدم پیروزی سایرین به اراده مردم اتفاق می افتد و نباید بابت آن رنجیده خاطر شد. گنید تنها یک کرسی در مجلس دارد و طبیعی است که همه نمی توانند به آن برسند.

8- رحمت جلالی کاندیدای دوره دهم مجلس هم تاکید کرد که هنوز تصمیمش را برای کاندیداتوری مجلس آینده نگرفته است.

9- فعالان ازطایفه قوجق در گنبد احتمال شانس پیروزی عبداالله رستگار نماینده سابق مجلس را بیش از سایرین پیش بینی می کنند. این افراد عقیده دارند چالش میان کاندیداهای معترض به نتیجه اجماع در دوره قبل، شامل مرور زمان نشده و صحبت ها درباره آن ادامه دارد.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر