c_300_250_16777215_10_images_72640.jpg

ترکمن سسی - حاج آخوند عبدالله دانشمند امام جمعه روستای قورپلجه روز ۱۰ ربیع الاول در نماز جمعه قورپلجه گفت: ربیع الاول ماه میلاد رسول الله و ماه شادی و سرور مسلمانان است و در این ماه مردم ترکمن صحرا جشن های معنوی ویژه این ماه و جشن های محلی خود را برگزار می کنند.



به گزارش خبرنگار "ترکمن سسی"، خطیب نماز جمعه روستای قورپلجه ادامه داد: ترکمن ها در این ماه مبارک در جای جای منطقه، علاوه بر شرکت در مراسم های مولود خوانی رسول الله، جشن "آق آش" و جشن ازدواج جوانان خود را برگزار می کنند.

وی ادامه داد: افرادی که به سن ۶۳ سالگی یعنی سن پیامبر می رسند به شکرانه رسیدن به این افتخار جشنی با عنوان "آق آ ش" برپا می کنند، همچنین مراسم های ویژه ای با عنوان "مولد النبی" همراه با وصف خصال نیکوی آن اسوه حسنه برگزار می شود.

آخوند عبدالله دانشمند با بیان اینکه مردم منطقه متدین، آگاه و بیدار هستند خاطر نشان کرد: در جشن های آغاز زندگی مشترک جوانان و خانواده رسوم اسلامی را الگو بگیرند و مراسم ها را مطابق با فرهنگ اسلامی برگزار بکنند و از رسوم غیر اسلامی دوری بکنند.

وی تصریح کرد: بر اساس نص قرآن کریم وقتی مسلمان برای نماز جمعه فراخوانده می شود باید معامله را ترک کند و با شوق و اشتیاق به سوی نماز جمعه بشتابد.

امام جمعه روستای قورپلجه ادامه داد: بر اساس فقه حنفی در مناطقی که شامل "مصر جامع" می شود یعنی مسجد بزرگی که گنجایش جماعت آن منطقه را ندارد در آن منطقه برپایی نماز جمعه ضرورت پیدا می کند و با برپایی نماز جمعه در بزرگترین‌مسجد منطقه و محل جماعت دیگر مساجد آن حوالی باید تجمیع و در یک مکان نماز جمعه را برپا دارند.

وی تاکید کرد: در منطقه ای که مشمول "مصر جامع" است و  نماز جمعه در آن منطقه برپاست، برگزاری نماز جماعت در دیگر مساجد آن حوزه جغرافیایی مکروه تکریمی است.

این عالم دینی تاکید کرد: برای مسلمانانی که شرایطش را دارند ، شرکت در نماز جمعه فرض است و بنا به روایات اگر فردی عمدا پیاپی در سه نماز جمعه شرکت نکند به این معناست که دیگر وی به دین اسلام نیازی ندارد.

شایان گفتن است روستای قورپلجه از توابع بخش مرکزی شهرستان گنبدکاووس و در ۱۷ کیلومتری غرب گنبدکاووس واقع است.

@turkmensesi

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر