c_300_250_16777215_10_images_73341.jpg

ترکمن سسی - رضا تقی پور فعال فضای مجازی و کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی حوزه غرب استان گلستان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری ترکمن سسی از دیدگاه ها و برنامه های خود می گوید:


مشرح کامل گفتگو


لطفا خودتان را برای کاربران فضای مجازی معرفی کنید.
به نام خدا. رضا تقی پور

همین؟!
خُب، به نظرم همین مقدار کافی است.

این مصاحبه برای شناخت بیشتر مخاطبان از شما به عنوان یکی از نامزدهای اصلی غرب استان گلستان است؛ فکر کنم بیشتر از این ها باید از شما بشنویم!
برای شناختِ واقعیِ فرد، باید به عملکرد او نگاه کرد.

درست می‌فرمایید؛ بنده تسلیمم! من که به عنوان یک خبرنگار، حریف شما نمی‌شوم؛ فکر می‌کنم رقبای شما مسیر سختی را باید طی کنند.
این فعالیت‌ها و تلاش‌های انتخاباتی، نهایتاً یک ماه دوام دارد.اصل سختیِ کار، مربوط به زمانی است که یک فرد در جایگاه نمایندگی قرار می‌گیرد. آن‌جا معلوم می‌شود که اصطلاحاً "طرف چند مَرده حلّاج است".

اتفاقاً سؤال بعدی من در مورد اهمیت و جایگاه مجلس است. نظر شما در این‌باره چیست؟
بهترین تعبیر در خصوص جایگاه مجلس، همان است که رهبر کبیر انقلاب(ره) فرمودند: «مجلس در رأس امور است». در این خصوص در بیانیه اوّلم خطاب به مردم شریف حوزه انتخابیه کردکوی، بندرترکمن، بندرگز و گمیشان، مطالبی را بیان کرده‌ام که می‌توانید به آن‌ مراجعه کنید؛ امّا إجمالاً خدمت شما و مخاطبان محترم عرض می‌کنم که آنچه ما در نظام جمهوری اسلامی ایران به آن افتخار می‌کنیم، وجود مجلس با اقتدار، مشروع، مقبول و کارآمد است. مجلس، عصاره و خانه ملت است. مجلس، مرکز آراء و اراده مردم است. مجلس، مظهر حکومت ملت و اداره‌کنندگان حقیقی کشور است.
مجلس شورای اسلامی جایگاه و مسیر حرکت دولت و ملت را مشخص می‌کند. مجلس، معتمد مردم و پشتیبان دولت است.

فکر نمی‌کنید که خیلی شعاری شد؟!
شاید این‌طور به نظر بیاید. شعار دادن، به صورت مطلق، بَد نیست. "شعار" زمانی بَد است که فاقد "شعور" باشد. به عنوان نمونه؛ برخی از مطالبی که این روزها می‌شنوید و احتمالاً در روزهای آتی، بیشتر هم بشنوید؛ همین حرف‌ها، وعده‌ها و به قول شما شعارهایی است که ریشه در واقعیت ندارند.

اگر ممکن است، بیشتر توضیح دهید.
ببینید؛ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در اصل های 71 تا 99 به تفصیل به میزان اختیارها و وظایف نمایندگان اشاره كرده است. نخستین اختیار نمایندگان كه در اصل 71 به آن اشاره شده، حق وضع قوانین در عموم مسائل كشور است. شرح و تفسیر قوانین عادی، دیگر اختیار نمایندگان محسوب می شود كه در اصل 73 قانون اساسی به آن پرداخته شده. بررسی لوایح ارائه شده از طرف قوه مجریه و ارائه طرح‌های لازم، مطابق اصل 74 از اختیارهای نمایندگان مجلس به شمار می‌رود.
اصل 76 ، به حق تحقیق و تفحص نمایندگان در همه امور كشور اشاره دارد. بر پایه اصل 77 قانون اساسی، تصویب عهدنامه‌ها، مقاوله نامه‌ها، قراردادها و موافقت نامه‌های بین‌المللی از دیگر اختیارهای نمایندگان مردم است. تغییرها در خطوط مرزی، تصویب برقراری حكومت نظامی، گرفتن و دادن وام یا كمك‌های بدون عوض داخلی و خارجی، استخدام كارشناسان خارجی، تصویب فروش بناها و اموال دولتی كه از نفایس ملی باشد و همچنین اظهارنظر در مورد تمامی مسائل داخلی و خارجی از دیگر اختیارهای نمایندگان به شمار می‌رود كه در اصل‌های 78 تا 84 قانون اساسیبه آنها اشاره شده است.
إعطای رأی اعتماد به رئیس جمهوری و وزیران و همچنین استیضاح و سوال از وی، پیگیری و رسیدگی به شكایت‌ها از تمامی قوا به شرح اصل‌های 87 تا 90، از دیگر اختیارهای نمایندگان محسوب می‌شود. انتخاب اعضای حقوقدان شورای نگهبان و إعمال نظارت‌های قانونی از راه دیوان محاسبات نیز از جمله اختیارهایدیگر نمایندگان منتخب ملت است.
حالا شما این حدودِ اختیارات را کنار وعده‌های برخی از نامزدها قرار دهید، حساب کار دستتان می‌آید!

از پاسخ کامل شما ممنونم.هدف شما برای ورود به انتخابات چیست؟
هدف اصلی و کلّی این است که مجلسی که در رأس امور بود؛ در رأس امور بماند. وضعیت فعلی، وضعیت جالب و امیدوار کننده‌ای نیست.لازم است که برخیبی‌تدبيرى‌ها اصلاح شود و بسترهای لازم جهت خدمت به همه ایرانیان فراهم آید.

منظور شما از "همه ایرانیان" چیست؟
"مجلس تراز انقلاب اسلامی" باید دارای نمایندگان و عملکردی باشد که بتواند انقلاب اسلامی را در ریل اصلی خود قرار دهد و بدون هیچگونه تبعیض، کشور را چند گام فراتر در مسیر توسعه بین المللی و منطقه‌ای پیش ببرد.
ما برای رسیدن به این اهداف نیاز داریم تا «برابری و برادری» را تقویت کنیم؛ آن وقت است که همۀ ایرانیان از مواهب خدادادی خود بهره‌مند می‌شوند.  

آقای تقی‌پور، برنامه شمابرای رفع مشکلات و توسعه منطقه چیست؟
با توجه به وظایف و اختیارات نمایندگی که پیشتر در مورد آن صحبت کردیم؛ ابتدا باید این مقوله برای مردم روشن شود که حدود اختیارات نمایندگی چیست و به طبعِ آن، انتظارات و برنامه‌ها می‌تواند تنظیم شود.
ببینید، من متولد محله راه‌آهن بندرترکمن هستم. از همان روزهای خرداد 56 که پا به عرصه گیتی گذاشتم؛ هوای این منطقه را تنفس کردم و در همین کوچه‌ها دویدم و زمین خوردم، تا بزرگ شدم. همین جا بازی کردم، تحصیل کردم و تجربه کسب کردم تا این‌که مجبور شدم برای ورود به دانشگاه و ادامه تحصیل و کار، به تهران مهاجرت کنم.
جوانی را تصور کنید که دنبال پیشرفت و زندگی بهتر است؛ امّا امکانات و وضعیت شهر و دیارش، این اجازه را به او نمی‌هد. حال این جوان بزرگ شده، تحصیل کرده، تجربه کرده و می‌خواهد شرایط بهتری برای جوانان شهر و دیار خود فراهم کند. این جا است که وقتی حرف از «برابری و برادری» می‌زنیم؛ تنها یک شعار نمی‌دهیم؛ بلکه از وضعیتی حرف می‌زنیم که من و کسانی مثل من، با پوست و گوشت خود لمس کرده‌ایم.
حوزه انتخابیه غرب استان، از جمله مناطق کشور است که به لحاظ ظرفیت‌های اقتصادی، گردشگری و نیروی انسانی،یکی از مناطق پر ظرفیت کشور است که متأسفانه بنا به دلایل مختلف، دچار آسیب‌هایی شده که آن را عقب‌ نگه داشته است.
در چند دهه اخیر، طرح‌ها، برنامه‌ها و پروژه‌های مختلف مرتبط با این منطقه در مراجع تصمیم‌گیر کشور تصویب شده که عمده آن‌ها بدون بررسی کارشناسانه به انجام رسیده و با شکست مواجه شده است.
 از جملۀ این تصمیم‌ها، ایجاد زیرساخت‌های بندری در شهرهای بندرگز و بندرترکمن بوده که به لحاظ شرایط زیستمحیطی و موقعیت جغرافیایی، هیچگاه این بنادر شکل نگرفته و به دوران طلایی فعالیت‌های گذشته خود بازنگشتند. با این مقدمه، یکی از برنامه‌های اصلی اینجانب برای توسعه منطقه؛"پیگیری برنامه‌های توسعه‌ای باقی مانده منطقه" است که اگر حوصله کنید، خلاصه‌ای از این پروژه‌ها را به تفکیک برای شما توضیح می‌دهم.

خواهش می‌کنم؛ اتفاقاً می‌خواهیم کامل بدانیم.
بسیار خب؛
-ساخت آزادراه نوكنده به آشخانه که باعث اتصال شش شهر بندرگز به بندرتركمن، آق‌قلا به گنبد، گنبد به كلاله و كلاله در استان گلستان به آشخانه در استان خراسان شمالي و كاهش حجم ترافيك عبوري مسير موجود فعلي بين شهرهاي مربوطه مي‌شود. مجوز ساخت اين آزادراه از سال 1392 براي كاهش بار ترافيكي محور جنگل گلستان و افزايش ضريب ايمني آن محور و اتصال استان گلستان به استان‌هاي خراسان شمالي و خراسان رضوي در دستور كار وزارت راه و شهرسازي قرار دارد.
-  توسعه و طرح تحول جزيره آشوراده از آرزوهاي ديرينه مردم گلستان، منطقه و فرماندار فقید و شهیده شهرستان بندرترکمن "شهیده مرجان نازقلیچی" است. طرح طبیعت‌گردی و گردشگری آشوراده که از مصوبات سفر آذر ماه سال 93 دولت به استان گلستان بود. در فاز نخست این پروژه می‌بایست با ایجاد راه دسترسی، زیرساخت و اسکله در 138 هکتار اراضی پشتیبان طرح در بندرترکمن و آشوراده دنبال می‌شد و همچنین از مجموع وسعت 380 هکتاری جزیره آشوراده، 22 هکتار را به عنوان منطقه متمرکز برای اجرای سازه‌های سبک متناسب با ضوابط محیط‌زیستو بکارگیری از مصالح بومی اجرایی می شد. در فاز نخست 500 میلیارد رالح اعتبار از محل اعتبارات استانی به این طرح ملی و با مشارکت بخش خصوصی پیش‌بینی شده بود.
-  كارخانه تعميرات اساسي واگن‌هاي باري و تأسيسات راه آهن شمال که از سال 81 در رکود بسر می‌برد، با برخی مشکلات روبرو است. تعمیرات اساسی 1400 دستگاه واگن باری راه آهن جمهوری اسلامی طی مدت سه سال برای این کارخانجات هدف‌گذاری شده بود و اینک روزانه دو دستگاه واگن در ایستگاه بندرترکمن بازسازی می‌شود. معمولا شرکت‌های ریلی برای انتقال واگن‌ها برای تعمیر به کارخانجات تعمیرات اساسی واگن‌های باری در بندرترکمن به دلیل دور افتادگی منطقه راغب نیستند. این مسأله باید بررسی و حل شود.
-  ماهيان خاوياري؛ پرورش ماهيان استخواني ماهيان خاوياري يكي از پتانسيل هاي استان گلستان و با قابليت معرفي جهاني است كه سواحل شهرستان تركمن و جزيره آشوراده محل عمده توليد اين نوع ماهي‌ها است. در سال 1364ميزان استحصال خاويار 300 تن بود كه در سال 1370 به 130 تن رسيد اما در سال 92 تنها يك تن خاويار استحصال شده است. اين ميزان نتيجه برخي شاخص‌ها از جمله وضعيت رودخانه‌ها و آلودگي آن در مسير حوزه خزر، صيد غيرمجاز و صيد بي‌رويه بوده و باعث كاهش ميزان صيد و استحصال شده است.
-  اجرای طرح گردشگری در ساحل دریای بندرگز و توسعه بازارچه ساحلی .
-  پیگیری اجرای مصوبه طرح جامع شهر بندرگز با تأکید بر خروج شهرک‌های‌صنعتی آن بندر از حریم شهر
-  پیگیری ایجاد بندر خواجه نفس، که به جهت بیابانی بودن و دستیابی به آب‌های اصلی دریای خزر، از جمله مزیت‌های نسبی بندر خواجه نفس بوده و در بین استان‌های شمالی برای واردات چوب از این بندر در سطح بنادر استان گلستان برنامه‌ریزی شده است.
-  توسعه گردشگری شهرستان کردکوی با وجود جاذبه‌هاي طبيعي مانند منطقه حفاظت شده جهان نما، دهكده ييلاقي درازنو، روستاي ييلاقي يزدان محله، پارك جنگلي كردكوي، آبشار دوآب، آبشار هفت طبقه در كنار اماكن مذهبي چون امامزاده طاهر و ابراهيم در روستاي النگ، زيارتگاه معصوم زاده سبز پوش در حدود بالاجاده، امامزاده مجيد در شهر كردكوي و امامزاده روشن آباد که با فراهم ساختن زيرساخت‌های لازم بويژه جاده دسترسي مناسب، زمینه‌های توسعه‌ای محقق خواهد شد.
-  راه اندازي توريسم درماني و گردشگري سلامت با توجه به استقرار مركز فوق تخصصي جراحي قلب استان در كردكوي و مراجعه بيماراني از شهرها و استان‌هاي كشور، موقعيت بسيار مناسبي براي گسترش گردشگري سلامت در منطقه است.
-  احیای صنعت کشاورزی در منطقه و شناسائی آسیب‌ها و چالش‌های این حوزه با مشارکت نخبگان و کارشناسان بومی منطقه.
-  برنامه‌های بسیار دیگری در حوزه‌هاي ورزشي، شهرك صنعتي، ميدان سواركاري، طرح سالم سازي دريا، مجتمع‌هاي فني و حرفه‌اي و مهارت آموزي وجود دارد که از ديگر ظرفيت‌هاي توسعه‌ای منطقه غرب گلستان هستندو بیان آن، احتمالاً از حوصله شما خارج است.

من واقعاً فکر نمی‌کردم که تا این اندازه به جزئیات مسائل و مشکلات این منطقه مسلط باشید. به نوبه خودم از این مسأله بسیار خوشحالم.
اگر غیر این بود باید تعجب می‌کردید. نمایندگی مردم، شوخی بردار نیست. باید به امور و مشکلات منطقه آگاه بود. باید آگاهانه کار کرد. باید با فکر و کارشناسی کار کرد.

کمی از برنامه‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی خودتان را هم بیان کنید؟
هر کدام از این عناوینی که شما گفتید، خودش سرفصل یک گفتگوی مجزّا است؛ امّا اگر به طور کلّی بخواهم بگویم؛ به چند مسأله مهم باید دقت کنید؛
-  بیانیۀ راهگشاى "گام دوم" رهبر معظم انقلاب از جمله اصلی‌ترین مآخذ و چراغ مسیر آینده کشور خواهد بود؛ چرا که در این بیانیه، تمام ابعاد فرهنگی، اجتماعی و سیاسی کشور تبیین شده و همسو با اهداف عاليۀ كشور تنظیم شده است. این سند قطعاً دغدغه‌هاى به‌حقّ مردم شریف حوزه انتخابیه "کردکوی، بندرترکمن، بندرگز و گمیشان" را پوشش داده و اگر بنده لیاقت اعتماد مردم را داشته باشم؛ در مجلس شورای اسلامی مجدّانه پیگیر مطالبات مردم سرزمینم خواهم بود.
-  "شفاف سازی آرای نمایندگان مجلس" هم از دغدغه‌هایی است که منافع مردم را تأمین می‌کند.
مردم حق دارند که بدانند نماینده آن‌ها چه می‌کند و چه رأیی می‌دهد، تا در صورت لزوم بتوانند آن نماینده را بازخواست کنند. این مهم از جمله برنامه‌های اصلی اینجانب است که با استفاده از مکانیزمی مشخص، هرگونه رأی بنده، بدون وامداریبههر جریان، گروه، حزب و دسته خاصی؛تنها با استفاده از مشارکت مردم حوزه انتخابیه و بهره‌گیری از نظر مشورتی مشاوران و کارشناسان حوزه‌های تخصصی منطقه خواهد بود.
-  براي دولت ها و مسئولان، مهمترين سرمايه، "اعتماد اجتماعي" است كه با اعتماد سازي، این مهم حاصل مي‌شود. در این مسیر با استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی، به عنوان یک فعال اجتماعی و فرهنگی، مطالبه‌گر بخشی از دغدغه‌های مردم و نخبگان در این حوزه خواهم بود.
-  مبارزه با "اژدهای هفت سَر فساد اقتصادی"،که در حال حاضر در قامت موجودی خانمان برانداز، خطرناک و ویران کننده؛ همچون موریانه، پایه‌هایاساسی کشور را در کوتاه‌ترین زمان خورده و نابود می‌کند و مردم را نسبت به دولت‌مردان و مسئولین نظام بی اعتماد می‌سازد.
-  جلب مشارکت و اعتماد به توان‌مندی بانوان در عرصه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و سیاسی و مقابله با باورهای غلط پیرامون حضور بانوان در بخش‌های مختلف تصمیم‌گیری و اجرایی کشور

فکر می‌کنید که حوزه انتخابی شما، ظرفیت و  پتانسیل لازمبرای پیشرفت در عرصه‌هایی که نام بردید را دارد؟
همانطور که بیان شد، حوزه انتخابیه غرب استان، از جمله مناطق کشور است که به لحاظ ظرفیت‌های اقتصادی، گردشگری، نیروی انسانی و همچنین سیاسی،یکی از مناطق پرظرفیت کشور به شمار می‌رود. نیروی انسانی کارآمد و  تحصیل کرده، خصوصاً در بین اقوام مختلف این منطقه می‌تواند در ارائه طرح‌های توسعه‌ای، نقش اساسی داشته باشد و در جلب اعتماد سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، پرتوان و موفق عمل کند.
 در برهۀ کنونی که دولت به جهت مشکلات تحریم دچار چالش‌های اساسیدر حوزۀ مالی و سرمایه‌ایشده؛ لازم است که خودمان آستین بالا بزنیم و با توکل بر خدا و تکیه بر ظرفیت‌های بالقوه و بکر موجود؛ بهپیشبرد طرح‌ها و برنامه‌های منطقه کمک کنیم و اصطلاحاً خودمان گلیم خودمان را از آب بیرون بکشیم.
منطقه ما به لطف خدا از ظرفیت بالایی برخوردار است؛ امّا این مهم است که بدانیم، خودمان باید دلسوز خودمان باشیم.

چه تضمینی برای عمل به شعارهای شما وجود دارد؟
شعار بدون پشتوانه، ارزشی ندارد؛ گاهی ضدّ ارزش هم هست.

حتماً می‌خواهید از شعار با "شعور" بگویید؟!
احسنت؛ دقیقاً همین‌طور است.
ببینید، ما شعار «برابری و برادری» را مطرح کردیم و همان‌طور که برای شما توضیح دادم؛ این شعار، پشتوانه دارد.

بله، شما برابری و برادریتان را ثابت کردید؛ امّا چه ضمانتی برای پیش‌برد این هدف دارید؟
مهمترین ضمانت پیشبرد اهداف یا به تعبیردیگر، عمل به شعارها؛"اتّکال بر آراء و اعتماد مردم" حوزه انتخابیه‌ام خواهد بود.
امیدوارم با نیروی جوانی و نشاطی که خداوند عطا کرده و نوع نگاه انقلابی و اعتقاد به "کارِ کارشناسی و جهادی" بتوانم به این اهداف دست یافته و پاسخگوی مطالبات مردم باشم؛ هر چند که با ساختار پیش‌بینی شده‌ای که دارم؛ ارتباط بنده بعد از اعتماد مردم و ورود به مجلس، به شکلی نوین برقرار خواهد شد و مردم حوزۀ انتخابیه به‌طور مستقیم و مشارکتی در جریان اقدامات قرار خواهند گرفت.از این ساختار در روزهایآینده رونمایی خواهم کرد.
صادقانه بگویم؛با توجه به شرایط حاکم بر کشور، وعده ها و شعارهای خارج از سیاست‌های نظام، صرفاً تبلیغاتی خواهد بود؛ لذا عزم بنده در بدو امر، تحقق و احیای مصوبات، لوایح و طرح‌های نیمه‌کاره و یا فراموش شده منطقه بوده و در پیِ وعده‌های پوشالی و خالی از پشتوانه کارشناسی نیستم.

بعد از انتخاب شما به عنوان نماینده حوزه غرب استان گلستان در مجلس شورای اسلامی؛ چگونه می‌توانیم با شما ارتباط و گفتگو داشته باشیم؟
بطور معمول، مسیر‌های ارتباطی نمایندگان به صورت دیدارهای چهره به چهره، دفاتر نمایندگی، مکاتبات و سایر روش‌ها خواهد بود؛ اما اجازه بدهید چون بنده برای این ارتباط، برنامۀ ویژهای دارم؛ این طرح را در روزهای پایانی از طریق رسانۀ شما رونمایی کنم.

خواهش می‌کنم؛ باعث افتخار ماست. به عنوان سخن آخر، اگر مطلبی دارید، بیان بفرمایید.
شرکت در انتخابات یکی از راه‌های مشارکت سیاسی است که نقش مردم را در انتخاب سیاست گذاران و کیفیت اثرگذاریآنان، مشخص می‌کند. در عین حال، عکس این قضیه نیز صادق است؛ یعنی گاهی در جامعه‌ای  شاهد این هستیم که مردم برای تأثیرگذاری در سیاست‌های کشور، در یک تصمیم عمومی از شرکت در انتخابات سر باز می‌زنند؛ اما وقتی مردم در یک انتخابات، مشارکت حداکثری دارند، بِدان معناست که از سیاست‌های کلی در کشور خود آگاهند و با شناخت از اولویت‌ها به نامزد مورد نظر خود رأی می‌دهند.
باید توجه داشت که در ضرورت اصل وجود انتخابات در تمام دنیا شکی نیست و در حال حاضر بیشتر جوامع دریافته‌اند که با حضور در انتخابات، نقش مهمی در آینده کشور خود خواهند داشت.
نکتۀ مهم در انتخابات، "اولویت‌بندی‌ها" است که در این میان، رسانه‌ها می‌توانند نقش بسزایی داشته باشند. مردم با شناخت نامزدها و اولویت‌بندی صحیحِ منویات سیاسی و خواسته‌های خود، می‌توانند با حضور حداکثری، نقش مهمی در تعیین آیندۀ خود داشته باشند و نباید از ایناصل غافل شوند که عدم مشارکت در انتخابات، بیش و پیش از اثرگذاری بر سیاستمداران نامطلوب؛ باعث تضییع و تخریب منافع مردم خواهد شد.
برای رسیدن به یک نتیجۀ مطلوب، بایستی "انتخابی درست"صورت گیرد. نتیجۀ این انتخاب درست؛ حصولِ "برابری و برادری" و مجلسی در رأس امور است. انتخاب‌های نادرستی که صرفاً بر اساس عصبیت‌های قومی_قبیله‌ای و اجماع‌هایی از این دست صورت می‌پذیرد؛ سرنوشتی نامعلوم برای مردم منطقه به ارمغان می‌آورد که عواقب و نتایج چنین انتخاب‌هاییرا پیشتر در این منطقه تجربه کرده ایم. لذا از تمام مردم حوزه انتخابیه غرب استان گلستان درخواست دارم با مشارکت حداکثری، شگفتی جدیدی را رقم بزنند و آگاهانه و مستقل، به دور از تعصبات قومی و هیجانات کاذب، برای آیندۀ این منطقه تصمیم‌گیری و نماینده‌ای لایق را انتخاب کنند. باشد که با این انتخاب، سرنوشت خوبی برای نسل‌های آینده‌مان رقم بزنیم و خود را دخیل در انتخاب نادرست و ناکارآمد نسازیم.

آقای تقی‌پور، از اینکه وقت خودتان را در اختیار ما قرار دادید تشکر می‌کنم.
من هم از شما سپاسگزارم

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر