c_300_250_16777215_10_images_76283.jpg


گرگان : ترکمن سسی - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گلستان گفت: در ۹ ماه سال جاری سهم استان گلستان از صادرات کشور به ترکمنستان ۱۵ درصد بوده است.


به گزارش خبرنگار مهر، حسین طلوعیان بعدازظهر چهارشنبه در هشتمین جلسه کارگروه توسعه صادرات استان گلستان در محل سالن جلسات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اظهارکرد: در سال ۹۳ ترکمنستان جایگاه هفتم مقاصد صادراتی کشور را در اختیار داشت و متأسفانه این جایگاه در سال ۹۸ به هفدهم و در ۹ ماهه سالجاری به بیست و پنجم رسیده است.
وی با بیان اینکه ترکمنستان یکی از مهم‌ترین مقاصد صادراتی استان است و لازم است مشکلات و موانع موجود در روابط تجاری دو کشور حل و فصل شود، گفت: در سال ۱۳۹۰ حدود ۶۶ میلیون دلار صادرات از استان به ترکمنستان صورت پذیرفت که به دلیل مشکلاتی این عدد در ۹ ماهه سالجاری به ۱۴ میلیون رسید.
طلوعیان افزود: با این حال سهم صادرات استان از کل صادرات کشور به ترکمنستان از ۱۲ درصد در سال ۹۰ به ۱۵ درصد در ۹ ماهه سالجاری رسیده است.
وی تحریم‌های بانکی و اخلال جدی در برگشت ارز حاصل از صادرات از مسیرهای متداول، عدم حل و فصل برخی پرونده‌های حقوقی بین ایران و ترکمنستان و سایه سنگین این موضوعات بر مراودات تجاری و اقتصادی، عدم اجرای بسیاری از مصوبات کمیسیون‌های مشترک اقتصادی ایران با طرف‌های مقابل، تعهد صادرکنندگان به برگشت ارز حاصل از صادرات از یک سو و محدودیت‌های ناشی از تحریم بانک‌ها برای عودت ارز از سوی دیگر، محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های داخلی برای صادرات برخی از محصولات به دلایل مختلف از جمله تنظیم بازار، روند بسیار کند در تجهیز زیرساخت‌های مرز ریلی اینچه برون، عدم اتصال ریل عریض در مرز ریلی اینچه برون، کاهش صادرات چمدانی، کاهش صادرات فرش و صنایع دستی، توقف ورود و خروج مسافر از مرز اینچه برون و توقف کامل صادرات جاده‌ای و ترانزیت را از جمله مهمترین مشکلات تجارت خارجی استان اعلام کرد.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر