c_300_250_16777215_10_images_72010.jpg

ترکمن سسی - طاهر جانی : سخنگوی شورای نگهبان در تازه ترین سخنان خود درباره انتخابات مجلس یازدهم می گوید: اگرکاندیداهای بهارستان در زمان تبلیغات انتخاباتی دست به هزینه های سنگین و خارج از عرف بزنند، شورای نگهبان به این مسئله ورود کرده و نوع تبلیغات شان در تایید و یا رد صلاحیت داوطلبین تاثیرگذار خواهد بود.

هرچند که انجام هزینه های سنگین درماه های پایانی از سوی برخی کاندیداهای متمول و با حمایت نزدیکان آنها دور از ذهن بنظر نمی رسد و این موضوع حتی می تواند سلامت برگزاری انتخابات را دچار چالش نماید؛ اما از سوی دیگر باید پذیرفت با توجه به موضوع تایید صلاحیت ها در حوزه های انتخابیه ، کاندیداهای احتمالی تنها در حد فعالیت های چهره به چهره و به حضور در مراسم های مردمی و مناسبت های دولتی بسنده کرده و فعلا عطای برگزاری نشست های خانگی را به لقایش ببخشند.


تذکر عباسعلی کدخدایی مبنی بر نظارت بر شیوه تبلیغات کاندیداها در حقیقت ساده ترین روش بازدارنده برای ایام انتخاباتی به شمار رفته و شورا نگهبان به جای آنکه طی برنامه ای بلند مدت به ریشه یابی علت ماجرا بپردازد و چرایی علت مسئله  را معلوم کند، نظارت بر شیوه تبلیغات کاندیداها را اولین و آخرین راهکار بازدارنده از صرف هزینه های سنگین دیده و البته امروزه هیچ کاندیدایی  کمیته مالی دفتر انتخاباتی اش را مامور رنگی کردن دیوارهای عمومی شهرها و روستاها نمی کند. مع الوصف داوطلبین مجلس یازدهم با خوددداری از برگزاری نشست های هزینه بردار که از نگاه عوامل محلی پنهان نمی ماند با رفتن به حاشیه، همزمان همگی از سمت دیگر پشت بام به زمین افتاده اند.


مقایسه میان دوره های گذشته  با امروز از هر جهت کاملا فاحش می باشد.همین چهار سال پیش در چنین ایامی  شور و شوق وصف ناشدنی در حوزه های انتخاباتی استان گلستان حکمفرما بود و نشست های خانگی از تابستان گرم و سوزان به شب های  سرد و طولانی زمستان کشیده می شد. هرنشست خانگی مخاطبین خاص خودش را به همراه داشت و رقابت بر سرافزایش تعداد جلسات درمیان داوطلبین قابل لمس می نمود. ولی همان کاندیداهایی که کمک کردند تا مردم وارد فضای انتخاباتی شوند در خصوص وضعیت تایید صلاحیت خود هیچ پیش بینی ای ندارند.


این شرایط داوطلبین در حوزه غرب گلستان مثال خوبی برای این مورد است و پس از اعلام نتایج تایید صلاحیت ها فقط رقبای اصلی در میدان باقی ماندند. بررسی لیست انتخابات یازدهم در حوزه های متعدد این استان از آمادگی بیش از بین بیست الی سی نفر برای به دست گرفتن امور مردم در بهارستان حکایت دارد. صرف نظر از اینکه ثبت نام فله ای برای تصاحب کرسی بهارستان از نگاه صاحب نظران و تحلیگران خود یک ایراد اساسی شناخته می شود، باید در نظر گرفت دو سوم این تعداد به دلیل آنچه که در انتخابات گذشته اتفاق افتاد دیدارهای چهره به چهره را نیز محدود کرده اند.


 به همین دلیل اخیرا یکی از کانال های انتخاباتی مرکز استان که از عدم ثبت نام «رشید نافعی» و «سعید یلقی» پست منتشر کرده بود اما بعد مشخص شد این دو نفر برای انتخابات مجلس یازدهم برنامه دارند. فعالان اجتماعی اعلام آمادگی معدودی اسامی شناخته نشده را حرکتی  در جهت کناره گیری به نفع  یکی از کاندیداهای شاخص در واپسین روزهای تبلیغات رسمی و برگرداندن ورق به نفع آنها پیش بینی می کنند که این موضوع در گذشته هم تجربه شده است و باید دید شورای نگهبان چه  واکنشی نسبت به کنارگیری های هدفمند انگشت شمار داوطلبین دارد.


 در پست انتشار یافته دیگری علت کاندیداتوری شهرام غراوی در حوزه گنبد به عدم رضایت مردم کلاله و مراوتپه  ازعملکرد وی عنوان شده است در حالیکه باید اذعان داشت اگر نماینده ای که در حوزه مرزی موفق نباشد، هیچگاه برای ثبت نام در دومین شهر استان برنامه ریزی نمی کند. همچنین تلاش شده است تا با کمرنگ جلوه دادن عملکرد «رامین نورفلی پور» نماینده حوزه غرب، حضور نامبرده در انتخابات آینده را منتفی قلمداد کنند. لیکن بنظر می رسد این چهره در زمان لازم نسبت به ثبت نام در دوره بعد اقدام نماید.


عزیزچوگان ازفعالان انتخاباتی  بندرترکمن انتشار این قبیل پست ها در فضای مجازی را ترفند نیروهای رقیب دانسته و می گوید: کم کم وقت آن  رسیده است داوطلبین واقعی نسبت به تشکیل تیم های انتخاباتی خود تصمیم بگیرند؛ زیرا انتشار اخبار ضد و نقیض به نفع شان نخواهد بود. ازسوی دیگر دغدغه موضوع نتایج تایید صلاحیت ها نباید موجب حرکت با چراغ خاموش شود؛ چون روند حرکت رو به جلو را کند کرده و طبیعتا باعث ایجاد فاصله میان یک کاندیدا با کاندیداهای دیگر خواهد شد.


 این فعال سیاسی درخصوص ثبت نام چهره های گمنام به گمان رد صلاحیت شدن داوطلبین شاخص و افزایش شانس پیروزی شان اظهار داشت: بعید می دانم که تجربه مشابه مجددا تکرار شود. تصور بنده این است که در انتخابات امسال تعداد رقبا بیش از دوره دهم باشد.


چوگان دایر بودن کمیته مالی کاندیداها را امری بدیهی دانسته و تاکید کرد: کاندیدا باید مسئول مالی داشته باشد و به نیروهایش سرویس دهی کند. اکثر هواردارن انتخاباتی جزو قشر ضعیف جامعه هستند و شبانه روزی می کوشند تا از رقیبان عقب نمانند. این بچه ها نیازهای روزمره دارند و کاندیدا وظیفه دارد تا نیازها را برطرف نماید. نماینده ای که به مجلس می رود مدیون این عده ی پابرهنه است و نباید زحمات آنها را به فراموشی بسپارد.


شنیده می شود مسعود کلته و حکیم گلدی زاده دو کاندیدای مجلس درسفر حج تمتع بسر می برند. نازمحمد ولی پور شناخته شده ترین چهره انتخاباتی و نماینده سابق مجلس هم به همراه کاروانی به سرزمین وحی رفته است. دغدغه اصلی این روزهای ساکنین در ترکمن صحرا خرید احشام برای ذبح در روز عید قربان می باشد. قیمت دام  نسبت به سال گذشته دو برابرشده و امسال  به احتمال قوی کودکان زیادی از جشن ذبح در صبح  روز عید متاسفانه محروم خواهند ماند.


کدخدایی تهدید به تحریم انتخابات ازسوی جناح اصلاحات را رد نکرده و با اشاره بر تحریم های اعمال شده ازسوی آمریکا معتقد است مردم با تحریم آشنا بوده و این مسئله چیزی نیست که از آن  واهمه داشته باشند. صرف نظراز واکابی کارنامه پر فراز و نشیب اصلاحات، تحلیل ها در این خصوص متفاوت است و به نظر می رسد احتمال تحریم انتخابات از سوی اصلاح طلبان با تحریم های آمریکا دو مقوله کاملا جدا از یکدیگر باشد.


در نهایت اینکه امیدواریم شرایط طوری پیش برود تا در یک انتخابات پرشور و فضای رقابتی سالم مردم با توجه به اصل شایسته سالاری و برنامه محوری نمایندگان توانمندی انتخاب نمایند تا منتخبین دردی از مشکلات جامعه را دوا نمایند و خادمین واقعی مردم باشند.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر