c_300_250_16777215_10_images_70271.jpg

ترکمن سسی – در شرایطی که دولتمردان کشور در بحبوحه بحران های معیشتی تلاش دارند تحریم های اقتصادی فشار کمتری روی اقشار ضعیف و آسیب پذیر جامعه بگذارد، اما از سوی دیگر با هیچ ترفند و راهکاری نمی توان مانع جلو رفت حرکت زمان و ورق خوردن برگ های تاریخ شد و روز تصمیم گیری درباره سرنوشتی که می بایست رقم بزنیم فرا خواهد رسید.



در این وضعیت کاملا بغرنج که به نظر نمی رسد به زودی پایان یابد ، پایان تعطیلات نوروز 98 می تواند شروعی دوباره برای تحرکات کاندیداهای مجلس آینده باشد؛ چرا که به احتمال زیاد در اردیبهشت ماه و نهایتا در طول خرداد سال 98 همزمان با برداشت محصول ازمزارع ، زمان دقیق برگزاری انتخابات مجلس یازدهم ازسوی دولت فعلی مشخص خواهد گردید.

انتخابات دراستان گلستان و بویژه در شهرهای ترکمن نشین که اکثرا با نگاه قومیتی وارد رقابت با یکدیگر می شوند در همه ادوار به خاطر مسائل قومیتی و رقابتی بودن آن، با جلوه خاصی برگزار شده به تحوی که تحلیگران اجتماعی همواره دولت و نظام را از بابت آن مدیون مردم این خطه می دانند. با اینحال نمی توان کتمان کرد که فشار سنگین اقتصادی ماه های اخیر بر روح و جسم ساکنان که امروز حتی کودکان خردسال نیز از درک آن عاجز نیستند، موجبات دوری مخاطبان ازمسائلی همچون مشارکت و همراهی با تیم های انتخاباتی را فراهم آورده است.

 اگربه یاد داشته باشد طی دو دوره گذشته و در فاصله یکسال مانده تا ایام انتخابات، نشست های محفلی و خانگی دراکثر شهرها و روستاها طی شب های طولانی زمستان با گرمی و حرارت دو چندانی دنبال می شد. دوره ای بود که نفرات تیم های کاندیداها بی آنکه متوجه گذر زمان و مسائل اطراف باشند از نشست های خانگی ماه های سرد به تحرکات میدانی در فصول گرم رسیده و به فعالیت بیشتر دامن می زدند.

  در روزهای زمستان دوره ای که گذشت، چیدمان اعضای اجماع در شهرگنبد تقریبا شکل گرفته و مسوولیت هریک از نفرات نیز مشخص شده بود. با همه این احوالات و علی رغم تبعات سنگین رکود اقتصادی کمرشکن بر جوامع، جدی ترین رقبای انتخاباتی بیکار ننشسته و فعالیت هایشان را در غالب انجام دیدارهای چهره به چهره و برگزاری دیدارهای خانگی چند نفره برگزار می کنند.

در این میان بحث تشکیل اجماع و تاثیر زوایای پیدا و پنهان آن بر انتخابات از زمان پایان یافتن انتخابات دوره دهم و احتمال افزایش چشگیر تعداد کاندیداها درعرصه پیش رو ، مهمترین بحث رایج و ماندگار درمیان تحلیگران و صاحب نظران اجتماعی بوده است.

 به این بهانه اخیرا با تنی چند از فعالان انتخاباتی و صاحب نظران عرصه های اجتماعی تماس گرفته و نظرات  آنها را در خصوص عملکرد اجماع در حوزه های غرب و شرق و سایر مسائل  انتخاباتی را جویا شدیم که به پیوست اشاره به فعالیت تنی چند کاندیدای مجلس آینده، از نظر گرامیتان می گذرد.

1- در فاصله باقیمانده تا شروع تبلیغات غیر رسمی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، هنوز اکثر کاندیداها با چراغ کاملا خاموش حرکت کرده و ترجیح می دهند تا حصول اطمینان از تایید صلاحیت شدن خود، فعالیت انتخاباتی نداشته باشند.

2-  شنیده ها حکایت از آن دارد تنی چند از کاندیداها درحالی خودشان را به عنوان کاندیدا معرفی خواهند کرد که هیچ برنامه مشخصی و تعریف شده ای فعالیت خود ندارند، به امید آنکه در آستانه انتخابات یازدهم با رد صلاحیت کاندیداهای صاحب نام مواجه شده و به رویکرد روشنی دست پیدا کنند.   

3- تحلیگران  طرح استانی شدن انتخابات را ازچند منظر به بررسی گذاشته اند. دریکی از موارد اشاره شده است که کاندیداهای کمتر شناخته شده و کسانی که با توان مالی محدودی وارد انتخابات می شوند توان رقابت را از دست داده و شانس پیروزی کمتری خواهند داشت.

4- صاحب نظران اجتماعی دربندرترکمن براین باورند اصل تشکیل اجماع دراین شهرستان که اساس آن ازسوی چند جوان فعال پایه گذاری شد درابتدا با محوریت انتخاب کاندیدای اصلح پیشرفت بسیارخوبی  داشت طوری که برخی ازفعالان اجتماعی شهرهای بندرگز و کردکویی نیز با تشکیل آن موافق بودند؛ اما از آنجا که اعضای سخنران اجماع را طیف های اصول گرا و اصلاح طلب  تشکیل می دادند می شد حدس زد که تا پایان متحد نمی مانند.

5- یک عضو سابق شورای اسلامی شهر بندرترکمن با شرم آورخواندن الفاظ بکار گرفته شده توسط  چند چهره قدیمی که درجریان رقابت های میدانی انتخابات گذشته مجلس، طرف مقابل را به پنهانکاری و توسل به دروغ و ریا متهم  می کردند گفت: کسانی که می بایست الگوی جوانان قرار می گرفتند هدفی جزمنافع  شخصی نداشتند و بانیان این گونه نشست ها دیگر نباید به آنها اجازه عرض اندام درمحفل خانگی و میدان های رسمی را بدهند.

6- کاکاجان قورلی زاده کاندیدای دو دوره گذشته  شورای شهرضمن سرکشی به مراسم های مردمی، انگیزه زیادی برای رقابت فشرده درجریان سومین حضورش دارد. یاران این کاندیدای مجلس می گویند آمادگی کامل دارند تا با قدرت تمام به میدان آمده و هر رقیبی را از سر راه بردارند.

قورلی زاده طی انتخابات گذشته ابتدا رد صلاحیت شد؛ اما درواپسین روزهای باقیمانده به تایید رسید. وی با انصرافش از کاندیداتوری  نقش زیادی درتقویت اتحاد مردمی داشت و کمک کرد تا آرای مردم به نتیجه برسد.

7- کاکا احمدی فعال اجتماعی  حوزه غرب پیرامون  ورود یاشولی ها به اجماع  درآن حوزه می گوید: قطعا ورود و وجود یاشولی ها به اجماع تشکیل شده اتفاق خوبی بود که موجبات اتحاد گروه های سیاسی منطقه درآستانه انتخابات و امیدواری و دلگرمی بیشتر مردم منطقه را دربحث مشارکت حداکثری را باعث شد.

8- شهرام عقیلی فعال انتخاباتی کردکوی که سه دوره ریاست ستاد انتخاباتی یک کاندیدای مجلس درآن شهرستان برعهده  داشته معتقد است ازحوزه کردکوی و محلات آن تنها کسانی می توانند رای قابل توجهی به دست بیاورند که ازجناح بندی های سیاسی دوری کرده و در انتخابات به شکل مستقل حاضرشوند.  

9- کمال مکرری دانشجوی رشته تربیت بدنی و ساکن بندرترکمن که علاقه زیادی برای کاندیداتوری مجلس دارد بعید می داند بتواند تحصیلاتش را پیش از پیش از شروع  ثبت نام  ها به اتمام برساند. مکرری اساسا دید منتقدانه ای به مسائل مهم از جمله  و آبادانی منطقه داشته و از نبود مدیریت صحیح در بخش های مختلف گله مند می باشد. به نظر وی کسانی که قصد کاندیداتوری دارند باید از هر لحاظ به تکامل رسیده باشند.

10- شنیده می شود احمد سردار زاده شهردار سابق کردکوی در انتخابات  آینده  ثبت نام خواهد کرد. او خودش را  در انتخابات دورهشتم  به عنوان کاندیدا مطرح  کرده و ضمن برخورداری ازحمایت  فعالان جوان خود، یکی  دو جلسه تاثیر گذار را دربندرترکمن برگزار کرد. سردار زاده که  مدتی از منتقدین سرسخت محمد جواد نظری مهر بشمار می رفت وی را به انجام مناظره در حضور مردم دعوت کرد.

11- فعالان انتخاباتی احتمال ورود علی پورقاز عضو فعلی  شورای شهر بندرترکمن به عرصه انتخابات را قریب به یقین دانسته  و از رایزنی  وی با فعالان انتخاباتی و نشست با ورزشکاران رشته های محتلف سخن به میان می آورند.

12- رشید نافعی کاندیدای پیشین مجلس از حوزه آق قلا، اینبار تصمیم دارد از حوزه غرب استان ثبت نام کند. یکی ازنزدیکان نافعی مدعی شد که سابقا درفضای مجازی از نامبرده به عنوان یکی از گزینه های معاونت استانداری و مدیر کلی ارشاد یاد می شده است.

 نافعی هم اکنون درحال سرکشی به معتمدین بخش گلدشت با هدف جلب نظر موافق اهالی سیمین شهر متشکل از سه روستا دیده شده و تلاش دارد نظر اکثر سیمین شهری های متشکل ازسه روستا  را جلب نمایند. این چهره نام آشنا درصحبت با مردم از شعارهای احساسی اجتناب ورزیده و قصد دارد با آنها صادقانه و شفاف حرف بزند.

13- احمد خوزینی فعال صاحب نظر گمیشانی به موضوع  اجماع  حوزه غرب گلستان از دیدگاه  متفاوتی پرداخته و اینگونه توضیح  داد: هدف اجماع انتخاب فردی با ویژگی های مؤثر برمنطقه ، عالم وعامل بود که به طور قطع در دورگذشته با درنظرگرفتن شرایط ، گزینش مطلوبی به نظرمی رسید، اما اینکه  آیا اجماع از این انتخاب سربلند بیرون آمد یا خیر، گذشت زمان آن را ثابت  کرده است.

اکنون با توجه به زمان طی شده نظرسنجی  دراین مورد باید آسان باشد، رجوع به افکار عمومی، لزوم بودن و یا نبودن اجماع در انتخابات آینده را مشخص  خواهد کرد. در دوره انتخابات دوره یازدهم مجلس اگرمبنای انتخاب  براساس نظراجماع باشد، باید روند جماعت اجماعیون تغییر پیدا کرده و اقشار مختلف ازهر طیف در آن به ایفای نقش بپردازند.

14- اعضای اتاق فکر سعید اسکندریان از احتمال حضور دوباره وی درانتخابات حوزه غرب اظهار بی اطلاعی کرده و دیدگاه های کاندیدای سابق خود را نامعلوم می دانند. اسکندریان در دور گذشته با برگزاری نشست های خانگی متعدد بر سر زبان ها افتاده و از حمایت اقشارجوان برخوردارشد؛ اما نتوانست جزو تایید شدگان نهایی باشد.

15- علی جاذبی ازچهره های اجتماعی گمیش تپه  درپاسخ به سوالی در خصوص نقاط ضعف و قوت اجماع درحوزه غرب چنین پرداخت: نقاط ضعف اجماع  درانتخابات گذشته این بود که هم پیمانان  در دایره توفیق اجباری با یکدیگر متحد نبوده و بعضا تحت فشار افراد و گروه های  جناحی قرار داشتند. برای انتخابات پیش رو باید دید آیا نیازی به اجماع هست یا خیر. تکلیف این مسئله را گذر زمان مشخص خواهد کرد و اگر احساس نیاز شد روش و نحوه چیدمان افراد باید تغییر کند.

16- به نظر می رسد شهر کمیش تپه نیز از قافله معرفی کاندیدا عقب نماند. ازچندی پیش نام مسعود کلته درفهرست  داوطلبین  دیده می شود. البته  وی ازهرگونه  اظهارنظر خودداری کرده وعلاقه چندانی به تایید این مطلب در فضای مجاری ندارد. یک فعال صاحب نظر گمیشانی معتقد است که مسعود کلته درخصوص کاندیداتورش رایزنی هایی را در حد مشاوره با چند معتمد محلی انجام داده و بزودی تصمیمش را خواهد گرفت.  

17- بیگ محمد تراج فعال سیمین شهری با رد تاثیر اجماع حوزه غرب اظهار نمود: به عقیده بنده سخنرانان اجماع  یاشولی های  حوزه غرب گلستان که با محوریت تشکیل جلسات متعدد خانگی در شهرها، بخش ها و روستاهای حوزه فعالیت می کردند، هدفی جز سوء استفاده از احساسات مردم و رسیدن به منابع شخصی خود نداشتند و این مسئله در روزهای آخر خودش را به خوبی نشان داد. من فکرمی کنم اگر قراربر تشکیل مجدد اجماع درآن حوزه باشد، باید کهنه کارانی را که برای مردم شناخته شده هستند از صحنه کارزار حذف کرده و دلسوزان واقعی را به جایشان چینش  نمایند.

18- نورمحمد دانشمند مدیر سایت ترکمن سسی احتمال تعدد کاندیداها دانتخابات آینده را از جهاتی نشانه بالا بودن احساس مسوولیت  درمیان نخبگان بیان کرده و گف: تعدد داوطلبان کرسی مجلس می تواند جنبه های منفی نیز به دنبال داشته باشد. اجمله اینکه در هزینه های تبلیغاتی اسراف پیش بیاید و یا تصمیم گیری مردم درانتخاب اصلح سخت تر شود. به هرحال تعدد کاندیداها را می توان یک فرصت برای انتخاب یک نماینده توانمند و خادم واقعی از میان افراد داوطلب خدمت دانست. البته دستگاه های نظارتی نیز در چنین شرایطی می بایست با دقت و مسولیت کامل، شرایط را بیش از پیش برای انتخاب اصلح و تصمیم خطیر مردم رصد نموده و در این زمینه یاری گر واجدین رای دهنده باشند.از نظر بنده، تعدد کاندیداها نمی تواند تهدیدی برای انتخاب اصلح باشد؛ بلکه حسب تجارب دورهای پیشین، تعصبات بلا وجه قومی و قبیله ای آفتی برای انتخاب نماینده توانمند است و گزینه انتخاب فرد اصلح براساس معیارهای دانش ، توانمندی ، مسوولیت اجتماعی و حس خدمت واقعی انتخابی درست خواهد بود. در این راستا رسانه ها نیز وظایف بسیاری دارند.

19- ستار کم از فعالان انتخاباتی بندرترکمن  هدف از تشکیل  اجماع  را واگذاری تصمیم نهایی به خود مردم دانسته و معتقد است: اجماع این باید برای هریک از کاندیداها بر اساس شاخص ها و معیارهایشان امتیاز بدهد. هیچ کدام از اعضا و مجریان اجماع حق ندارند که درانتخاب کاندیدای اصلح  براساس تقرب سیاسی یا جناحی یا طایفه ای و....قضاوت نمایند، بلکه با خروج از رفتار غریزی به رفتار استدلالی، منطقی  وعقلانی، سازمان یافته و مبتنی  بر ادراک متقابل  و براساس شاخص ها و معیارهایشان  قضاوت کرده و به کاندیداها امتیاز بدهند.

 دراین راستا تصمیم نهایی با خود مردم است. به عقیده بنده درنحوه مدیریت و رهبری اجماع پیشین  درحوزه غرب انتقاد وارد است؛ زیرا درمورد همه چیز شفاف سازی دقیق صورت نگرفت و مسائل مهم پنهان ماندند و نهایتا این خود مردم بودند که نماینده مجلس را انتخاب کردند.

20- ناصر توسلی مدیر کانال پیام صحرا و از فعالان جوان حوزه آق قلا درباره  شرایط انتخابات  درآن حوزه گفت:  ما برای انتخابات دورآینده چند کاندیدای شاخص داریم که پایه ها و ستون های کاندیداتوری شان برمبنای صداقت، توانمندی و همچنین پیشینه سیاسی شان استوار است. این کاندیداها می توانند درصورت فعالیت های تیمی ازمرکز استان نیز رای بگیرند. نحوه فعالیت کاندیداها اصلی ترین ملاک  درانتخابات دوره یازدهم خواهد بود.

21 - فعالان آق قلایی از منصور گرکز، عبدالغفار رادمهر، سعید یلقی و به شکل ضعیف  فرهاد توماج به عنوان محتمل ترین کاندیداهای آن حوزه نام می برند. دراین میان فرهاد توماج  تا کنون از هرگونه بیان درباره انتخابات آینده خودداری ورزیده است.

22- بنابر شنیده های غیر رسمی منصور گرکز که در انتخابات دور قبل کناره گیری کرده بود گفته است که درانتخابات پیش رو با قدرت تمام پا به میدان رقابت خواهد گذاشت.

23- عبدالغفار رادمهر فینالیست انتخابات  دهم مجلس  درتهران اشتغال دارد؛ با این حال به طورمرتب  سرگرم دید و بازدید ازآق قلا می باشد. از وی به عنوان  یکی از گزینه های  رای بالا یاد می شود. همچنین  از رحمان قره باش و حکیم سلاق به عنوان  دیگر کاندیداهای احتمالی حوزه آق قلا نام برده می شود.

24-  لطیف ایزدی مدیر سایت اولکامیز پیرامون نقش  یاش اولی ها درتعیین نماینده گنبد بیان داشت: نقش اجماع یاشولی ها که مجموعه ای از ریش سفیدان، معتمدین، فعالین فرهنگی - اجتماعی و سیاسی هستند درانتخابات مجلس گنبد انکار ناپذیر می باشد. اجماع یاشولی ها درانتخابات آتی نیز تعیین کننده خواهد بود. درانتخاب نماینده فعلی توسط  یاشولی ها ممکن است ایراداتی وجود داشته باشد؛ ولی درکل عملکرد  یاشولی ها صحیح  بود و مردم  نیز آن را پذیرفتند. به نظرم انتخابات  دهم  روند سالمی داشت و ازسوی دیگر انجام لابی گری و تلاش برای جذب رای یاشولی توسط  برخی کاندیداها را رد نمی کنم.

25- تحلیلیگران گنبدی از قره جه طیار، شهرام غروای، عبدالله رستگار، صمد بردی پور، سلیمان هاشمی، رشید خرمالی، غفور غراوی و...بعنوان کاندیداهای حوزه گنبد نام می برند. رستگار پیشتر به عنوان نماینده گنبد درمجلس  حاضر بود و بردی پور برای سومین بار است که  سودای کاندیداتوری درسر می پروراند.

26- سایت های محلی صحبت های اخیر حکیم گلدی زاده در مراسم تودیع و معارفه مدیر تعاون و روستایی را ورود قریب الوقوع وی به عرصه انتخابات تلقی می کنند. براین اساس  باید منتظر اظهارات بعدی نامبرده در نشست های غیر رسمی بود.

27- نظریه پردازان حوزه کلاله و مراوه تپه عنوان شدن نام شهرام غراوی در لیست کاندیداهای حوزه گنبد را یک تاکتیک  فرارجلو توصیف می کنند. فعالان می گویند با توجه به رقابت نزدیک غراوی درانتخابات  دورقبل، پیروزی وی درانتخابات مجلس یازدهم بستگی به اما و اگرهای زیادی داشته و ازسوی دیگر ناممکن  نمی باشد. اکثریت نزدیکترین حامیان بومی و جوان غراوی، خواهان  کاندیداتوری مجدد نامبرده از حوزه کلاله و مراوه تپه می باشند.

28- اخبار تایید نشده حکایت از تشکیل  گروه یاش اولی ها درحوزه کلاله و مراوه تپه  طی سال آینده  دارد. نفس قضیه، ایجاد همدلی دربین کاندیداهای بومی منطقه اعلام شده است.

خبرنگار- طاهر جانی

دیدگاه‌ها  

-1 #1 ستارکم 1397-11-21 22:31
سلام. ببخشید .شماره ردیف 19: ستارکم هست نه کلته!!!
لطفا ویرایش نمایید.سپاس
نقل قول کردن
+1 #2 حامی نورقلی پور 1397-11-28 23:03
سلام.کاکاجان قورلیزاده باید باز از دکتر نورقلی پور حمایت بکن. خودش هم میداند که دکترجان از خوش هزاان بار اصلح تر و واجد شرایط تر است. قورلیزاده خوش در جمع مردم وقتی از کترجان حمایت کرد گفت که دکترجان اصلح ترین و بهترین گزینه هست. پس آقای قورلیزاده لطفا مجلس رو به دکترجان بسپر و به خاطر ایل هم که شده یا کنار بکش ویا مجبور میشید که دوباره در دقایق و لحاات آخر باز از دکترجان حمایت بکنی. هنوز یکسال فرصت داری. خوب فکرات رو بکن
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر