c_300_250_16777215_10_images_71925.jpg

ترکمن سسی - در دهه شصت شمسی که اکثر خانوادها سودای برخورداری از نعمت تلویزیون در سر داشتند روند فعالیت های انتخاباتی صرفا دراندک جلسات سخنرانی انگشت شمار کاندیداها و چسباندن تعداد زیادی پوستر و عکس در ایام تبلیغات رسمی بر روی دیوار و بنای ساختمان ها خلاصه می شد.


درکلاس درس رای اولی ها و رای دومی ها، وقتی معلم انشا در توضیحی مختصر از لزوم نامزد شدن کاندیداهای انتخاباتی صحبت به میان می کشید پاره ای از دانش آموزان اینطور می پنداشتند که شرط کاندیداتوری برای یک داوطلب مجلس در ابتدای امر برگزاری مراسم نامزدی و البته عقد و ازدواج است!
در ذهن تعدادی دیگر نیز این سوال پیش می آمد که نامزدی یک کاندیدا چه ربطی با موضوع انتخابات دارد؟
با یک حساب سرانگشتی می بینیم که اکنون سی و سال اندی از آن دوران سپری شده است. تلویزیون ها تبدیل به ال سی دی شده و شبکه های بیشماری تلاش می کنند به مخاطبینشان بفهمانند که در کارزار رقابت جزو بهترین ها هستند. الان دیگرشرط نامزدی یک داوطلب مجلس باعث لبخند شیرین و معنادار بچه های مجرد رای اولی و دومی نمی شود زیرا نسل نوپای کنونی می داند که میان این نامزدی با آن نامزدی تا چه حد فاصله وجود دارد.
امروز مردم بر اساس شناختی که از اوضاع جامعه دارند بخوبی درک می کنند یک کاندیدا با چه هدف و میزان توانایی وارد عرصه می شود و یا چرا وقتی بحث خدمت به مردم پیش میاید همان هایی که سابقا کوچکترین خبری از حال همسایه های اطراف نمی گرفتند به یکباره قیافه فرد دلسوز را به خود گرفته و اصرار می ورزند که حتما باید از روی کرسی مجلس به اثبات قابلیت هایشان بپردازند.
مسلما مجلس، اولین و آخرین پایگاه خدمت به خلق نبوده و اگر کسی واقعا در صدد جلب رضایت خالق متعال باشد به سادگی و بدون رفتن به مجلس هم می تواند اینکار را انجام دهد.
تنها نقطه مشترک میان نامزد مجلس و کسی که سودای تشکیل زندگی نو دارد به تلاش دو طرف در رسیدن به هدف با پذیرش هرنوع تعهد زبانی و سردادن انواع و اقسام شعارهای رنگین و پرچرب برمی گردد. دراین قاعده هردو طرف بشدت خواهان به دست آوردن چیزی هستند که بعضا اگر شرایط ایجاب کند حاضرند هراندازه که لازم باشد درجهت جلب اعتماد مخاطب دروغ بگویند.
1- تحلیگران انتخاباتی علت کم انگیزه بودن اکثر داوطلبین مجلس را به سردرگمی آنها نسبت به وقایع و رویدادهای پیش رو ربط داده و براین باورند حرکت چراغ خاموش داوطلبین به آنچه که درگذشته افتاده است برمی گردد لذا تا حد امکان ترجیح می دهند متحمل هزینه های جانبی نشوند.
2- با وجود منتشر شدن اسامی داوطلبین مجلس در کانال ها و گروه های منطقه، هیچ از آنها و یا حتی لیدرهایشان به شکل مستقیم درفضای مجازی فعال نبوده و درمباحث گروهی شرکت نمی کنند. این درحالیست که در دوره گذشته از تلگرام بعنوان مکانی جهت مباحث انتخاباتی استفاده می شد.
3- شنیده ها حاکیست رامین نورقلی پور نماینده مجلس پیگیر مطالبه بودجه برای سیل زدگان حوزه غرب از بودجه چهارهزارمیلیارد تومانی (تخصیص یافته برای سیل زدگان کل کشور) بوده و برخلاف برخی ازهمکاران مجلسی خود، هنوز درمورد ورود به انتخابات پیش رو اظهارنظرنکرده است.
3- یک عضو ازیاشولی های گنبد با تحلیل دوری کاندیداها از فضای رسانه، بخت نمایندگان فعلی مجلس را بیش ازسایر داوطلبان دانسته و می گوید: سکوت و دوری داوطلبین مجلس ازفضای رسانه شانس پیروزی آنها را کاهش داده و باعث هدر رفت زمان مفید می شود. اگر داوطلبین مجلس یازدهم بخواهند تا موعد تایید صلاحیت و اعلام اسامی نهایی کاندیداها به شکل خاموش حرکت کنند از قافله رقابت نهایی به دورخواهند ماند.
4- شنیده می شود تعدادی از فعالان دربندرترکمن تلاش دارند تا با تشکیل گروه اجماع جدید به انتخابات یازدهم ورود پیدا کرده و درائتلاف کاندیداها و معرفی کاندیدای اصلح نقش ایفا نمایند.
5- عبدالرضا حجازی داوطلب حوزه غرب گلستان که اصالتی بندرگزی دارد از زمستان سال گذشته آمادگی خودش را برای ورود به انتخابات آینده اعلام کرده است. وی درحال حاضر فعال ترین کاندیدایی است که به برنامه ریزی اصولی درحال سرکشی به مناطق ترکمن نشین حوزه دیده می شود. حجازی از حمایت مستقیم مراد ایری ( تورانی) قدیمی ترین چهره انتخاباتی ساکن روستای سیجوال برخوردار می باشد.
6- رشید نافعی با تکذیب خبر منتشر شده پیرامون عدم ثبت نام در انتخابات مجلس درتحلیل وضعیت حاکم برجامعه گفت: درشرایط کنونی احساس می شود مردم ایام سخت اقتصادی، معیشتی و روانی را تجربه می کنند. به همین دلیل نمی توان درجهت منافع انتخاباتی و آینده سیاسی انتظار بیشتری ازآنها داشت.
بنده اعتقاد دارم با اشخاص نمی توان صرفا از دریچه انتخابات برخورد کرد. بنابراین اینجانب همگام با ساکنین حوزه در صحنه حضور داشته و چنانچه شرایط مهیا باشد فعالیت خواهم نمود. نافعی دارای مدرک دکترای علم اطلاعات و دانش شناسی است.
7- برخی کاربران فضای مجازی در گنبد براین باورند حکیم گلدی زاده می تواند گزینه انتخاب مردم و رقیب جدی برای سایر کاندیداها باشد. خاموش حرکت کردن کاندیداها درحوزه گنبد باعث شده است تا این روزها از گلدی زاده درعرصه انتخابات بیشتر یاد شود.
8- بر اساس برخی اخبار منتشره حسن صادقلو استاندار سابق گلستان ازحوزه آزاد و رامیان کاندیدا خواهد شد. درفهرست این حوزه اسامی دیگری همچون علیرضا ابراهیمی (نماینده فعلی)، مراد علی منصوری ( نماینده سابق این حوزه) و غلامعلی کوهساری دیگرنماینده سابق مجلس نیز دیده می شوند.
9- طرفداران محمد جواد نظری مهر درمناطق ترکمن نشین حوزه غرب می گویند درصورت تایید صلاحیت این کاندیدا به وی رای خواهند داد. لیدرهای اصلی این گروه فعلا منتظر روشن شدن وضعیت کاندیدای خود بوده و تصمیم دیگری ندارند.
10- تعدادی از فعالان سیاسی اصلاح طلب در گرگان از کاندیدتوری مجدد شیخ اسماعیل اسلامی معروف به شیخ اصلاحات استقبال بعمل آورده اند. وی در انتخابات سال 94 در حالی توسط شورای اصلاح طلبان گرگان و آق قلا کنار گذاشته شد که نسبت به نمایندگان فعلی این حوزه از شانس بالاتری در راهیابی به مجلس برخوردار بود.
11- ناصر توسلی از جوانان انتخاباتی و رسانه ای آق قلا از فعالیت گروه انتخاباتی آق قلا دورموش به شکل میدانی و مجازی خبر داد. این گروه که متشکل از تعدادی آقا و بانوی فعال درعرصه اجتماعی و انتخاباتی هستند وظیفه بررسی وضعیت کاندیداهای آن حوزه را برعهده دارد. توسلی می گوید گروه یاد شده به این نتیجه رسیده اند که افکار عمومی شهرستان آق قلا با گذر از داوطلبین ادوار پیشین، ازگزینه جدید حمایت خواهند کرد.
درهمین راستا گروه آقلا دورموش طی برگزاری دو جلسه با کاندیداهایی که از نظر آنها اقبال بیشتری دارند استارت فعالیت زده و قراراست از میان سایر فعالان به عضو گیری بپردازند.
12- برخی از فعالان و چهره های انتخاباتی گنبد با تاکید برایجاد اصلاحات ساختاری درگروه یاشولی های آن شهر، فرهاد شیبک معاون مستعفی فرمانداری ویژه گنید را جدی ترین رقیب برای کاندیداهای ترکمن معرفی می کنند. سلیمان هاشمی و آنه محمد آق پوراز همین حوزه در کلیه مراسم حاضر بوده و کمتر مکان جمعی است که در آن دیده نشوند.
13- یک مقام مطلع دربندرگز با رد شایعه کاندیداتوری فائزه نظری مهر گفت در روزهای گذشته چندین بار نامبرده را در نشست خانوادگی ملاقات کرده، اما هیچگاه از زبان وی مطلبی در خصوص ورود به انتخابات آینده نشنیده است.
خبرنگار: طاهر جانی

 

 

 

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر