c_300_250_16777215_10_images_32116665255.JPGترکمن سسی: چند ماه مانده به برگزاری انتخابات مجلس دهم،سایت ترکمن سسی به سراغ یکی از فعالان سیاسی غرب استان رفته و درباره شرایط و فضای عمومی حاکم بر صحنه رقابت ها با وی به گفتگو نشسته است .

ترکمن سسی : در فاصله چند ماه به  برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در اسفندماه سال جاری ارزیابی شما از فضای عمومی  جامعه چیست؟
فضای عمومی جامعه خوب است و مردم همواره با نظام و انقلاب همراهند. اما به استناد گزارشات خود دولتمردان و برخی نمایندگان مجلس به لحاظ اقتصادی وضعیت خوبی نداریم و با توجه به تاثیر وضعیت اقتصادی و معیشت در امر امنیت کشور می باید با لحاظ کردن این نگرانیها در جهت انسجام ملی گامهای اساسی برداشت. در بحث اشتغال زایی ،تولید سرمایه و رونق اقتصادی ،بحران کم آبی و همچنین محیط زیست وضعیت نامساعد است. درآمد کشور به علت کاهش قیمت نفت و همچنین کاهش تولید و فروش آن به شدت پایین آمده است.
بدون شک با انتخاب دکتر روحانی و تصویب برجام مشکلات و خطر های بین المللی در حال برطرف شدن است. هرچند فکر می کنم 50 در صد کار باقی مانده است.
با همه ی این موارد دولت تا حدودی توانسته تورم را از 40 درصد به زیر 20 درصد برساند و امیدی به بدنه کشور ترزیق کند.اما با کمبود منابع مالی ،رکود و عدم رونق اقتصادی و سرمایه مواجه است و تا کنون نتوانسته در این خصوص کار خاصی انجام دهد و هنوز در این مسیر مردم نگران وضعیت اقتصادی و معیشتی هستند.
در این چارچوب فضای انتخابات آتی به دو موضوع بستگی دارد .اولین موضوع این است که مردم نسبت به برنامه هایی ارائه شده به خصوص در مبازره با فساد ،رونق و توسعه اقتصادی ،معیشتی و اجتماعی امیدوار باشند و دوم این که دولتمردان و حاکمان سیاسی بستر و فضایی  باز و مساعد را برای مشارکت حداکثری مردم فراهم سازند.چنانچه فضا و بستر لازم برای مشارکت حداکثری فراهم شود مطمئنن مردم مانند گذشته در انتخابات حضور پر رنگی خواهند داشت.
در بعد منطقه ای هم در ماههای اخیر فضای انتخاباتی در مناطق مختلف استان گلستان در حال شکل گیری است و مردم در هفته های گذشته استقبال مناسبی از جلسات خانگی کاندیداهای مجلس دهم داشته اند.این فضا نوید انتخاباتی پرشور در اسفند ماه سال جاری را می دهد.
ترکمن سسی : یکی از دغدغه های فعالان انتخاباتی به ویژه در شهرستان ترکمن و گمیشان بحث تعدد کاندیداها در این شهرستان است.از دیدگاه شما این تعدد برای انتخابات  تهدید است یا فرصت؟
هم می تواند فرصت باشد هم تهدید.
فرصت است چون حضور کاندیداهای زیاد موجب افزایش شور و نشاط در جامعه می شود ضمن اینکه مردم با گزینه های بیشتری برای انتخاب روبه رو خواهند شد.
در نقطه مقابل با توجه به اینکه در کشور ما احزاب و کار گروهی، در فعالیت های سیاسی نهادمند نیست این افزایش تعداد کاندیداها می تواند باعث سردر گمی مردم شود.علاوه بر آن این شرایط هزینه های انتخاباتی را نیز به شدت افزایش خواهد داد.
در هر حال این حضور هر چقدر نظام مند و برنامه محور باشد به صلاح کشور و منطقه است.امیدوارم نخبگان سیاسی جامعه به اهمیت کار تشکیلاتی و حزبی پی ببرند و جامعه را به آن سمت هدایت نمایند.
ترکمن سسی : به عنوان کسی که در سال های اخیر همواره در تحولات سیاسی منطقه حضور پر رنگ داشته اید ،مهم ترین مشکلات حوزه انتخابیه غرب استان را کدام اولویت ها  می دانید؟
مهم ترین اولویت منطقه استفاده از ظرفیت های انسانی و اقتصادی آن است.
در استان گلستان اقوام گوناگونی زندگی می کنند چنانچه نگاه مدیران در راستای استفاده از این ظرفیت جهت تولید دانش و ثروت باشد ،این مساله به نفع مصالح منطقه خواهد بود.
در حوزه اقتصادی نیز استان گلستان به اندازه کافی دارای ظرفیت بالقوه و مناسب است .اما تاکنون سرمایه گذاری مناسبی نشده است.به ویژه در زمینه زیرساختها مانند راه های ارتباطی و حمل و نقل ،اماکن بهداشتی و اسکان مسافرین شرایط  بسیار ضعیف است.
توانمندی و پتانسیل ،برای جذب سرمایه گذاری بسیار مساعد و بکر است اما شرط اصلی آن است که محور و اولویت مدیران استان و دولت اقتصاد باشد.ما در برخی شهرها مانند گمیشان با بیکاری بالای50 درصد مواجه هستیم.
آقای دکتر روحانی در اولین ورودشان به استان گلستان قول راه اندازی سه طرح بزرگ و ویژه را برای مردم استان دادند.اولی طرح زه کشی بیش از 40 هزار هکتار از اراضی منطقه ،دومی راه اندازی منطقه آزاد تجاری به منظور گسترش تبادل تجاری و اقتصادی با کشورهای آسیای میانه و سومی سرمایه گذاری در جزیره آشوراده به عنوان محور جذب توریسم و گردشگری در استان . علاوه بر آن چند ماهی است  دولت سرمایه گذاری روی منابع مشترک نفت و گاز را شروع کرده و با توجه به تخمین و تضمین کارشناسان نفت و گاز در حوزه شمال آق قلا و نزدیک به گمیشان میادین عظیم نفت و گاز وجود دارد.امید است این منابع هر چه زودتر به استخراج و بهره برداری برسد.در هر صورت اکنون اولویت  و چالش منطقه حوزه اشتغال زایی ،ایجاد درآمد و  توسعه زیر ساخت هاست.ضمن این که مشارکت پذیری نهادهای دولتی در بحث استان و چالش های فرهنگی و اجتماعی نیز نیاز به توجه و عنایت مسئولان دارد.
ترکمن سسی :  همانگونه که مطلع هستید در موعد انتخابات کاندیداهای مختلف با شعارهای رنگارنگ در صحنه رقابت ها حاضر می شوند به نظر شما مردم چگونه می توانند فاصله شعار تا عمل و وعده های تبلیغاتی افراد را تشخیص دهند؟
همانگونه که عنوان شد در عرصه فعالیت های سیاسی یکی از موانع و مشکلات عمده نبود کار حزبی و برنامه محور و با ثبات در کشور است.اکثر کشورهای توسعه یافته در حوزه فعالیت های سیاسی شان کار حزبی نظام مند را نهادینه کرده اند. به همین خاطر در این کشورها اولویت و برنامه های اقتصادی ،اجتماعی و فرهنگی توسط احزاب به صورت مدون تدوین و به مردم ارائه می شود.تا مردم به برنامه ها رای دهند و در نتیجه عملکرد کاندیداها پس از راه یابی به مجلس مطابق برنامه ها ارزیابی می شود.
از آنجائی که هنوز در کشور ما کار حزبی و تشکیلاتی نهادینه نشده ، لذا به میزان زیاد، نحوه رای دهی ما به شیوه های سنتی و قدیمی است.هرچند با ورود فرزندان نسل جدید دگرگونی و تغییراتی در حال وقوع است.
علی ایحال با توجه به وضعیت کنونی به نظر می رسد یکی از راه ها برای تفکیک شعارهای عملی از وعده های غیر عملی و صرفا تبلیغاتی ، ورود نخبگان و تحصیل کردگان جامعه به بحث انتخابات است تا با این ورود سطح آگاهی و دانش عمومی نسبت به مباحث اقتصادی و سیاسی منطقه افزایش یابد و سره از ناسره تمیز گردد.
محور مهم بعدی پیدا کردن آگاهی و شناخت از توانمندی ،پیشینه ی فعالیت و کارنامه مدیریتی شخص کاندیدا است.چون منطقه ما چندان بزرگ نیست و افراد با کمی دقت و زحمت می توانند با بررسی خانواده و گذشته عملکرد فرد کاندیدا، تا حدودی از ویژه گی ها و توانمندی او آگاهی یابند.
ترکمن سسی : یکی از ایرادات اساسی که در فعالیت های انتخاباتی به چشم می خورد حاکمیت فضای تخریب در بین کاندیداهای مختلف است.راه کار مقابله با این فضا چیست؟و چرا برخی از افراد در این فضا وارد می شوند؟
معمولا در فضای انتخابات و رقابت برخی  افراد دنبال شیطنت و کارهای تخریبی هستند. چون که چیزی در چنته ندارند و می دانند در صورت حاکم بودن جو آرام و سالم به جایی نخواهند رسید. به همین خاطر با برهم زدن آرامش جامعه و حاکم کردن فضای تخریب سعی دارند ناحق را به جای حق جلوه دهند و در آشفته بازار از آب گل آلود ماهی بگیرند. در این زمینه هرچه یک جامعه آگاه تر،  با اخلاق تر و با ارزش تر باشد اعمال و سخنان تخریبی راه به جایی نخواهد برد و حتی ممکن است جامعه نسبت به فعالیت های هوچی گری و تخریبی این افراد عکس العمل نشان دهد.
بدون تردید عملکرد خوب دستگاه های اجرایی و نظارتی نیز در تلطیف فضای تخریب نقش مهمی خواهد داشت. نهایت اینکه هم کاندید و حامیان او و هم مسئولین و نهادهای اجرایی  و نظارتی می بایست دست در دست هم دهند تا فضایی آرام و با نشاط در انتخابات پیش رو داشته باشیم.
ترکمن سسی : با تشکر از شما



نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر