c_300_250_16777215_10_images_yourik.jpgترکمن سسی:یوریک خزین از جمله نخستین فعالانی است که از از اوایل سال جاری با علم به اهمیت انتخابات پیش روی مجلس،با تاکید بر فضای انتخاباتی حوزه انتخابیه غرب استان در فضای مجازی فعالیت های خوبی را انجام داده است .ذیلا مصاحبه ترکمن سسی با این فعال پر تلاش آشاق باقا منتشر می گردد:

ترکمن سسی :با توجه به فضای حاکم بر حوزه انتخابیه غرب استان پیش بینی شما از میزان استقبال مردم از انتخابات آینده چیست؟
یوریک خزین :سال جاری برگی دیگر از نمایش اقتدار و مشروعیت مردمی نظام با برگزاری پرشور انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری ورق خواهد خورد ،دیده ها و شنیده ها حا کیست که تنور انتخابات مجلس در حال داغ تر شدن است و کاندیداهای احتمالی حضورخود را در مناسبتها و مراسم ها و حضور های خانگی بیشتر کرده اند  و در مقابل از استقبال کم نظیری برخوردار شده اند  لذا  امیدست همچون دوره های گذشته مردم شهید پرور ترکمن صحرا بیش از پیش ،در ماراتن انتخابات شرکت نموده و آینده بهتری را در همه امور منطقه رقم بزنند.
ترکمن سسی :نظر شما علت تعدد و تکثر معنادار کاندیداهای بومی ما در این دوره چیست؟
یوریک خزین :این مسئله را می توان با اشاره به هشت آلترناتیو  زیر مورد بررسی قرار داد :
1-    خود برتر بینی :
برخی به گمان داشتن صفات چشمگیر پا به عرصه انتخابات می گزارند و با تصور متمایز بودن از سایر کاندیدا  اعلام حضور می نمایند،این افراد هدفی جزء ورود شخص خود  به مجلس دنبال نمی کنند.از جمله مواردی که باعث ایجاد ذهنیت خود برتر بینی در افراد می شود می توان به تجربیات حال و پیشین آنان در داشتن پست های سازمانی،فعالیت های سیاسی و اجتماعی,کیفیت زندگی شخصی و امثال آن اشاره کرد.

2-    جذب آراء به روش هرمی و شبکه ای :
در این روش یک یا چند تن از حامیان یک کاندیدا به حمایت از کاندیدای دیگر اعلام حضور می نمایند و بطور عادی جلسات خانگی و اجتماعی خود را ادامه نموده و پس از جذب حامیان و آراء مطلوب خود در یک برهه زمانی از پیش تعیین شده نسبت به اعلان اجماع و کناره گیری خود به نفع کاندیدای خاصی اقدام می نمایند و به این شکل موجب تجمیع آراء به نفع کاندیدای مورد نظرشان می شوند.
3-    تفکر قرعه کشی :
برخی از افراد حاضر در مارتن انتخابات که به عنوان کاندیدا حضور دارند با تصور امکان قرعه کشی از بین کاندیدای موجود در جهت اجماع حضور یافته اند تا شاید قرعه بنام آنان بیفتد.
4-    سوابق کاندیداتوری و نمایندگی مجلس (سوابق سیاسی) :
یقینا افرادی که در گذشته کاندیداتوری و یا نمایندگی مجلس را تجربه کرده اند نسبت به افرادی که این تجربه را نداشته اند بیشتر رغبت حضور در عرصه انتخابات را خواهند داشت.
5-    تعصب قومی و طایفه ای :
برخی افراد به لحاظ اینکه طایفه پرجمعیتی نسبت به سایر طوایف دارند آنرا الگویی جهت حضور در انتخابات و اعلام کاندیداتوری می دانند و این ذهینیت را داشته اند که نود درصد طایفه به آنان رأی خواهند داد.
6-    توفیق اجباری :
به آن دسته از افراد و کاندیدایی صدق می کنند که به درخواست عامه مردم و فعالان سیاسی جهت کاندیداتوری دعوت شده اند و خود تمایلی جهت حضور نداشته اند .
7-    منافع مردم (دلسوران مردمی):
در این گروه افرادی جای میگیرند که به گمان خود از شرایط اقتصادی و سیاسی و فرهنگی منطقه ترکمن صحرا و عملکرد نمایندگان اسبق و فعلی ناراضی بوده و  راه حل ارضای ذهنی خود را در اعلام آمادگی جهت کاندیداتوری خویش به امید خدمت به مردم منطقه می دانند .
8-    منافع شخصی (دلسوزان خویش):
این دسته از افراد هدفشان از اعلان کاندیداتوری رسیدن به شهرت و پست می باشد و گاها عدم ورود به مجلس نیز برای آنان بی اهمیت بوده و تنها شهرت به واسطه کاندیداتوری نیز آنان را ارضاء نموده است.خوشبختانه مورد هشتم به هیچیک از کاندیدای فعلی منطقه صدق نمی کند
ترکمن سسی :در مورد تلاشهای در حال انجام برای اجماع کاندیداهای ما برخی با خوشبینی کامل و برخی با نا امیدی مطلق به این تلاشها نگاه می کنند.شما در کدام گروه قرار دارید؟
یوریک خزین :خیلی زیباست که در بین مردم و سیاسیون و فعالان اجتماعی و پیشکسوتان منطقه  تفکر اجماع در حال شکل گیری و پیشروی می باشد که تشکیل گروه های مجازی و حقیقی با عنوان اجماع و برگزاری جلسات پی در پی و  کاربردی آنان این مسئله را اثبات می نماید ولی مشکل اساسی و عمده ،عدم شناخت این عزیزان از نحوه اجماع و دستورالعمل اجرای آن است و راهکار فعلی پیش روی این دلسوزان ،تنها آزمون و خطاست که با توجه به مدت زمان باقیمانده جهت انتخابات نمی تواند کارساز باشد و هم اینکه در بین گروه هایی که در جهت اجماع فعالیت می نمایند اختلافات کوچکسیت که نحوه اجماع را به دو صورت تقسیم می نمایند  1- اجماع به نفع کاندیدای اصلح با رزومه خاص        2- اجماع به نفع کاندیدای بظاهر پر رأی    ،از نگاه منطقی و علمی گزینه اول از کیفیت و گزینه دوم از کمیت بیشتری برخوردار می باشد و ملاک فعلی نیز کیفیت خواهد بود نه کمیت ،لذا با توجه به برگزاری جلسات مکرر و رفع اختلافات ناچیزموجود بنده نسبت به پیشروی اجماع به روش صحیح خوش بین می باشم و کماکان کاندیدای محترم نیز تا کنون نسبت به همراهی تیم های برگزاری اجماع اعلان آمادگی نموده اند که بینهایت سپاسگزارم.
ترکمن سسی :بنظر می رسد در پروسه رسیدن به اجماع مساله مهم تعریف مکانیسم ها و متغییرهایی است که می تواند به انتخاب گزینه یا گزینه های نهایی منجر شود .بنظر شما چه ملاک هایی در این زمینه باید مد نظر قرار گیرد؟
یوریک خزین :اتفاقا این مسئله همانطور که در سوال فوق اشاره گردید چالش برانگیز بوده  و در جهت اجماع دو مسئله پیش آمده است و اجماع را به دو نوع تقسیم می نمایند که تا حدودی اختلافات کوچک به همراه داشته است برای مثال :
1-    اجماع به نفع کاندیدای اصلح  با رزومه خاص :
جهت بررسی این اجماع نحوه کار تا کنون مشخص نشده و اکثر گروه ها تا کنون تنها در جهت ترویج تفکر اجماع قدم برداشته اند و اینکه بر چه اساس و معیارهایی کاندیدا را مورد بررسی قراردهند ،راهکاری پیشنهاد نشده است.لذا پیشنهاد بنده در این مورد، پاسخ به سوال زیر می باشد :
معیارها و ویژگی های یک کاندیدای اصلح چیست؟ و یا کاندیدای اصلح را بر اساس چه معیارها و ویژگی ها انتخاب نماییم ؟
در صورت کسب پاسخ به سوال فوق و کشف راه حل های استاندارد با کمک تیم های موجود می توان نسبت به انتخاب کاندیدای برتر و اصلح از بین سایر کاندیدا اقدام نمود .
از جمله معیار های کاندیدای اصلح می توان به موارد زیر اشاره کرد :
۱- داشتن تقوا و پرهیز گاری از مهمات مورد نیاز برای انتخاب نماینده خواهد بود. باید بپذیریم فردی که دارای تقواست٬ بهتر از دیگران می تواند نقش وکیل بودن را ایفا نماید. در آیات شریف قران نیز بر این موضوع اشاراتی شده است که «ما قدرت را دست به دست می گردانیم تا مقام اهل ایمان مشخص شود» و در جای دیگر می فرماید: «ما قدرت را دست به دست می گردانیم تا از بروز فساد جلوگیری نمائیم» یعنی از قدرت برای اصلاح امور مردم استفاده شود و لاغیر.در این راستا امام امت نیز در زمان حیات مبارک خود جمله ای داشتند که ذکر آن خالی از فایده نخواهد بود. «انسان اگر علم بیاموزد و در کنار آن تقوا نباشد٬ بوی تعفن ان برای همگان آزار دهنده خواهد بود». یعنی در یک جامعه اسلامی٬ عالم بدون تقوا نمی تواند منشاء خدمات ارزشمند باشد.
۲- هرچند تحصیلات بالا یکی از شرایط کاندید شدن در این دوره می باشد اما اگرصرف این معیار مورد نظر انتخاب کنندگان باشد٬ چندان وافی به مقصود نخواهد بود. لذا٬ چون غالب کاندیداها واجد این ویژگی هستند بایستی انگشت اشاره به سمت کسی نشانه رود که قدرت تحلیل بالاتری در مسائل سیاسی٬ اقتصادی٬ اجتماعی و فرهنگی حوزه انتخاباتی خود٬ کشور٬ منطقه و فراتر از آن را دارد. به عبارت دیگر قدرت تحلیل مسائل در سطح خرد و کلان در ابعاد مذکور را دارا باشد. نیاز به گفتن ندارد که شناخت مسائل مرتبط با ابعاد مذکور٬ تئوریزه نمودن آنها٬ تفکرات سیستماتیک٬ توان ترکیبی و قدرت بالا در تشخیص سره از ناسره و حق از باطل و ارائه راهکارهای مناسب٬ توسط نماینده از لوازم یک مجلس مقتدر خواهد بود.
۳- داشتن انعطاف در برابر نظرات و انتقادات مثبت و سازنده دیگران هم از جمله لازمه های کار کاندیدا می باشد. فردی که دارای رسوبات فکری خاص خود باشد و خود را سرامد دیگران در تقابل با مسائل اجتماعی تلقی کند٬ نه تنها به راحتی از پس غالب امور بر نخواهد آمد٬ بلکه بعد از مدتی دیگران را نیز از اطراف خود پراکنده نموده و اعتماد آنها را از خود سلب خواهد کرد. لذا٬ چون هرکس نمی تواند به تنهائی تجربه هر موقعیتی را بدست آورد و به تبع آن قدرت شناخت موضوعات مختلف را کسب نماید؛ لازم است خود را پذیرای پیام های جدید با هر وسیله و ابزاری سازد به شرط اینکه در قبال دریافت اطلاعات و پیام های تازه٬ موقعیت خطیر نمایندگی را با امتیاز دهی به اشخاص ویژه به خطر نیاندازد و فقط خود را نوعی هم فکر در رتق و فتق امور با موکلین جا دهد و کار آنها را هم در این زمینه تلقی و ارزیابی نماید تا باعث انتظارات بیجا و خارج از قواعد مرسوم در دیگران نشود.
۴- حضور در میان موکلین و شنیدن درد و دل غالب آنها که امکان ارتباط مستقیم با نماینده را ندارند از ضروریات زندگی در جامعه مدعی مردم سالاری دینی است. این موضوع اگر چه منجر به حل مشکلات مردم نشود٬ ولی موجب افزایش اعتماد اجتماعی به وکیل می شود و در این زمینه کاندید بایستی قدرت خود را وسیله ای در راستای حل مشکلات مردم تلقی نماید نه خدای نخواسته وسیله خود برتر بینی بر دیگران. لذا٬ گشت و گذار های امروز انتظارات فردا را ایجاد می کند و انتظاری مقدس خواهد بود که در چاچوب قانون و شرع مقدس باشد نه فراتر از آن و هرکسی انتظاری خارج از این قاعده داشته باشد چه در کوتاه مدت و چه در بلند مدت به ساختار نظام و مشروعیت آن خدشه وارد می سازد.
۵- کاندیدا ها از دادن وعده های غیر عملی به مردم اجتناب نمایند٬ چرا که قانون اساسی وظایف آنها را مشخص نموده و هر وعده ای فراتر از آن نوعی بدعت در قانون گریزی٬ دروغ پردازی سیاسی و شانتاژ های تبلیغاتی تلقی خواهد شد. اینجاست که اعلام پایبندی به قانون اساسی مهمتر از اصول مقدس دیگری است که اعلام می شود. زیرا طرح یک فرع نمی تواند مقدم بر اصل و اساس آن باشد.
۶-کاندید باید با طرح و برنامه باشد٬ یعنی از همین زمان کاندید شدن برای خود طرحهائی را برای زمان نماینده شدن لحاظ کرده باشد. اگر این توان در وی نباشد و منتظر قرار گرفتن در موقعیت مجلس باشد به نوعی فرصت های طلائی فعلی خود را هدر داده است و آن زمان برای تمرین کردن دیر خواهد بود. در جامعه ما مسائل عدیده ای چون بیکاری٬ مواد مخدر٬ اختلاس های کلان٬ رانت خواری ها و … وجود دارد٬ کاندیدها باید برای هر کدام راهکار و برنامه ای داشته باشند. بویژه در زمینه بیکاری و ایجاد اشتغال که بسیاری از مسائل مرتبط با خود را در سطح جامعه ایجاد کرده اند.
۷- محبوبیت و کارائی هم از ویژگی های دیگر یک کاندید خوب خواهد بود یک کاندید که واجد یکی از این دو ویژگی بدون دیگری باشد نمی تواند کاندید مطلوبی تلقی شود بهتر انست دنبال کسی باشیم که دارای این دو. ویژگی لازم به طور هم زمان باشد. حال ممکن است که کاندیدی دارای هر دوی این ویژگی ها نباشد در چنین شرایطی به نظر می رسد کارائی و توان عملیاتی فرد برای جامعه سازنده تر باشد تا محبوبیت هر چند هرکدام بدون دیگری هزینه هایی را به دنبال خواهند داشت.
۸- ایجاد تحول با وضع قوانین در سازمانها و اداراتی که فاقد کارائی و بهره وری لازم هستند. بایستی مد نظر کاندیداهای امروز و نمایندگان فردا باشد و مردم به این ویژگی مهم عنایت کافی داشته باشند. زیرا عدم توجه به تحولات اجتماعی از سوی نمایندگان میتواند جامعه را به رخوت وسستی و ایستائی سوق دهد که در شرایط فعلی جهانی که همه برای سبقت بر دیگران تلاش مستمر دارند٬ می تواند به ساختار جامعه آسیب های فراوانی برساند.
۹- توجه به عدالت اجتماعی و فراهم کردن فرصت های برابر اطلاعاتی٬ علمی و اقتصادی جهت تغییرات سازنده در زندگی مردم و بالا بردن توان آنها در تقابل با تورم موجود در جامعه و ارائه راهکارهای لازم جهت کنترل تورم و افزایش رفاه عامه مردم.
۱۰- شجاعت در بیان مشکلات٬ نماینده زبان گویای مردم است و کرسی قدرت نیز در اختیار وی قرار داده شده است. اگر در بیان مشکلات اعم از داخلی و خارجی تعلل و تزلزل به خود راه دهد٬ چه بسا بعد از مدتی حالت انفعالی او به موکلین هم سرایت نماید و روحیه دفاع از حق را در میان آنها٬ دچار خدشه کند.
۱۱- آشنائی با چارت سازمان ها و ادارات و شناخت مسائل و مشکلات آنها نیز ازجمله لوازم کار نمایندگی است که بی توجی به آن می تواند زمینه ساز سکوت نماینده در مواقع ضروری باشد.
۱۲- شناخت منابع درآمدی و محل های هزینه ای کشور٬ مجلس هر ساله بایستی لایحه مودجه٬ ماده واحده و تبصره های آن را مورد بحث و بررسی قرار دهد و از این طریق دریابد انچه به استان و حوزه انتخابیه تعلق می گیرد عادلانه است یا نه؟ در صورت مشاهده مورد خارج از عدالت تذکرات لازم و برخورد های قانونی داشته باشد.
۱۳- شناخت مزیت های نسبی در حوزه اقتصاد برای هر منطقه٬ بخشی از اطلاعات علمی نماینده بایستی در ارتباط با مسائل اقتصادی جامعه باشد اگر نماینده فاقد بینش اقتصادی باشد نمی تواند در ایجاد اشتغال٬ کاهش تورم٬ خلق بنگاههای زود بازده و بهره گیری از توان محلی قدمی بردارد٬ لذا٬ لازمه این امر آشنائی با مفاهیم و محتوای موضوعات اقتصادی می باشد.
۱۴- شناخت استانهای برخوردار و کمتر توسعه یافته٬ جهت برابر سازی و برقراری شرایط عدالت اجتماعی در آنها و کاهش نابرابری های فضائی میان مناطق نیز از جمله موارد دیگر است که مردم بایستی به آن توجه کافی داشته باشند.
۱۵- توانا سازی نیروهای کار برای هر منطقه با جذب امکانات لازم٬ استعداد های سرشاری در هر منطقه وجود دارد ولی در شرایط برابر امکان موفقیت کسانی بیشتر است که با بهره گیری از امکانات توان عملیاتی خود را افزایش میدهند بر این اساس نماینده باید بتواند به این مهم بپردازد در غیر اینصورت نمی توان امید فراوانی به کسانی داشت که از امکانات زندگی مردم غافل هستند.
۱۶- تقویت مراکز علمی٬ تحقیقاتی٬ آموزشی و ورزشی نیز از جمله موارد دیگری است که مردم بایستی از کاندیداهای مورد نظر خود انتظار داشته باشند. اهمیت هرکدام از موارد یاد شده بر کسی پوشیده نیست٬ بلکه غفلت از آنها است که پایه های پیشرفت جامعه را با مشکل مواجه می سازد.
۱۷- بهره گیری از نخبگان در حوزه های مختلف٬ در بسیاری از اوقات احتمال آن وجود دارد که نماینده برای ارائه طرح و یا تصویب لایحه ای نیاز به کسب اطلاعات بیشتر و مشاهده جوانب مسئله را داشته باشد در این شرایط نخبگان هر منطقه میتوانند بهترین یاور برای یک نماینده باشند.
۱۸- باز بودن گستره ی فکری نماینده٬ کاندیداهای امروز چنانچه برنده میدان انتخاباتی شوند؛ بایستی فراتر از اطرافیان خود به محیط پیرامون توجه داشته باشند. مناصب اداری ارث هیچ کاندیدی نیست و اطرافیان نیز وارث آن نباید باشند. وظیفه کاندیداها در صورت وارد شدن به این عرصه٬ بایستی بهره گیری از کلیه نیروهای توانمند٬ به منظور افزایش مشروعیت نظام و رضایت از آن باشد نه مصادره مناصب اداری و ایجاد جمهوری پسرخاله (اصظلاحی که توسط برخی جامعه شناسان برای قرار گرفتن در چنین موقعیتی بکار می رود.
2-    اجماع به نفع کاندیدای بظاهر پر رأی :
با فرض صحیح بودن نظر حامیان این نوع اجماع ،این سوال به ذهن هر شنونده ای خطور خواهد نمود که ملاک تشخیص آرای بیشتر چیست ؟ اگر معیار و ملاک و یا ابزاری موجود است آیا دیگر نیازی به کاندیداتوری و صرف هزینه های مادی و زمانی هست؟
یقینا مشکل اساسی حامیان هر دو نوع اجماع عدم تعریف مکانیسم ها و متغیرهای لازمه است .
برای همه کاندیدا و مردم عزیزم آرزوی موفقیت و سرافرازی دارم.
با تشکر یوریک خزین
مدیر گروه مجازی اتاق فکر انتخابات

دیدگاه‌ها  

-8 #1 داوود کلته 1394-09-13 22:33
زنده باد حرف دلمون رو زدید آقای مهنذس خزین
نقل قول کردن
-4 #2 یاسین 1394-09-13 23:50
تا تصمیمی اتخاذ نشود موفقیتی حاصل نخواهدشد-این دوره مردم همیشه در صحنه حوزه انتخابیه غرب استان تصمیم گرفتند که یک ترکمن اصلح را روانه مجلس کنند -خدا قوت به همه عزیزانی که خالصانه در حال تلاشند وتشکر ویژه از مدیران تمام گروهای مجازی مخصوصا جناب آفای یوریک خزین.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر