c_300_250_16777215_10_images_arekhi.jpg

ترکمن سسی :کاکا آرخی از فعالان شاخص سیاسی در گنبد است .وی که اصالتا از روستای آرخ بزرگ از توابع شهرستان گمیشان است ،چند سالی است که در گنبد ساکن شده و تمرکز فعالیت های خود را در این حوزه گذاشته است .مشروح گفتگوی ترکمن سسی با این فعال سیاسی ذیلا منتشر شده است .

ترکمن سسی :ارزیابی شما از فضای انتخاباتی منطقه چیست ؟

کاکا آرخی :مهمترین عواملی که تعیین کننده فرهنگ سیاسی در یک جامعه به حساب میاید شرایط تاریخی ، خصوصیات جغرافیایی ، ساختار اجتماعی - اقتصادی و آداب و رسوم و سنتهای آن جوامع است.
شناخت منابع قدرت نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. چنانچه در تقسیم قدرتها بین قومیتها تبعیض و بی عدالتی باشد و در اجرای اصولی از قانون اساسی  مربوط به قومیت ها کوتاهی شود در چنین شرایطی تعصبات قومی مانع از وفاق اجتماعی و شایسته سالاری می شود. قومیت ها سوای تمایز نژادی ، زبانی و مذهبی خواهان احقاق حقوق خود می باشند در صورت عدم تحقق خواسته های قانونی خود دنبال مولفه هایی هستند که تا از آن طریق به حداقل خواسته خود برسند آن مولفه نیز انتخابات مجلس و شورای شهر می باشد.
 در حوزه شهرستان گنبد کاووس بدلیل تکثر قومیت ها وتبعیض در تقسیم قدرت و عدم اجرای اصولی از قانون اساسی مربوط به قومیتها ، انتخابات مجلس و شورای شهر از اهمیت بالایی در میان ترکمن ها برخودار می باشد تا با کسب کرسی مجلس به حداقل خواسته های خود برسند. با توجه به تعدد کاندیداهای ترکمن در مقابل تک کاندیدای غیر ترکمنها تصاحب کرسی مجلس بعید بنظر می رسد. لذا برای این منظور یاش اولی ها و فعالین انتخاباتی دست به کار شده به فکر تعدیل کاندیداهای ترکمن و در نهایت با معرفی یک یا دو کاندیدای اصلح ترکمن به مردم بتوانند در انتخابات پیروز شوند.  لازم به ذکر است که یاش اولی ها در انتخابات شورای شهر با این روش موفق شدند.
ترکمن سسی : بنظر شما انتخاب و گزینش گری مردم منطقه تا چه حد تحت تاثیر مسایل جناحی است؟
 کاکا آرخی :در ترکمن صحرا فقط انتخابات ریاست جمهوری و خبرگان رهبری متأثر از جناح های سیاسی می باشد انتخابات های گذشته بیانگر آن است و بالای 70% مردم ترکمن صحرا به کاندیدای اصلاح طلب رای می دهند ولی در انتخابات مجلس ، جناح های سیاسی تأثیری ندارد در انتخابات مجلس طوایف تأثیر زیادی دارد با این وجود با توجه به اینکه یاش اولی ها در انتخابات شورای شهر تا حدودی تابوی طایفه را شکستند در انتخابات مجلس هم ان شاءالله موفق خواهند شد و با هدف شایسته سالاری یک فرد اصلح را راهی مجلس نمایند.
ترکمن سسی: آینده تلاشهای در حال انجام برای اجماع در منطقه را چگونه ارزیابی می کنید؟
کاکا آرخی : با توجه به اینکه در ترکیب یاش اولی ها از تمامی طوایف ، صنف ها و سنین جامعه مختلف حضور دارند و در تلاش هستند تا با راهکارهای مناسب به فکر اجماع هستند امیدوار به موفقیت در انتخابات مجلس دهم هستیم. ضمنا بعضی از عملکردهای نماینده فعلی نیز از جمله ممانعت از معارفه و انتصاب ترکمنها در پست های مدیریتی ، عدم تمایل به ادامه اجرای جاده نفت که در زمان مهندس رستگار زیرسازی آن شروع شده بود (در صورت به بهره برداری رسیدن این جاده مسافت گنبد تا مرز اینچه برون نصف شده باعث قرار گرفتن گنبد در محدوده منطقه آزاد تجاری میشود) ، دخالت در استخدامی های بیمارستان پیامبر اعظم و....تاثیر زیادی در موفقیت یاش اولی ها خواهد داشت.
ترکمن سسی : برخی ماههای قبل از انتخابات را موعد دادن وعده های غیر عملی کاندیداها می دانند دیدگاه شما در این زمینه چیست؟
کاکا آرخی :یکی از موثرترین عوامل رأی آوری برای یک  کاندیدا و لازمه حضور وی در مجلس نحوه تبلیغات آن فرد است یکی از ترفندهای تبلیغات نیز کاندیداها در جلسات انتخاباتی و سخنرانیها وعده های متعددی به افراد حوزه انتخابیه شان میدهند اگر این وعده های از حوزه اختیارشان دور باشد دو حالت متصور میشود ١- انجام آن وعده با غیر قانونی و مثل فشار بر دستگاههاست در آن صورت قانون شکنی را ترویج میکند ٢- عدم توانایی در تحقق وعده ای که داده ، در جریان انتخابات تأثیر منفی خواهد داشت از جمله کاهش مشارکت در انتخابات و  تلقین نا کار آمدی حداقل اثرات منفی این گونه وعده هاست.
ترکمن سسی: چرا اصل صداقت در فعالیت های انتخاباتی تا این حد کم رنگ شده است؟
کاکا آرخی : وقتی که هدف اصلی کاندیدایی خدمت به مردم نباشد و فکر و ذکرش فقط رسیدن به کرسی مجلس ،  قدرت نمایی و فخر فروشی باشد صداقت در آن شخص به حداقل می رسد.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر