c_300_250_16777215_10_images_entekhab.jpg

ترکمن سسی: در ادامه روند مصاحبه با فعالان سیاسی و انتخاباتی منطقه به سراغ فعال سیاسی گنبدکاووس رفتیم.

محمد چوپانی فعال سیاسی است که بیش از سی سال سابقه ی انتخاباتی و فعالیت سیاسی دارد،وی از چهره های شاخص نشست یاشولی های گنبدکاووس در جهت اجماع است.
ترکمن سسی: بنظر شما فضای عمومی گنبد در رابطه با انتخابات اسفندماه چگونه است؟آیا در جامعه حساسیت لازم برای پیگیری اخبار انتخابات از سمت مردم وجود دارد؟
چوپانی: حوزه انتخابیه گنبد با توجه به برگزاری دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در هفتم اسفندماه سال جاری فضای انتخاباتی گرمی دارد. از این رو اقشار مختلف جامعه از هم اکنون تدابیر و بسترهایی تدارک دیده اند تا شاهد رقابتی سالم و مشارکت حداکثری بالفعل شود.
حساسیت مردم نیز جهت رصد و پیگیری اخبار انتخاباتی در دوره ی آتی تامل برانگیز است و اصحاب رسانه در اطلاع رسانی و هدایت افکار عمومی رسالتی خطیر دارند.
ترکمن سسی: در بحث یاشولی گری در فضای گنبد مباحث ضد و نقیضی طرح می شود اما بنظر می رسد تمکین به این مکانیزم تنها گزینه ممکن باشد،نظر شما چیست؟
چوپانی: پروژه ی فعلی آغزی بیرلیک گنگشی در کلیت تکرار یاشولی گرائی دوره ی چهارم شورای شهر است و در سازماندهی اولین قالب و تجربه از نوع خودش می باشد و با الهام از رویه های سابق در شورای شهر بوده و قطعا باید دارای بافت و مکانیزم اصولی،عادلانه،منطقی،تنومند و منطبق با انتخابات مجلس شورای اسلامی دوره ی دهم باشد و این موضوع حداقل انتظار فعالان سیاسی،انتخاباتی و کاندیداهای محترم از این جریان است.بررسی و آسیب شناسی انتخابات دوره ی نهم مجلس شورای اسلامی و دوره های دوم و سوم شورای شهر ساختار سازی و ریسک گریزی را اجتناب ناپذیر کرد و این رویکرد می تواند به اجماع ولو اجماع نسبی و گزینه نهایی و فرهنگ سازی مشارکت حداکثری و صیانت از آرا منتهی گردد.
تمکین می تواند با بهینه سازی ساختار به اجماعی منطقی و رسیدن به گزینه اصلح با لحاظ شایسته سالاری و پرهیز از اعمال نظرها و سناریوها تحقق یابد و هماهنگی با مصالح محلی و پایبند بودن به خرد جمعی از اصول اولیه تعامل است.
ترکمن سسی: برخی از فعالان ما سمت و سوی رای مردم را به سمت کاندیدای جناح خاص هدایت کنندبنظر شما در انتخابات مجلس حوزه انتخابیه گنبد تا چه حد ملاک جناحی تاثیرگذار است؟
چوپانی: تیم های انتخاباتی برای کانالیزه کردن آرا به سوی انگیزه ها و جناح خود نهایت تلاش را خواهند داشت.این موضوع بیشتر در انتخابات ریاست جمهوری در اولویت قرار می گیرد و در مسئله انتخابات مجلس شورای اسلامی حقوق و مطالبات گنبد و حوزه از مهم ترین انگیزه های نماینده مجلس می باشد.مهم ترین انگیزه ها نماینده مجلس در امر قانونگذاری،اخذ و صیانت از پروژه ها و تعدیل و تحول و تلطیف سیاست گذاری های نظام در منطقه و حوزه انتخابیه گنبد و بالاخص ترکمنها و مشروعیت بخشیدن به حقوق قانونی و تسریع در تامین آنها است.
ترکمن سسی: با توجه به فضای کنونی تا چه حد به دستیابی نتیجه مطلوب در گنبد امیدوار هستید؟
چوپانی: با ارتقا فرهنگ سیاسی و انتخاباتی حاضر و رویکردهای تحول یافته اتخاذ شده و با واکاوی،بازنگری و عبرت و الهام از تجربیات دوره های گذشته همه ما در دستیابی به نتیجه مطلوب امیدوار تر و مصمم تر هستیم.
ترکمن سسی: نظر شما در باره ی انتخابات مجلس خبرگان چگونه است؟آیا مانند دوره های قبل اقدام می شود یا رویه ی جدیدی پیش رو خواهیم داشت؟
چوپانی: قانون اساسی حقوق اقلیت های قومی را در معرفی کاندیداهای خود به رسمیت شناخته و این گفته در بقیه مناطق اهل سنت نشین مشهود است و در مقطع حاضر با کارهای مطالعاتی و احیای متعالی انگیزه های سیاسی و انتخاباتی می تواند به فرصت سازی منتهی و با عنایت به اینکه مناسبات مذهبی اهل سنت ترکمن یکی از تنومندترین ساختارهاست و باید جایگاه خود را در نظام حقیقی و حقوقی حفظ و ارتقا و ثبات بخشد و حضور نماید، مجلس خبرگان رهبری از ترکمنها باید از این دوره به بعد عملیاتی شود و انتظار دارم با جریانات رنگین کمان انتخاباتی و کاندیداهای محترم مجلس شورای اسلامی و عموم مردم در سراسر استان در این اقدام زیر بنایی و سرنوشت ساز مشارکتی موثر داشته باشند.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر