c_300_250_16777215_10_images_shooraa.jpg

ترکمن سسی :در روزهای اخیر همه در انتظار اعلام صلاحیت های کاندیداهای انتخابات مجلس دهم از طرف هیات های نظارت بر انتخابات استان هستند .

در این شرایط بازار شایعات هم داغ است .در گروههای مجازی هم برخی از افراد بدون توجه به ابعاد حقوقی کارشان اقدام به انتشار اسامی کاندیداهای رد صلاحیت شده می کنند .اقدامی که کاملا خام و بر خلاف اصول اخلاقی و قانونی است .
یکی از پدیده های جالبی که از شب گذشته در برخی از گروههای مشاهده شده است انتشار لیستی  بالغ بر صد نفر از افراد رد صلاحیت شده بوسیله شورای نگهبان در سطح کشور است.با انتشار این لیست نگاه اول یک مخاطب به این سمت معطوف می گردد که این اسامی مربوط به رد صلاحیت های مجلس دهم است.اما بر خلاف این برداشت اولیه نگاهی دقیق تر نشان می دهد که این اسامی مربوط به کاندیداهایی است که در طول دوره های مختلف انتخابات گذشته رد صلاحیت شده اند و برخی از این افراد در حال حاضر در کشور نیستند و برخی دیگر نیز در قید حیات نمی باشند .
چرا در این برهه حساس این گونه اقدامات انجام گرفته است ؟
هدف از این اقدام و سایر کارهای مشابه که در برخی از گروههای مجازی انجام شده است مشخص است .هدف تخریب شورای نگهبان و عملکرد نظارتی هیات های در پروسه تایید صلاحیت کاندیداها است .
   مساله مهم و ضروری که در رابطه با کنش گری سیاسی و حضور در عرصه هایی مانند انتخابات در همه نظام های سیاسی مورد توجه قرار می گیرد این است که وقتی فردی وارد این عرصه شد با این فرض ورود می کند که همه پروسه های قانونی موجود در این رقابت را قبول کرده است .
   در کشور ما هم در قانون اساسی و در قوانین پایین دستی مثل قانون انتخابات برای هیات های نظارت و نهایتا شورای نگهبان وظایف مشخص و روشنی تعریف شده است .این وظایف به همان اندازه  وظایف و جایگاه هیات های اجرایی و نهاد مجری انتخابات از وجاهت و مشروعیت قانونی برخوردار است .بنابراین وقتی یک فرد وارد عرصه ثبت نام در رقابت های انتخاباتی مجلس  می شود ، این ورود با قبول این واقعیت است که فیلتر نظارتی نیز جزوی از این پروسه است .
اجازه بدهید این مساله را با یک مثال ورزشی تشریح نماییم .اگر فردی به عنوان بازیکن فوتبال تصمیم به حضور در زمین بازی داشته باشد این حضور باید با قبول همه قوانین جاری این رشته ورزشی باشد .در این زمینه این فرد نمی تواند بگوید که من می خواهم وارد زمین بازی شوم اما به عنوان مثال قانون آفساید را قبول ندارم .طبیعی است در این شرایط این فرد اجازه ورود به زمین و بازی در مستطیل سبز را پیدا نخواهد کرد.
جریان انتخابات هم همین گونه است .در شرایط کنونی و تا زمانی که قوانین انتخاباتی در کشور ما دچار تغییر گردند عملکرد هیات های اجرایی و نظارت مسیر مشخصی دارد و افرادی که وارد  این عرصه می گردند باید با پذیرش همه جنبه های قانونی در این رقابت ها حضور پیدا کنند و عدم پذیرش بخش یا بخش هایی از این پروسه نتیجه ای جز حذف شدن افراد از پروسه رقابت ها در پی ندارد .

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر