c_300_250_16777215_10_images_abaakhoond.jpg

ترکمن سسی ،عبا آخوند محمد نژاد کوموش تپه ای : افراط وتفریط درامورمذهبی به صلاح جامعه نیست۰ افراط به معنای زیاده روی وتفریط به معنای کوتاهی واظهار عجز وناتوانی در انجام کار است ۰ تفریط در دین یعنی کوتاهی در احکام وضایع کردن حقوق واظهار عجز در انجام واجبات(المصباح المنیر)

افراط وتفریط در دین ومذهب یعنی انحراف از صراط مستقیم ودوری از منهج اسلامی است که متاسفانه بسیاری ازمسلمانان بدان مبتلا هستند۰اعتدال باعقلانیت توأم است وافراط وتفریط ازصفات بارز جاهلان می باشد۰
  تفکر کردن یک امر مقدس می باشد۰ دین خدا براساس تعقل وتفکر وپایه ریزی شده است۰ اعتدال با عقلانیت عجین هستند۰ زیرا عقلانیت جزو دین است۰ خلقت انسان براساس اعتدال وتوازن انجام شده است۰ اما میانه روی در همه امور جایز نیست بلکه درکسب کمال ورشد فضایل اخلاقی وسعادت انسانی معتقدیم که هرچه انسان دراین امور بکوشد وزیاده روی کند پسندیده تراست ۰
   یکی ازخصوصیت های بزرگ اسلام معتدل بودن است۰ زیرا قران کریم مسلمانان را  امت وسط معرفی کرده است۰ بیشترمفسرین امت وسط را معتدل ومیانه رو ذکر کرده اند ۰ امتی که به دور ازافراط وتفریط می باشد ۰ پس اعتدال تنها یک شعار سیاسی نیست ۰ اعتدال امری است که به واضح درقران کریم وسیره بزرگان وائمه دین ترسیم شده است. اگر ما نمی توانیم به اعتدال ومیانه روی روی بیاریم این ازجهالت وجمودفکری خود ماست . نه ضعف اسلام.
اعتدال مبتنی برآموزه های وحیانی ونبوی است وباید اعتدال رارعایت کنیم. نه تندرو باشیم ونه کندرو. تا زمانیکه اعتدال رارعایت نکنیم نمی توانیم خداوند رابهتر بشناسیم زیرا اسلام ازما خواسته دراصول دین تحقیق کنیم ونه آنها را بدون استدلال بپذیریم . زیرا اسلام ٬ عقاید خرافی وعقیده های باطل را قبول نمی کند .
افراط وتفریط ازصفت جاهلان است وهردوکار خطاست. ایمان نیز در پرتو عقل است که شکل    میگیرد . خداشناسی وتوحید ومعاد ونبوت نیز به عقل برمی گردد . چندین آیات درقرآن وجوددارد که به عقلانیت دلالت می کند ( یتدبرون- یعقلون- یعلمون و..............)
افراط گرایی یکی ازمردودترین کارها ازنظر دین مقدس اسلام است ۰ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم  احسان عظیمی برسر این امت است . امت باید سیره وراه وروش آن حضرت را فراموش نکنند و آنچه اسلام برای ما تعلیم داده ودرقرآن ذکر شده باید براساس همان دستورات عمل نماییم۰ افراط وتفریط درمذهب موجب ایجادحاشیه های بی مورد وجهل دراعمال انسان می گردد۰ درنهایت زمینه بی اعتمادی مردم نسبت به دین را بر خواهد داشت وافراط وتفریط موجب تخریب افکارعمومی واسلام گریزی می گردد
افراط وتفریط در هرجا و درهر چیز وحتی در پیمودن راه کمال وتحصیل علم نیزمضرات وقوای روحی را ازجاده اعتدال بیرون می برد ۰ ودچار ضعف وسوء استعمال می سازد ۰ لکن برای شناخت میزان اعتدال اکتساب قوّه تمییز وعقل لازم است ودرنتیجه احتراز از افراط وتفریط ۰ یک آهنگ نظم عمومی درزندگی حاصل می شود وگفتار وکردار واندیشه انسان باهم یکی می شوند ۰ وتأمیین آسایش درونی وبیرونی ایجادمی شود ۰
اسلام دین اعتدال است ۰ ازنظر اسلام ۰ هستی بربنیاد اعتدال  وعدالت نهاده شده است  ، و انسان کامل  معتدل ترین شخصیت درهمه حوزه هاست۰ ازاین رو خداوند ازمردم می خواهد ، برای دست یابی به کمال مطلق وتقرب الی الله وزندگی سعادت مند دردنیا وآخرت ٬ اعتدال گرایی درزندگی خویش درپیش گیرند وهرگز گرایش به افراط وتفریط نداشته باشند ۰دین اسلام بعنوان کامل ترین وساده ترین برنامه وراهنمایی زیستن۰ دینی معتدل ومیانه است و بر همین اساس آن را دین حنیف نامیده اند.
برخی درعبادت های خویش راه افراط رادرپیش می گیرند ودرهنگامی که به خودسازی  می پردازند، برای دست یابی به کمالات ، خودرابه آب وآتش می زنند ۰ گروهی ٬ شیوه رهبانیت رادرپیش می گیرند و یا همانند مرتاضان اززندگی دنیایی وبهره های آن چشم می پوشند ۰ این گونه است که نه تنها به نقش ربوبیت خود توجهی ندارند بلکه آسیب هایی را نیز به اطرافیان وجوامع بشری واردمی کنند ۰آنان بجای آن که مسئولیت ووظیفه الهی خود نسبت به آبادانی زمین بپردازند، دست از کار تولید برمی دارند ویا حتی ثروت ودرآمد خودرا به اتفاق افراطی ازدست می دهند۰ وخودرا نیاز ومحتاج دیگران قرار می دهند.
اگر اسلام وقرآن اعتدال را راه مستقیم وصحیح می شمارد پس می توان دریافت که ازنظر اسلام دست یابی به هرکمالی تنها ازراه اعتدال گرایی است زیرا از منظر قرآن ٬ راه مستقیم ، راهی است که انسان را به کمالات مطلق می رساند۰
اعتدال گرایی نقش بسیار مهم واساسی در تمدن سازی وشکوفایی تمدن دارد۰ بی گمان بسیاری از انسانها تجربه تلخی نسبت به از دست دادن نعمتی دارند ۰ انسان تا زمانی که درعافیت وبهره مندی ازنعمت هاست ،همانند ماهی درآب ٬ قدر و قیمت آن را نمی داند ، وزمانی به ارزش آن پی می برد که آن را ازدست داده است.

دیدگاه‌ها  

0 #1 حاجی گدی 1394-10-28 18:47
جناب آخوند محمدنژاد:
احترامآ،در یاداشت فوق از ابتدا تا انتها از اعتدال تعریف و تمجید کردید و از طرف اسلام صحبت نمودید ولی حداقل یک آیه یا حدیث صحیح بعنوان دلیل نیاوردید.آیا از جنبه باور و نظر می توان اعتدال داشت؟یعنی می توانم بین حق و باطل راه وسط پیدا کرده و به آن معتقد باشم؟فرق بین اعتدال با عدالت در چیست؟
نقش ربوبیت که فرمودید چیست؟آیا (استغفر الله) انسان می تواند نقش ربوبی داشته باشد؟
نقل قول کردن
+1 #2 کمال 1394-10-28 21:29
انسان نقش واسطه ای برای رسیدن به نقش ربوبیت را می تواند داشته باشد
انسان جانشین خداوند در جهان است
کسی که نقش واسطه را نمی تواند داشته باشد منکر آن هم نباید باشد
این کار نمی توان کنی انکار نکن
باطل را نمی توان مقابل حق قرار داد تا بین آن قرار بگیریم
توسط عدالت الهی به اعتدال می رسیم
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر