c_300_250_16777215_10_images_IMG_20160416_173416.jpg

ترکمن سسی-ضریب نفوذ شبکه های اجتماعی در جامعه به شکل غیر قابل انکاری بالا است.


در کشور ما شبکه های موبایلی زندگی افراد را تحت تاثیر خود قرار داده اند و نرم افزار تلگرام به شکل باور نکردنی با توجه به ویژگی های منحصر بفرد خود نفوذ بالایی در میان مردم ما داشته است تا جاییکه دیگر نمی توان خانه ای یافت که عضوی از تلگرام در آن نباشد.

در ترکمن صحرا گروه ها و کانال های تلگرامی مثبت زیادی فعال هستند که در مباحثی چون فرهنگ،توسعه منطقه،سیاست،ورزش و گاهی اوقات اقتصاد به فعالیت خویش ادامه می دهند البته در کنار اینگونه گروه ها،گروه های مخرب نیز به چشم می خورند.

سوپر گروه تلگرامی غوشا تار با بیش از هزار و صد عضو فعالیت جالب و ویژه ای در فضای مجازی دارد.

این گروه که می توان آنرا از موفق ترین گروه های تلگرامی ترکمن صحرا در باب فرهنگ معرفی کرد،با معرفی فرهنگ ترکمنها توسط اعضای آن از قبیل تاریخ،سنت ها،تصاویر ترکمن،آهنگ های  ترکمنی،معرفی اشعار و بازیهای ترکمن،زندگینامه بزرگان و... گام های جالبی در معرفی قوم ترکمن به اعضا و جوانان فعال در گروه های تلگرامی بر می دارد.

شاید جالب ترین عمل مدیران این گروه برگزاری مسابقه شبانه معماهای ترکمن(ترکمن ماتال لاری) باشد که با اهدای کارت شارژهایی به کسانیکه بتوانند جواب معماها را حدس بزنند باعث گرم تر شدن مسابقه می شوند تا جاییکه در برخی موارد در روستاهای مرزی ترکمن صحرا اعضای این گروه با خانواده های خویش سعی در حدس جواب دارند.

به اذعان مدیران این گروه و اعضای آن هدایای ناچیز ملاک نیست و معرفی برخی آداب و سنن ترکمنها در قالب ماتال های ترکمنی ملاک است.

در روزگاران نه چندان دور پدران و مادران ترکمن ماتال های ترکمنی را سینه به سینه به فرزندان خویش انتقال می دادند،روزگارانی که خبری از بازی های کامپیوتری و موبایل نبود،در شب های صحرا پسران و دختران ترکمن با حدس ماتال های ریش سفیدان قوم لحظات شادی سپری می کردند.

شاید اگر امروزه از کودکان ترکمن معنی لفظ ماتال پرسیده شود از جواب عاجز بمانند،ماتال هایی که روزگاری سبب شادی پدران و مادران ترکمنها در کنار بازیهای زیبای این قوم نجیب بود حال به دست فراموشی سپرده می شود و لزوم تشکیل گروه های فرهنگی چون غوشا تار روز به روز بیشتر می شود.

لینک سوپر گروه ترکمنی غوشا تار

https://telegram.me/joinchat/BS38gjzNnEb42Cn12U0vXQ

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر