c_300_250_16777215_10_images_f61f7d52-c483-4221-9f4a-fbd0360f02e5.jpg

هر ساله دهه سوم اردیبهشت برای فرهنگ دوستان و مریدان علم و عرفان اسلامی روزهای به یاد ماندنی را رقم میزند.

 

 امسال نیز طیق رویه سالهای گذشته 283 مین سالگرد تولد عارف و شاعر شهیر ترکمن، مختومقلی فراغی در جای جای  ایران اسلامی برگزار شد. افراد و  گروههای مختلف با مشایعت و مشارکت برخی از سازمانهای دولتی و غیر دولتی  هر ساله با برنامه ریزی منسجم و منظم،انواع برنامه های متنوع و به یاد ماندنی را ارائه کرده که در این بین نقش ایثارگرانه اعضای بنیاد مختومقلی فراغی بعنوان شاکله اصلی برنامه ریزی و اجرای مراسم سالانه این شاعر و عارف نامی ایران اسلامی قابل توجه و ستایش است. در برنامه های اجرا شده جشنواره امسال در آرامگاه این عارف شهیر می توان به برخی از شاخصه های برجسته ایی همچون استقبال و حضور چشمگیر فرهنگ دوستان و هنرمندان برتر منطقه و استان، حضور موثر مسئولین رده های کشوری و استانی، اجرای برنامه های متنوع و جذاب فرهنگی – اجتماعی، برپایی غرفه های فرهنگی و سنتی قوم نجیب ترکمن و همچنین حضور فعالانه و وحدت آفرین شهروندان سایر شهر ها و استانهای کشورمان اشاره کرد. تمام موارد فوق الذکر بعلاوه حضور نظم آفرین نیروهای انتظامی و امنیتی و همچنین حضور اکیپ های مجهز درمانی و بیمارستانی  و از طرفی احساس رضایتمندی بسیاری از حضار و میهمانان، نشان از درایت مدبرانه و انسجام سازمانی برنامه ریزان و دست اندرکاران این جشنواره بزرگ کشوری دارد.

اما تنها مشکلی که امسال نمود بیشتری داشت شرایط محیطی و پیرامونی مراسم بود. وزش باد شدید و گرد و غبار ناشی از آن و شرایط جوی نامساعد در پنج شنبه و اوایل صبح جمعه تا حدودی بر کیفیت اجرای مراسم تاثیر گذاشته و حضار و میهمانان را با مشکلاتی مواجه کرده بود.

ای کاش می شد یک سالن سرپوشیده و مجهز جهت برگزاری مراسم اصلی در آرامگاه این عارف بزرگ احداث کرد...ای کاش می شد فضای محیطی و پیرامونی اطراف آرامگاه را به نحوی شایسته  ساماندهی و تعمیر کرد...و ای کاشهای دیگری که اگر تحقق بیابند باعث رضایت مندی مردم فهیم  و کیفیت بخشی به مراسم  سالانه این بزرگ مرد تاریخ عرفان اسلامی خواهد شد.

نظر به اهمیت موضوع از ابعاد مختلف و استقبال گسترده  ترکمن ها و سایر شهروندان ایران اسلامی،اختصاص بودجه ای خاص با همت مسئولین خدوم استانی و شهرستانی و توجه ویژه نماینده محترم مجلس شورای اسلامی جناب مهندس شهرام غراوی برای تبدیل این آرامگاه بعنوان یک مرکز گردشگری جهت حضور گردشگران داخلی و خارجی و به تبع آن برگزاری مراسم سالانه آن عارف بزرگ اسلامی در فضایی مناسب با امکانات مجهز می تواند در ردیف ترویج فرهنگ غنی،آداب و رسوم اقوام ایرانی،ترویج شعائر و ارزشهای ناب اسلامی و همچنین پروژه ای اشتغال زا و کار آفرین برای مردم منطقه قرار گرفته که این امر مهم در راستای اجرای فرامین مقام معظم رهبری پیرامون توجه همه جانبه به اقتصاد مقاومتی بوده و قطعا باعث تحول عمده ای در شرق استان خواهد شد.

 

فرهاد ادیبان،کارشناس ارشد مطالعات

 

دیدگاه‌ها  

+1 #1 احمدی 1395-03-01 09:56
سلام. استاد ادیبان واقعا درست میگن.امسال وزش باد و گرد و خاک ما و خانواده ها را اذیت کرد.مجبور شدیم برگردیم خانه. مسولین بایستی به فکر باشند و یک سالن بزرگ را بسازند که در باد و باران اذیت نشویم.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر