c_300_250_16777215_10_images_makhtoomghooli12.jpgترکمن سسی،عبدالقیوم شکاری : در هفته آخر اردیبهشت ماه سال جاری مانند سالهای گذشته مراسم بزرگداشت شاعر و عارف نامی ترکمن مختومقلی فراغی در شهرهای مختلف ترکمن نشین برگزار شد .

مراسمی که به روال سالهای گذشته به گردهمایی مردمی شب آخر و نهایتا مراسم رسمی جمعه بر سر مزار آن شاعر بزرگوار رسید .
نگارنده این سطور در سال جاری نیز مانند دوسال گذشته در مراسم گردهمایی شبانه سرمزار مختومقلی حضور پیدا نکرده است .علت این عدم حضور هم روشن و آشکاراست .علت؛مشاهده صحنه های نامناسب و دور از شان مختومقلی در چند باری بود که در این مراسم حضور داشتم از نزدیک با آنها مواجه بودم .
از طرف دیگر همانگونه که چند هفته پیش در مقاله ای صراحتا بیان کردم در به علت افزایش مشغله کاری مانند سالهای گذشته در ترکمن سسی نیز حضوری فعال ندارم و بر اساس همین شرایط نیز تاکید کردم که بنده صرفا در برابر مطالبی مسئول و پاسخگو خواهم بود که به اسم خودم در سایت منتشر گردد.در این روزها هم مجالی برای یادداشت نویسی نداشتم اما زمانی که مشاهده کردم برخی از افراد به ظاهر محترم به بهانه انتشار مطلبی از یکی از اعضای هیات تحریریه سایت ترکمن سسی اراجیفی را نثار بنده کرده اند سکوت را جایز ندانستم.امید است همین اشاره کفایت کند چون در صورت عدم کفایت باذکر اسم افراد به همه مسائل  حاشیه ای پیرامون شان خواهم پرداخت .
در هفته گذشته خبرنگار جوان و پر تلاش سایت ترکمن سسی عبدالمناف آق ارکاکلی که در مراسم شبانه سر مزار مختومقلی فراغی حضور پیدا کرده بود در یادداشتی  به روایتی از جنبه های نامناسب رایج در این مراسم پرداخت .جنبه هایی که همه با آن آشنایی داریم و بهتر از ایشان از جزئیات و عمق آنها خبر داریم اما غالبا مهر سکوت بر لب زده ایم تا مبادا اتهامی متوجه ما گردد.البته بنظر می رسد جای جنبه های زیبای مراسم آن شب در یادداشت مذکور کم رنگ  بود و می شد به ابعاد مثبت و منفی بصورت همزمان و همسنگ پرداخت .
متعاقب انتشار این مطلب برخی از فعالان فرهنگی ما که شعار اول آنها ضرورت تحمل صدای منتقد در جامعه است با هجمه ای ناجوانمردانه تلاش کردند صورت مساله طرح شده را پاک نمایند .برخی از افراد نیز که در سالهای اخیر از این مراسم برای خود کلاهی دوخته اند نعره برآوردند که ایها الناس ببینید این سایت به نماد فرهنگ و ادبیات ترکمن ها توهین می کند !!! این افراد در ادامه این روند خود به برخی از فعالان و محافل خبری خارج نشین هم گرا دادند که باید در این موج آفرینی با آنها همراهی کنند.
انتقاد از برخی از ناهنجاریهای رایج در حاشیه مراسم مختومقلی مخالفت با اصل این مراسم نیست .واقعیت این است که هیچ کس نمی تواند منکر برخی از رفتارهای ناصواب و دور از شان مختومقلی در شب گردهمایی گردد.کما اینکه هیچ کس نمیتواند منکر ابتکارات ارزشمندی گردد که برای مباحث وزین علمی چند سالی است در چادرهایی مثل کمش دفه انجام می گردد .این دو بعد باید در کنار هم دیده شود .اینکه همه باید  در مسیر برگزاری باشکوه این مراسم کمک کنیم شکی نیست .اما این به مفهوم انکار انتقاداتی نیست که بیشتر از ما علمای ترکمن از حاشیه های این مراسم دارند .
در نهایت بدون ورود به جزئیات جنبه های نامناسبی که هر ساله در این مراسم رویت می گردد باز هم تاکید می کنم که اگر به بزرگی مقام و منزلت مختومقلی فراغی واقعا اعتقاد داریم تلاش کنیم تا با فرهنگ سازی مناسب این مراسم را از زنگارهای نامناسب رفتاری دور نماییم .
تحمل نقد و دیدگاه مخالف نیز یکی از اصولی است که باید عملا در نگاه و عملکردهای ما ساری و جاری گردد.اما متاسفانه برخی از فعالان ما با فراموش کردن این اصل مهم تلاش می کنند بجای پاسخگویی محترمانه به نقد مطرح شده منتقد را از صحنه روزگار خارج نمایند .تلاشی که تجربه چند سال اخیر نشان داده است با توجه به افزایش سطح آگاهی مردم و جامعه کاملا معکوس جواب می دهد.

دیدگاه‌ها  

+2 #1 حاجآققا 1395-03-17 19:45
شما هیچ موردی از اتفاقات به قول خودتان جنبه های نامناسب مراسم بزرگداشت مختومقلی ذکر نکرده اید. این کار شما دور از حرفه ای گری بوده و موجب می شود گزارش شما فاقد وجاهت و ارزش گردد.

ترکمن سسی-دوست گرانقدر در یادداشتی به موضوع مورد اشاره شما پرداخته شد،در آرشیو سایت بخش مقالات می توانید یادداشت را بخوانید یا از بخش جستجوی سایت نام مختومقلی فراغی را جستجو کنید با تشکر
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر