c_300_250_16777215_10_images_021244445485.jpg

امان محمد خوجملی:از کنار گسترش عیدگاهها در روستاهی کوچک به راحتی نمی توان گذشت. 

 

امسال برای خواندن نماز عید فطر به اتفاق پدر و خانمم به شهر تازه تاسیس تاتارعلیا رفتیم . دو سه سال است به آنجا می رویم چون دو خواهر ویک برادرم آنجا هستند پدرم دوست دارد بچه ها و نوه هایش را ببیند.علت اصلی این می باشد و گرنه نزدیکترین روستا برای خواندن نماز عید فطر روستای ساری بخش می باشد. 

 

تو راه روستاهاییکه در آنجا نماز عید فطر بر گزار می شد را می شمردم. روستای ساری بخش،باغلی مرامه، تاتارعلیا ،قورچای، نظام آباد یا نگین شهر،قورپلجه، آق آباد و شاید چند روستای دیگر هم باشد که ما خبر نداریم.

 

گویا در فقه اسلامی نماز عید فطر درشهرها باید برگزار شود نه در روستاها. حالا در روستاهای تاتار علیا و نظام آباد که به شهر تبدیل شده اند اشکالی وارد نیست. اما چه چیزی سبب می شود که بعضی از روحانیون محترم در روستاها هم به این امر مبادرت بکنند جای سئوال دارد.

 

جامعه شناسان معتقدند برای دانستن علت هرامر و کشف حقیقت آن اول باید منفعت یا سودهای احتمالی را از آن جدا کرد تا میزان خالص حقیقت یا واقعیت مشخص شود. 

 

بنده از چند نفراز دوستان علت امر را جویا شدم همه می گفتند: ثواب. من گفتم: غیر از ثواب هم یک چیزی است شما آنرا باید کشف کنید.همه فقط می گفتند ثواب. من گفتم: یک کباب هم توی این مسئله است شما خبر ندارید آنهم  تریبون می باشد، شما این تریبون را دست کم نگیرید. گفتم: می دانید روی این تریبون چه غوغایی است؟ روحانیون بیش از سیاسیون به این امر علاقه مندند. 

 

چند سال پیش که نماز عید فطر فقط در گنبد برگزار می شد به یکی از برگزار کنندگان مراسم که آن موقع یکی از دوستان مان بود والان نیست،گفتم ما که از این سخنرانیهای تکراری خسته شدیم بهتر نیست یک روحانی جدید بیاورید تا سخنرانی جدید ارائه بدهند.او در جواب من گفت: آن چهار روحانی محترم( دوتای آنها فوت کرده اند که خدا رحمت کند) سالخورده را می بینی که غیر از خودشان کسی را به آنجا راه نمی دهند اصلاً انحصار طلبی اینها قابل توصیف نیست.

 

الان در روستاها هم روحانیون جوان زیادند خب اینها برای خودی نشان دادن تریبون می خواهند. خب این تریبون در شهر ها به آنها داده نمی شود پس مجبورند این تریبون را خودشان درست کنند وهرکس در روستای خودش برای مردم صحبت بکنند. حتی این برادران عروسی روستاها را هم تصرف کرده اند و به جای آواز بخشی ها صدای برادران روحانی بگوش می رسد که مردم را به دینداری دعوت می کنند. البته به عروسیها با دعوت صاحبان عروسی می آیند چون قبلاً روحانیون محترم با سخنرانیهای هفتگی و جلسات تفسیر قرآن قلبها را تسخیر کرده اند و این افراد دوست دارند در مراسم عروسیشان هم چنین بر نامه ای داشته باشند و این در جای خود هیچ عیبی ندارد.

 

این افزایش افراد مذهبی با دیدگاه خاص را هم نشان می دهد که با آدمهای اوایل انقلاب اندکی تفاوت دارند.حالا با این تفاسیر بهتر است میزان ثواب و کباب(تریبون) آنرا جداگانه ارزیابی کرد که کفه کدام طرف سنگینتر است؟ کفه ی ثواب یا تریبون؟ تا میزان خالص آن مشخص شود. البته این دو تا چندان منافاتی با هم ندارند اما علاوه بر ثواب لذت شهرت و منزلت را هم  نمی شود نادیده گرفت.

دیدگاه‌ها  

+3 #1 سوال 1395-04-21 22:57
بنده خدا اون دو نفری که میگویید از دنیا رفته اند کاش الان زنده بودند.خدا رحمتشان کند و جایشان فردوس برین.پشت سر افراد محترم که دستشون از دنیا کوتاهه این حرفا درست نیست.علت اصلی خوندن نماز در روستاها تفرقه است.
نقل قول کردن
0 #2 طاهر ايگدري 1395-04-22 14:22
سلام دوست عزيز جناب خوجملي براي امت مسلمان مايه بسي فخر و مباهات مي باشد كه در جاي جاي آن شعائر اسلامي به بهترين نحو در حال اجرا و گسترش مي باشد.ذكر اين نكته را لازم مي دانم كه طبق نظر علما اهل سنت تركمن صحرا چند اصل كلي باعث وجوب برگزاري نماز عيدين و جمعه در روستا يا شهر مي باشد.دليل اول چناچه تعداد نماز گزاران روستايي از بزرگترين مسجد روستا زياد تر باشند .دوم اذن حاكم اسلامي و سوم حضور قوه قهريه يا انتظامي در محل.در اين روستاهايي كه شما ذكر نموده ايد شرط اول برقرارو شرط دوم نيز از طريق مركز بزرگ اسلامي شمال كشور و ستاد نمازجمعه كشور اخذ گرديده و شرط سوم كمترين حضور نيروهاي انتظامي يا نظامي وجود پايگاههاي بسيج در روستاهاي فوق مي باشد بنا به دلايل سه گانه فوق
نقل قول کردن
0 #3 طاهر ايگدري 1395-04-22 14:23
هيچ عذرو بهانه اي براي عدم برگزاري نماز عيدين و جمعه پذيرفته نمي باشد و از دست موهبت الهي مثل نماز جمعه كه حج فقراست به هيچ عذر و بهانه پذيرفته نيست.در ضمن قديم الايام كه تشكيلات شهر و روستا به نحو تقسيم بندي كلاسيك فعلي وجود نداشته كه محلي از اين مواهب الهي محروم و محلي از ان بهره مند باشند.دوست گرامي جايگاه روحانيون معززو گرامي تركمن صحرا ان چنان در بين مردم رفيع و بالاست و تقواي ايشان زبانزد ميباشد و روحانيون ما دنبال مناصب دنيوي و مادي نيستند كه به دنبال تريبون براي رسيدن به جايگاه خاصي باشند.
نقل قول کردن
0 #4 مهمان 1395-04-24 07:57
افرین به خوجملی.درست زدی به خال سیاه
نقل قول کردن
0 #5 محمد 1395-04-24 08:38
معلومه که خودت ..... تریبون داری /حیف مردم که میان اینجا وقت میذارن تا ....تو رو بخونن/ترکمن سسی حیف سایتتون نیست که مطالب یه همچین شخصیتی رو گذاشتی
نقل قول کردن
+1 #6 چپرلی 1395-05-01 13:47
پس چرااین علماسالهای قبل نخوندن. توروستاها،نمازجمعه وعید که سالهای قبل توروستاها نخوندن چی میشه؟پس گناهکارن که ترک فرائض کردن،ینی ایناعلمای طالب مقام وقدرت علمشون بیشترازعلمای برجسته ترکمن صحرا همچون طلایی آخوند،آخوندنوریزاد،آماش آخوندو.....است؟یاعلاقشون به کسب جاومقام بیشترازیناست.؟
نقل قول کردن
+2 #7 احمد 1395-05-05 20:11
علماعلمای جوان بروند در شهرهایی که ترکمن بوفور یافت میشود اما نماز جمعه نیست مثل ساری بجنورد و ...
نقل قول کردن
0 #8 ایلیار 1395-05-06 12:50
آقای خوجملی:
آیا واقعا این عزیزان به خاطر کباب! این کارها رو انجام می دن
از چندتاشون سوال کردی؟
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر