c_300_250_16777215_10_images_e4d1b264-ab74-41b1-8981-3e2ce5218f58.jpg

ترکمن سسی-برهان الدین فاتح:زبان هویت هر ملتی است و برای نابودی یک ملت کافی است زبان مادری آن ملت یا قومیت ریشه کن شود.

 

هر قوم یا ملتی دارای عقاید خاص خویش،فرهنگ،تمدن،رسومات کهن خود است که زنده نگه داشتن آنها در عصری که سرعت پیشرفت تکنولوژی به ثانیه شده است کاری سخت و دشوار به نظر می رسد.

 

طبق قانون اساسی کشور زبان رسمی ایرانیان در حوزه ی جغرافیایی کشور زبان فارسی است و بر همین اساس کودکان اقوام ساکن در ایران چون ترکمن،ترک،لر،بلوچ،سیستانی و دیگر اقوام عزیز از ایام اولیه تحصیل خویش الفبای زبان فارسی را می آموزند،ولیکن براساس گفته ی صریح قانون اساسی آموزش زبان مادری در مدارس باید جامه ی عمل به خود بپوشد که اقوام ایرانی تا به امروز شاهد پیشرفت خاصی نبودند و مسئله زبان مادری تبدیل به شعاری برای کاندیداهای سیاسی کشور شده است.

 

آموزش زبان مادری بر خلاف نظرات برخی از افراد سبب از هم گسیختگی زبان فارسی نخواهد شد بلکه بر عکس آموزش اصولی زبان مادری کمکی به احیای زبان شیرین فارسی خواهد بود چرا که زبان فارسی خود متشکل از زبان هایی چون ترکی و عربی است،حتی الفبای این زبان برگرفته از زبان عربی می باشد،در واقعیت امر با آموزش زبان مادری و تشابه کلمات آن با زبان های دیگر  علی الخصوص زبان ملی می توان به کودکان ما از سنین پایین درس دوستی داد چرا که اشتراک کلمات در زبان ملی و مادری به معنای اشتراک تاریخ و گذشته خواهد بود و درس ما ایرانی هستیم را ناخودآگاه به کودکان خویش منتقل خواهیم کرد.

 

آموزش زبان مادری به اقوام سبب آشنایی بیشتر آنها با گذشته ی خویش و افتخارات نیاکان خود خواهد شد،از سویی برخلاف برخی نظرات این آشنایی و افتخار که سبب برانگیخته شدن احساسات قومی خواهد شد به معنای طرد اصل نظام حاکم و عقاید تجزیه طلبانه از سوی اقوام نخواهد شد بلکه بر عکس عدم آشنایی با زبان مادری سبب بی هویتی برای آنها خواهد گشت که این بی هویتی در دراز مدت خسارت های جبران ناپذیری از لحاظ اجتماعی و سیاسی برای ملت و نظام حاکم برجای می گذارد.

 

در طیف دیگر اقوامی چون ترکمن،بلوچ و کرد از اهل سنت ایرانی هستند که اقلیت بودن این اقوام و عدم آموزش زبان مادری آنها در دراز مدت می تواند سبب نوعی بی اعتمادی نسبت به سیستم آموزشی کشور شود،یکی از بزرگترین خواسته های اهل سنت که تا به امروز شاهد اتفاق خاصی در آن نبوده اند آموزش زبان مادری است و حتی سایت ها و نشریات منتسب به اهل سنت در روزهایی چون روز جهانی زبان مادری از ارزش و اهمیت زبان مادری قلم فرسایی های بسیار می کنند.

 

مسئله زبان مادری در سال های اخیر تبدیل به نکته ای سیاسی و دست آویزی برای گروه ها و افراد تندرو جهت تخریب نظام جمهوری اسلامی ایران شده است،افراد قومیت گرا با عقاید تجزیه طلبانه از عدم آموزش زبان مادری استفاده ی ابزاری برای ضربه زدن به نظام حاکم می کنند که بیشتر در غالب فعالان قومی و اقلیت ها خویشتن را پنهان می کنند و دولتمردان باید توجه کنند عقاید عده ای از افراطی ها را به پای تمام اقوام و اقلیت های ایرانی ننویسند و تفکری اساسی برای احیای زبان قومیت ها انجام دهند.

 

از سویی دیگر تعلق خاطر برخی از خواص و حتی عوام با کشورهای همسایه چون ترکیه و ترکمنستان بیشتر به دلیل زبان مشترک و یکی بودن قومیت آنها با ملیت کشورهای همسایه است،بی شک در ترکمن صحرای سبز ایران کسی به حکومت های کمونیستی چون ترکمنستان دلبستگی ندارد یا در آذربایجان ایران با ترک های غیور کسی به حکومت ترکیه دلبستگی ندارد ولیکن همزبانی با این کشور باعث می شود تا برخی از مردم این دیار تاریخ و گذشته ی خویش را از کانال های ماهواره ای ترک،نشریات و مقالات آنها پیگیری کنند،همین حالت برای ترکمن های ایران نیز صادق است چرا که جای خالی موارد فوق در سیستم آموزشی کشور مشهود است و لازمه ی تمام موارد فوق آموزش زبان مادری است تا اقوام ایرانی نیازی به کشورهای همسایه نداشته باشند.

 

زمانیکه از تدریس زبان مادری سخن می گوییم منظور تدریس به زبان مادری نیست بلکه بر عکس اختصاص کلاس هایی در سیستم آموزشی کشور برای تدریس زبان مادری از سنین پایین است همانگونه کودکان ایرانی می توانند زبان فارسی را که در برخی از خانواده ها به آن تکلم نمی شود بیاموزند بی شک آموزش زبان مادری به آنان راحت تر از زبان ملی خواهد بود.

 

 

هنگامیکه از زبان مادری سخن می گوییم از آمال و آرزوهای یک ملت و قومیت،از گذشته ی آنها و آینده اش سخن می گوییم چرا که اعتقاد داریم کسی که گذشته اش را نداند آینده اش را نابود خواهد کرد.

 

هر ملتی که زبان مادری اش را فراموش کند مانند فردی زندانی است که کلید زندانش گم شده باشد.(آلفونس دوده)

دیدگاه‌ها  

+1 #1 مهمان 1395-05-06 19:38
مقاله خوبی بود. الینگیز آغریماسین. ولی ترکمنستان که کمونیستی نیست.
نقل قول کردن
0 #2 hadi 1395-05-11 11:18
دوست عزیز کمی بیشتر دقت کنید:
ریشه ی زبان فارسی از زبان عربی نیست و از خانواده زبان های هندواروپایی هستش که زبان عربی اصلا از این خانواده نیست.
کمی تحقیق در مورد زبان شناسی و موضوعی که در موردش نوشتید بد نبود انجام میدادید !!!
نقل قول کردن
-2 #3 کوروش 1396-04-25 17:52
زبان پارسی از زبان های هند و اروپایی..در ضمن نویسنده دست بردارد از تفرقه و تورانیزم و پانترکیست.
نقل قول کردن
0 #4 مصلح 1396-04-26 13:42
به نقل از hadi:
دوست عزیز کمی بیشتر دقت کنید:
ریشه ی زبان فارسی از زبان عربی نیست و از خانواده زبان های هندواروپایی هستش که زبان عربی اصلا از این خانواده نیست.
کمی تحقیق در مورد زبان شناسی و موضوعی که در موردش نوشتید بد نبود انجام میدادید !!!


سلام دوست عزیز

می دانی چراسال گذشته پیشنهاد ثبت زبان ﻓﺎﺭﺳﯽ بعنوان ﻫﺸﺘﻤﯿﻦ ﺯﺑﺎﻥ ﺑﯿﻦﺍﻟﻤﻠﻠﯽ ﺩﺭ ﯾﻮﻧﺴﮑﻮ رد شد!

شروط بین المللی کردن یک زبان: حداقل زبان رسمی هفت کشور باشد یا جمعتی که به آن زبان سخن می گویند حداقل پانصد میلیون نفر باشند.
از نظر يونسکو ﻓﺎﺭسی ﺍﯾﺮﺍﻥ ﻟﻬﺠﻪﺍﯼ سي وسوم ﺍﺯ ﻋﺮﺑﯽ ﻭ ﯾﮏ ﺯﺑﺎﻥ ﻋﻘﯿﻢ ﺍﺳﺖ که هیچ واژه ای از خود نداشته و علمی نیست!

بنده اصلا نژادپرست و... نیستم ولی این واقعیت هست
نقل قول کردن
-1 #5 مصلح 1396-04-26 13:43
به نقل از مهمان:
مقاله خوبی بود. الینگیز آغریماسین. ولی ترکمنستان که کمونیستی نیست.


سلام دوست عزیز عملا کمونیستی هست شما خبر ندارید
نقل قول کردن
+1 #6 قزل 1396-04-29 18:26
سلام، فکرکنم زبان فارسی امروز، عمدتاً ازسه زبان پارسی، ترکی وعربی گرفته شده ودر دربار واداره جات حکومتهای اکثراًترک زبان این منطقه همچون غزنویان ، خوارزمشاهیان سلجوقیان و.....به کار می رفت وبه خاطر همین « فارسی دری » هم می گویند زبان فارسی دری دارای قداست خاصی دربین مسلمانان مخصوصاً حنفی ها دارد وزبان مادری امام اعظم ابوحنیفه نیز است...
نقل قول کردن
0 #7 تورک اوغلو 1399-10-27 22:55
این پان فارس ها کمر به نابودی زبان های اقوام کرده اند . اول بلوچی گیلکی مازنی کوردی . اخرشم تورکی و تورکمنی و عربی . به پا خیزید ای مردم به پا خیزید
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر