c_300_250_16777215_10_images_0000000000000000000000000000000000000000000000011y.jpg

ترکمن سسی-روز گذشته بیست و سوم آبان ماه یادداشتی با تیتر( آموزش زبان ترکمنی و مادری به خط لاتین توطئه ای بزرگ است) به قلم عبدالرحمان خدری بر روی سایت ترکمن سسی قرار گرفت.

 

منصور طبری از فعالان شاخص عرصه شعر و ادب و عضو فعال انجمن شعر ترکمنی میراث جوابیه ای در نقد یادداشت( آموزش زبان ترکمنی و مادری به خط لاتین توطئه ای بزرگ است) برای ترکمن سسی ارسال کرده است که در سایت قرار می گیرد.

 

با توجه به مسائل پیش آمده حول مطلب عبدالرحمان خدری و جوابیه منصور طبری باید بگوییم،مطالب ارسالی به ترکمن سسی دیدگاه سایت نیست ولیکن بنا به اصل بی طرفی در رسانه و آزادی بیان و افکار مطالب ارسالی در سایت قرار می گیرند،در صورتیکه اعضای هیئت تحریریه سایت ترکمن سسی نگارش مطلب درباره مسئله ای را لازم بدانند با نام خویش و سایت ترکمن سسی خواهند نوشت.

 

متن جوابیه منصور طبری به مطلب عبدالرحمان خدری به شرح زیر است که بی کم و کاست منتشر می شود.

 

در طول تاریخ،همیشه بودند کسانی که درجهت مخالف علم و شعور بشری گامهای بسیار خطرناکی برداشته و انسانهای بسیاری را گرفتار تباهی نمودند.با افکار و مغزهای تهی و با توهمات خود،جامعه بشریت را به قعر چاهها و غارهای تاریک هدایت کردند و جامعه را ازپیشرفت باز داشته اند.

 

اینان مخالف علم بودند و تخیلات خودرا برتر میدانستند و حتی سعی نمی کردند که نظری جزیی به افکار و علوم جدید افکنند.بهترین نمونه ی عقب ماندگی جامعه،در اروپای دوران قرون وسطی بود که در همان دوران هزارساله حکومتهای تاریکی،فردی ظهور کرد که نامش گالیله بود.زمانی که افکار واپسگرا ادعا می کرد که زمین مسطح بوده و بر روی شاخ گاوی استوار است،گالیله با علم و دانش و شعور بالای خود ثابت کرد که زمین گرد بوده و در چرخش است.مغزهای تهی در دادگاههای انگیزاسیون( دادگاه های تفتیش عقاید)اورا به مرز آتش زدن وجودش کشاندند تا اعتراف کند که زمین صاف و مسطح بوده و نمی چرخد.

 

هرچند این دانشمند بزرگ،در آن زمان بطور علنی در این دادگاه ها،به دروغ اعتراف کرد که زمین گرد نیست و نمی چرخد،ولی در قلب خود،چرخش زمین را احساس می کرد و با خود گفت:ای زمین،من هرچه بگویم که نمی چرخی،ولی باز تو در حال چرخش هستی.

 

حال برمی گردیم به مسئله ادعا شده توسط آقایی بنام عبدالرحمن خدری که خودرا دانشجوی ادبیات معرفی کرده،(البته من شک دارم که وی دانشجوی ادبیات باشد)آموزش زبان تورکمنی باخط لاتین را برابر با استعمارگری دانسته و مجوز رسمی دولت را در زمینه آموزش زبانهای خارجی، که زبان تورکمنی لاتین تورکمنستان نیز شامل آن می گردد را زیر سؤال برده است.

همچنین ادعا کرده که اگر زبان مادری تورکمنی باخط لاتین آموزش داده شود از فرهنگ اصیل خود جدا خواهیم شد و با دلیل بسیار آبکی،کشور تورکیه را مثال زده که گویا کشور تورکیه از نظر زبان و فرهنگ، بسیار عقب مانده است و زبان های فارسی و عربی را برترین زبان دنیا معرفی نموده است.

هرچند زبان عربی و فارسی نیز شیرینیهای خاص خودرا دارند ولی هیچ زبانی برتر از زبان های دیگر نیست ولی می توانند بر یکدیگر تأثیر بگذارند.زبان های تورکی و تورکمنی از زبانهایی هستند که حروف اصلی الفبای عربی_فارسی جوابگوی صداهای موجود در این زبان ها نیستند،با این وجود اساتید و کارشناسان تجربی زبان تورکمنی در ایران از سالها قبل سعی کرده بودند که با تغییراتی در حروف الفبای عربی، کمبودهای آنرا برطرف نمایند،لذا با تحمل مشقات فراوان که تاریخچه آن به قبل از انقلاب برمی گردد توانستند به این مهم دست یابند و حروفی را اضافه نمایند( همانند زبان فارسی که حروف/ گ، چ، پ، ژ/ را به الفبای عربی افزودند).

با این تفاسیر آیا با زحماتی که این عزیزان در طول سالها در عرصه زبان و فرهنگ تورکمن کشیده اند براحتی از آن دست خواهند کشید و به نوشتار خط لاتین روی خواهند آورد؟ جواب منفی است.

اما چرا خط لاتین را بیاموزیم؟در دنیا، به خصوص در سازمان ملل زبان تورکمنی تورکمنستان زبان رسمی بوده و چون تورکمنهای تورکمنستان،ایران و افغانستان با یکدیگر نسبت خونی داشته و دارای یک ریشه اند،پس زبان آنها هم یکی می باشد(از نظر تاریخی لازم به یادآوری است که تعدادی از کشورهای همسایه مانند تورکمنستان فعلی،قبلأ جزیی از قلمرو ایران بوده و این دولت های وقت آن زمان بودند که به دلیل کشورگشایی و جاه طلبی هایشان سرزمین بزرگ ایران را با خطهای جغرافیایی تقسیم کردند و خانواده ها را از یکدیگر جدا ساختند.در جدایی سرزمینمان،ملتها و اقوام ساکن در آن هیچ نقشی نداشتند و تنها چیزی که ما بیاد داریم،اشکها و خاطرات غم انگیز پدربزرگ ها و مادربزرگهایمان از کشتار فجیع تورکمنها به دست دولتهای روس و ایران آن زمان و جدایی خواهران از برادران،پدران از فرزندان، شوهران از همسران و آوارگی هزاران انسان بی گناه می باشد )و چون در کشور تورکمنستان زبان تورکمنی و قواعد و گرامر آن  بصورت علمی و اکادمیک تدریس می شود،ما تورکمن های ایران و افغانستان نیز باید این قواعد و حروف آنرا بصورت علمی و آکادمیک یاد گرفته و به خط عربی انتقال دهیم.

مورد دیگر اینکه آقای خدری قصد دارد با ترفندهای فریبنده از اشخاص روحانی و حوزوی جامعه سؤ استفاده نماید آنهم از طریق بیان این ترفند که اگر آموزش زبان تورکمنی با خط لاتین صورت گیرد متون اسلامی که باخط عربی نوشته شده به فراموشی سپرده خواهد شد.غافل از اینکه اکثر مسلمانان تورک تبار دنیا از نوشتار خط لاتین بهره می برند و دین و مذهب خود را  هم حفظ کرده اند.به طور مثال کشور تاجیکستان را می توان نام برد که باوجود اینکه زبانش فارسی دری است ولی خط نوشتاری اش لاتین می باشد و دین و آیین خود را هم حفظ کرده است.پس ادعای این آقا پوچ و بی اساس بوده و نقش توطئه استعمارگران را که با آب و تاب فراوان بیان کرده از توهمات وی می باشد.همچنین کشور تاحیکستان کشوری است که بیش از هر کشور فارسی زبان دیگر هرساله مراسم بزرگداشت رودکی و فردوسی را برگزار می نماید.دیگر اینکه واقعأ خنده دار است که او حتی آموزش زبان انگلیسی را هم زیز سؤال برده، گویا در یک فضای خارج از زمین زندگی می کند.

چند نکته دیگر را هم اضافه میکنم وبه شما عرض می کنم  که اولأ کشور تورکیه نوشتار خط لاتین را جایگزین خط فارسی ننموده و اگرکمی سواد داشته باشید متوجه خواهید شد که آن خط،خط عربی است و خط فارسی هم الهام گرفته از خط عربی است و عربها این خط را قبل از اسلام اختراع کرده اند.

ثانیأ تورکیه با اینکه خط نوشتاری خودرا تغییرداده است، هنوز هم بعد از ایران و عربستان مهمترین پایگاه مسلمانان جهان می باشد و فقط افراد تاریک اندیشی مانند شما که از اصالت اصلی خود دور مانده اند،در پی چیدن توطئه بر علیه کسانی شده اند که سالهای زیادی از عمر خودرا درجهت رشد فکری تورکمنهای ایران سپری کرده اند و هر یک از آنها سرمایه ای هستند که اگر از دستشان بدهیم سالها از تحولات فرهنگی منطقه و جهان عقب خواهیم افتاد.

همچنین  افرادی امثال شما که از تورکمن بودن هیچ نمی دانند و با احترام خاصی که به زبان های عربی و فارسی قائل هستم، زبان عربی و فارسی را برتر از زبانهای دیگر می دانند.در حالیکه هیچ زبانی بر زبان های دیگر برتری ندارد.شما که ادعای دلسوزی برای زبان مادری دارید، چه اندازه با زبان مادری تان آشنا هستید؟ آیا با قواعد و گرامر شیرین این زبان آشنایی دارید؟ اصلأ چند درصد از مکالمات روزمره شما بازبان مادری تان صورت می گیرد؟ چند جلد کتاب ترکمنی خوانده اید؟ من شک دارم که شما حتی مختومقلی فراغی را بشناسید؟ چرا می خواهید از نام روحانیت سؤاستفاده نمایید؟ چرا فکر می کنید که این اشخاص با توهمات شما همسو خواهند شد؟ پس کمی عاقل باشید.

 

درپایان عرض می کنم :اگر قرار باشد،افکاری را برضد افکار دیگری تحریک نمایید، مواظب باشید که برعلیه شما هم تحریکاتی صورت نگیرد،که آنهم غیر ممکن نیست.همچنین قاطعانه می گویم که کارشناسان و نویسندگان برجسته تورکمنهای ایران از نوشتار رسم الخط جدید عربی حمایت و ار آن استفاده می کنند و با عنایت به اینکه در آینده ای نه چندان دور کتابی در جهت آموزش گرامر زبان تورکمنی در مدارس منطقه،  با خط عربی به چاپ خواهد رسید. با آرزوی تدریس زبان مادری مان و با موافقت مسئولان محترم در مدارس تورکمنصحرا،مطلب خود را به پایان می رسانم.

 

منصورطبری

 

 

شایان ذکر است در پنجم مرداد ماه نیز یادداشتی به قلم برهان الدین فاتح با تیتر( نابودی زبان مادری اولین گام برای نابودی یک ملت/زبان مادری تبدیل به شعاری سیاسی شده است) بر روی سایت ترکمن سسی قرار گرفت.

دیدگاه‌ها  

+1 #1 قزل 1395-08-27 20:36
سلام، احسنت آقای طبری ، مبادادلسردشویدکه ازاین نوع نظرات باغرض های گوناگون زیادخواهد بود ، زیاد ارج ننهیدکه آن وقت فکرمی کنند درکار تدریس وآموزش به زبان تورکمنی وقفه ایجادکرده اند(که هدفشان است) و...
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر