c_300_250_16777215_10_images_00000000000000000000000000000----------.jpg

ترکمن سسی-روز جمعه هشتم بهمن ماه با همراهی دوستان خویش عازم روستای اورجنلی کلاله شدیم.

با تاخیر به نماز جمعه اهل سنت منطقه رسیدیم ولیکن حضور جوانان باعث تعجب ما شد،گویی در نقطه ای دیگر از کره خاکی بودیم،تقریبا تمام شرکت کنندگان در نماز جمعه را جوانان تشکیل می دادند.

 

با برخی از افراد حاضر در نماز جمعه درباره شخصیت طه آخوند فروزش صحبت کردیم،تمام حاضران نقش وی را در ریشه کنی انحرافات اخلاقی چون اعتیاد درمنطقه غیرقابل انکار می دانستند و او را مروج عروسی های ساده قلمداد می نمودند،طه آخوند را پدر معنوی منطقه خطاب می دانستند و هنگامی که می گفتیم از طرف رسانه ای محلی و قومی مهمان ایشان هستیم،ابراز خوشحالی می کردند.

 

صف طولانی جهت سلام دادن با آخوند فروزش پس از اقامه نماز جمعه تشکیل شده بود،در پایان ما نیز به همراه دوستان خویش سراغ طه آخوند رفتیم،با گرمی از ما استقبال کرد و پس از آشنایی اولیه رهسپار خانه ی با صفای ایشان شدیم و با دیگر مهمانان ناهار را صرف کردیم.

 

پس از گفتگویی دوستانه به دغدغه های دینی این عالم برجسته ترکمنصحرا پی بردیم،کسی که تمام ترکمن صحرا نام وی را شنیده است،وی راه حل برون رفت از فسادها و انحراف های اخلاقی که دامن گیر جامعه شده است را تقویت معنویت می داند.

 

 

مختومقلی فراغی ابزاری برای اهداف کسانی است که می خواهند رهبری جامعه ترکمن را در دست بگیرند/فسادهای مکان مختومقلی غیرقابل انکار است

 

 

از آخوند فروزش درباره مراسم مختومقلی فراغی و برخی از حاشیه های آن سوال کردیم و نظر وی را جویا شدیم.

 

آخوند فروزش با اشاره با جایگاه بالای مختومقلی فراغی در ترویج دین و موارد اخلاقی و اسلامی در اشعار خویش گفتد:در اینکه مختومقلی فراغی شخصیت بزرگی است هیچ شکی نیست و در قدیم که ارتباطات چون عصر حاضر نبود مردم اشعار وی را می خواندند و به وعظ ها و نصیحت های آن عمل می کردند.

 

ایشان تصریح کردند:آبا ایشان که از نوادگان مختومقلی است با من علوم دینی را می آموخت و به وی درس می دادم،هنگامیکه قرار شد تا بنایی بر سر قبر مختومقلی احداث شود گفتم که این کار را نکنید،چرا که این کار در آینده باعث انحرافات اخلاقی،عقیدتی و سلوکی خواهد شد.

 

امام جمعه اهل سنت اورجنلی کلاله ادامه دادند:متاسفانه با پا فشاری چند نفر از فعالان گنبدی این کار صورت گرفت که هیچگونه وجهه شرعی در فقه حنفی و مذهب ما ندارد.

 

آخوند فروزش تاکید کردند:هم اکنون نیز می شنویم که مختومقلی مکانی برای فسادهای اخلاقی شده است،زن و مرد در آن جا جمع می شوند و دست به کارهایی می زنند که در اسلام و فرهنگ ترکمن ها جایی ندارند،چند سال قبل نیز در آنجا شاهد قتل بودیم.

 

ایشان گفتند:افراد با گرایش خاص و مارکسیست ها مختومقلی فراغی را ابزاری برای خویش قرار داده اند چرا که به دنبال رهبری جامعه ترکمن هستند و مختومقلی وسیله ای برای دست یابی به اهداف آنها است،این افراد جرات ابراز عقاید خویش را ندارند و مختومقلی را برای خود می خواهند،این افراد به هیچ یک از گفته های مختومقلی فراغی پایبند نیستند،این افراد فرهنگ را غیر از معنویت تفسیر می کنند،دقیقا همان عقاید مارکسیست ها را دارند.

 

مدیر حوزه علمیه اهل سنت سعدیه اورجنلی کلاله تصریح کرد:بیش از 90 درصد اشعار مختومقلی درباره مردانگی،غیرت دینی،مردم داری و ...است،مختومقلی در کجا گفته است که یک دختر ترکمن فقط با یک قبه جلوی خیل عظیمی از مردم با دوتار آواز بخواند؟برای این افراد اگر همان دختر ترکمن حافظ قرآن شود افتخار نیست و شاید آنرا ارتجاع محسوب کنند اما خوانندگی همان دختر برای آنان افتخار است،البته برخی از اشعار مختومقلی فراغی تحریف شده است که این اعتراف مختومقلی شناس ها است که حتی برخی ها می گویند:مجبور بودیم اشعاری به آن اضافه کنیم چرا که تحت فشار قرار داشتیم.

 

آخوند فروزش بیان کردند:این افراد در اوایل حیات خویش سعی داشتند تا جامعه را با سمت الحاد دعوت کنند و فرهنگ را غیر از دین ترویج می کردند که با مقاومت جامعه و برخورد آنها روبرو شدند و مختومقلی ابزار خوبی برای آنان گشت،این افراد چشم خویش را بر روی فسادهای اخلاقی موجود در مراسم بزرگداشت مختومقلی می بندند و به آن جمعیت نیز افتخار می کنند،این افراد از ترکمن بودن فقط لفظ آنرا فهمیده اند،دختر ترکمن برهنه باشد،ترکمنها مقید به هیچ یک از اخلاقیات پایبند نباشند برای آنها فرقی نمی کند و فکر می کنند که کار بزرگی کرده اند که آن جمعیت را با تمام حواشی و فسادهای غیرقابل انکار کنار مقبره مختومقلی جمع کرده اند.

 

ایشان افزودند:من چند روز گذشته به یکی از بزرگان اینها گفتم که شما اگر می خواهید فرهنگ ترکمن را حفظ کنید در تقویت معنویت بکوشید چرا که فرهنگ ترکمن در جامعه ایران از خرده فرهنگ هاست و به مرور زمان ذوب خواهد شد و زمانی خواهد رسید که کودکان ما حتی از شمارش اعداد به ترکمنی عاجز خواهند ماند،ولیکن اگر اینها نشریه و سایت هایی نیز راه اندازی کنند فقط به ترکمن بودن تکیه می کنند و کسی مقابل آنها صدای اعتراض خویش را بلند کند،ضد ترکمن محسوب می شود.

 

آخوند فروزش در پایان سخنانش درباره مختومقلی فراغی گفتند:متاسفانه در مراسم مختومقلی یا نزد مدعیان فرهنگ ترکمن به ارزش های مختومقلی احترامی گذاشته نمی شود،تاریخ ترکمن ها را با اسلام می شناسد چرا که ترکمنها پس از اسلام حکومت های بزرگی تاسیس کردند ولیکن با ادامه رویه فعلی شاید نام ترکمن در موزه های جهان باقی بماند،باید در تقویت معنویت جامعه کوشید و واقعا به ارزش های مختومقلی احترام گذاشت.

 

 

کسی را تکفیر نمی کنیم حتی اگر آن فرد ما را تکفیر کند

 

 

طه آخوند فروزش در پاسخ سوال ما درباره حکم تکفیر مسلمانان در فقه و مذهب اهل سنت گفتند:هیچ احدی از اهل قبله را نمی توان تکفیر کرد،کسی که کلمه شهادتین را بر زبان می راند و رو به قبله ایستاده نماز می گذارد مسلمان می دانیم و نمی توان وی را تکفیر کرد.

 

ایشان تصریح کردند:ما با سایر مذاهب اسلامی اختلاف نظر داریم و در این امر در میان مذاهب عادی است ولیکن این به معنای تکفر یکدیگر نیست،امکان دارد نسبت به برخی عملکردها نقد داشته باشیم و اگر تخطئه کسی ثابت شود می گوییم وی دچار ضلالت و گناه شده است ولیکن وی را تکفیر نمی کنیم.

 

آخوند فروزش افزودند:راه های تکفیر مشخص است،اگر کسی فرایض دین مثل نماز،روزه یا امثال مشابه را نفی کند تکفیر می کنیم یا اگر کسی منکرات دین مثل شراب و زنا را درست بشمارد در دایره تکفیر وارد می شود که آنرا کتاب تکفیر می کند.

 

مدیر حوزه علمیه اهل سنت اورجنلی کلاله تصریح کردند:ما کسی را تکفیر نمی کنیم حتی اگر ما را تکفیر کنند،ما فردی سیاسی نیستیم که با محافظه کاری برای رسیدن به اهداف خویش تحمل کنیم بلکه برعکس این عقیده ما است که کسی را تکفیر نکنیم حتی اگر آن فرد ما را تکفیر کند.

 

ایشان ادامه دادند:هنگامی که به پیامبر اکرم(ص)ناسزا گفته می شد یا تهمتی زده می شد،ایشان هیچگاه از خود عکس العملی نشان نمی دادند،خداوند از ایشان دفاع کردند اما پیامبر ما از خودشان دفاع نکردند،ما باید چون سیره ی پیامبر اکرم(ص)رفتار کنیم و تحمل خود را بالا ببریم.

 

 

هر دو قول رویت هلال ماه صحیح هستند/اگر علما نمی توانند بر روی هر کدام از دو قول به اجماع برسند لااقل هر دو را به رسمیت بشناسند

 

 

آخوند فروزش درباره اختلافات رویت هلال ماه شوال و اعلام عید سعید فطر تشریح کردند:ما درباره این موضوع در فقه امام ابوحنیفه دو قول صحیح داریم،اولین قول می گوید که اگر در مشرق زمین ماه رویت شود برای مردم مغرب نیز صادق است و قول دیگر می گوید که هر سرزمینی مطلع خاص خود را دارد که قول شاگردان امام ابوحنیفه و امام شافعی است.

 

ایشان تاکید کردند:هر دو قول صحیح هستند ولیکن بهتر است برای اتحاد بیشتر مردم منطقه علمای ما بر روی یکی از این دو قول به اجماع برسند،من به علمای منطقه گفتم که حاضرم بر روی هر کدام از دو قول به اجماع برسم،چرا که هر دو قول صحیح هستند ولیکن اجماع علما ره به جایی نرسید.

 

امام جمعه اهل سنت اورجنلی کلاله تصریح کردند:من به علما نیز گفتم که اگر نمی توانید بر روی یکی از این دو قول به اجماع برسید حداقل هر دو را به رسمیت بشناسید چرا که هر دو قول صحیح هستند،نگذاریم که هر ساله کینه و کدورت ها تازه شوند،آنهایی که روزه نگرفته اند به آنهایی که روزه دار هستند نگویند که روزه شما حرام است،درست است که یکی از دو قول اولی تر و دیگری اولی است ولیکن می توان از هر دو تبعیت کرد.

 

آخوند فروش بیان کردند:هنوز هم حاضر هستم بر روی هر کدام از دو قول که علما اجماع کنند به توافق برسیم،ما باید به یکدیگر حرمت بگذاریم و موجبات اتحاد مردم منطقه را فراهم کنیم.

 

 

برخورد با اعتیاد در منطقه آسان گرفته می شود/ماموران دولتی در ریشه کنی اعتیاد تلاش کنند

 

 

آخوند فروزش دباره ی رواج فسادهای اجتماعی چون اعتیاد در منطقه گفتند:متاسفانه برخورد با جرایم اعتیاد یا سایر فحشاهای اجتماعی در منطقه باید و شاید نیست و آنگونه که در قانون آمده با مجرمین برخورد نمی شود،اعتیاد بلایی است که خود دارای تبعات اجتماعی سنگینی برای منطقه است.

 

ایشان تاکید کردند:برخی افراد مغرض سوجو و دشمنان منطقه از اعتیاد به نفع منافع خود استفاده می کنند تا با تباهی جامعه ما به مردم منطقه ضربه های سنگینی بزنند که خوشبختانه مردم منطقه می دانند از کجا ضربه می خورند و راه های علاج آن چیست،اگر ماموران دولتی و مسئولین وظیفه خود را به خوبی انجام دهند کمک شایانی به ریشه کنی مفاسد اجتماعی چون اعتیاد خواهند بود ولیکن ما در برخی موارد شاهد بی تفاوتی شدید برخی از ماموران دولتی و سهل گرفتن آنان نسبت به اعتیاد هستیم.

 

امام جمعه اهل سنت اورجنلی کلاله در پایان گفتند:ما باید برای ریشه کنی اعتیاد بصورت بنیادین کار کنیم و از شعار وارد عمل شویم،باید سطح فهم دینی و معنویات را در جامعه بالا ببریم،اگر بتوانیم بصورت وسیع بر روی معنویات مردم منطقه و آشنایی آنان با مفاهیم اسلام ناب و مضرات اعتیاد کار کنیم در یکسال می توانیم ثمرات مثبت این اقدامات را مشاهده کنیم که از دست همه ما بر می آید و هزینه آنچنانی نیز ندارد.

 

دیدگاه‌ها  

+8 #1 مصطفی گوکزاده 1395-11-16 06:20
استاد طه آخوند فروزش مایه افتخار منطقه هستن خوشحالم همچین علمایی داریم در ترکمن صحرا
ان شاءالله سلامت باشید.
نقل قول کردن
-2 #2 مهمان 1395-11-16 16:15
یک زمانی نیزعقیده براین بود:پارکها با اغاز تاریکی هوا تعطیل شود ومردم رابیرون میکردندودرب انرا می بستند. چون فکر میکردند اینجوری جلوی فسادرا میگیرند.اصلا پارک یعنی محل فساد.(تو بخوان این حدیث مجمل). متاسفانه برخی ازعلمای ما نیز چاره کار راپاک کردن صورت مساله می دانند.(نباید بنایی ساخته میشد چون باعث فساد میشود)(و شاید نسخه بعدی شان تخریب بنا !!!!!).چراایشان وهم قطاران ایشان ازخود نمی پرسندچرا گفته های ما اثر نداردوکسی گوش نمی دهد.(یک سوزن به دیگران یک جوالدوز به خودمان).البته من منکر فساد درانجا نیستم وپارسال یک باری اولین واخرین بار رفتم ودیگر نخواهم رفت.مزاحمت جوانان وچشم چرانیهایی که دیدم به اضافه کارهای برخی مراجعین تنها مختص به ایام برگزاری چشنها نیست.من در عجبم ازاهالی روستاهای قره گل که چرا میزبان خوبی نیستند.چرا ها همچین مواردی در روستای دانشمند نمیبینیم.متاسفم برای شماها
نقل قول کردن
+2 #3 عالی 1395-11-20 12:45
در جواب جناب مهمان باید عرض کنم استاد طه آخوند مایه افتخار ترکمن صحرا هستن وقتی حرفی رو می زنند از روی علم و آگاهی هستش شما احتمالا موافق ساخت بنا و بارگاه روی قبور هستید آیا برای این گفته خود دلیلی هم دارید ؟ دلیل بیاورید ؟ نه تنها در تسنن بلکه در کتابهای معتبر تشیع هم از ساخت گنبد و بارگاه بر روی قبور بزرگان نهی شده
نقل قول کردن
-3 #4 مهمان 1395-11-21 09:48
جناب(عالی) عزیز!!
1.اگرایشان بدون علم واگاهی حرف نمی زنند بگویند(دختر قبه دار دوتارزن را کجا دیده است ؟)(چند نفرازان مارکسیستها رانام ببرد)
2.چطوری فهمیدیدمن موافق ساختن بنا هستم؟بنده اصلا راجع به این نظرفقهی ندادم وندارم چون تخصصی ندارم که بخواهم دلیلی بیاورم.اگر درکتب تسنن ومخصوصا تشیع دلیلی دیدید حتما همین جابگویید.
3.ایشان به تقویت معنویت اشاره دارد.انصافا این معنویت کی میخواهد تقویت شود؟چندین سال است یطرفه هی میگوییدومیگویید چرا اثر نمی کند؟
4.اگر انجا بنایی وجود نداشت ومراسمی برگزار میشد راضی میشدند؟فکرکنم دغدغه شما بیشتر وجود بنا وبارگاه است.
5.بنده نقدم بیشتر به اهالی روستاهای اطراف بارگاه ست.علما بهتراست درتقویت معنویت انجا بکوشند که این همه مزاحم نوامیس نشوند.چرادروستای دانشمند نمی بینیم؟چرا درانجا وخالدنبی به نوعی دیگر وجوددارد؟مگر غیراینست اول متولی باید حرمت امامزاده را نگه دارد؟
6.ایشان نمی تواند جلوی مراسم رابگیرد میتواند با همفکران خود مراسم بگیردوبه میزان نفوذ خود پی ببرداگرمیخواهد.مگراینکه بااصل مراسم مخالف است.
نقل قول کردن
-1 #5 فاروق 1397-12-24 00:01
السلام‌علیکم بر دوستان
من نمیدانم که چرا کسانی که دور از سنت پیامبر هستند مارک اهل سنت به خود میزنند. و کسانی که مخالف مذاهب هستند دم از مذهب میزنند. دربین خود صحبت از چیز هایی میکنند که در بین دیگران انکار میکنند. نمیدانم چرا استاد و استاد میگویند و خود مخالف استادشان‌ حرف ها میزنند و به استادشان نسبت گمراهی و ضلالت میدهند. نمیدانم این دو رویی ها برای چیست.
نقل قول کردن
-1 #6 صدیق 1397-12-24 00:13
سلام
طه آخوند کسی را تکفر نمیکند!؟
چه حرف زیبایی!
شاید کسی را تکفیر نمیکند ولی کسانی را مشرک میداند
شاخص ترین صفت طه آخوند و همدستانش هست جدا من راست میگم شاید به شما این حرف رو بزنند ولی من در بینشان هستم و میدانم میبینم مشنوم. نسبت دادن شرک به کسانی که با عقیده ایشان مخالف باشد غیر قابل انکار هس. حتی به استادانشان هم نسبت میدهند چه برسد به دیگران.من خیلی متعجبم.
نقل قول کردن
+1 #7 موحد 1398-01-19 10:20
السلام علیکم.استادطه هیچ گاه حرفی ازخودنمیزنند.فقط کتاب الله وسنت رسول صل الله علیه وسلم.حتی خندیدنش راهم ازپیامبرالگوگرفتندکه پیامبرهنگام خنده فقط دندانهایشان دیده میشدوخالی ازهرگونه قهقهه.مشرک همیشه تکفیرنمیشود.کسی تکفیرمیشودکه مطابق کتاب وسنت باشد.ازخطبه های ایشان مشخص است.اگرگوش نمیدهیدمشکل ازخودتان است.کینه توزی شایسته یک مسلمان نیست.
نقل قول کردن
+1 #8 موحد 1398-01-19 10:31
دررابطه باساختن گنبدوبنا:این کارهم مخالف قران وسنت است.درحدیثی صحیح ازپیامبرصل الله علیه وسلم وارداست که ایشان یهودونصارارالعن کردندوگفتندلعنت خدابریهودونصارابادچراکه انان قبورپیامبرانشان راگنبدبناکردند.آیاامروزهمان اتفاق دربین مسلمانان نیفتاده.یک کلام تمام مشکلات امروزجوامع اسلامی دوری ازمعنویات دینی است.
نقل قول کردن
0 #9 موحد 1398-01-19 10:39
بقول استادسیل وزلزله واسه اینه کع خدامیخوادبنده هاش به خودشون بیان ومتوجه خداباشن،وگرنه کسانی راکه خدادوستشون نداره(منظورکفار)خداولشون کرده.سیل وزلزه بهترازآن است که خداازماروبگردانه.بیاییدتوبه کنیم
نقل قول کردن
+1 #10 توحیدی 1398-02-24 22:21
به نقل از صدیق:
سلام
طه آخوند کسی را تکفر نمیکند!؟
چه حرف زیبایی!
شاید کسی را تکفیر نمیکند ولی کسانی را مشرک میداند
شاخص ترین صفت طه آخوند و همدستانش هست جدا من راست میگم شاید به شما این حرف رو بزنند ولی من در بینشان هستم و میدانم میبینم مشنوم. نسبت دادن شرک به کسانی که با عقیده ایشان مخالف باشد غیر قابل انکار هس. حتی به استادانشان هم نسبت میدهند چه برسد به دیگران.من خیلی متعجبم.

دروغ یکی از صفت های یک منافق است الکی بدون دلیل حرف نزن چون استاد وی استاد عبدالوهاب اخوند رحمه الله بودند یعنی پدر بزرگوار ایشان چرا استاد همیشه همه جا از پدر وی تعرف میکنند از شاگردان بزرگ نام ایشان چون استاد کریم بردی اخوند احمدی و استاد محمدتکه اخوند نوری زاد میتوان اشاره.خداوند هدایتان کند
نقل قول کردن
+1 #11 عبدالله 1399-06-19 09:16
السلام علیکم ورحمه الله وبرکاته
ساخت مسجد بخاطر تبرک بر روی قبور اولیای الهی و کنار قبور آنها امری است مشروع چنانچه الله متعال در سوره کهف فرمود:

وَكَذَلِكَ أَعْثَرْنَا عَلَيْهِمْ لِيَعْلَمُوا أَنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَأَنَّ السَّاعَةَ لَا رَيْبَ فِيهَا إِذْ يَتَنَازَعُونَ بَيْنَهُمْ أَمْرَهُمْ فَقَالُوا ابْنُوا عَلَيْهِمْ بُنْيَانًا رَبُّهُمْ أَعْلَمُ بِهِمْ قَالَ الَّذِينَ غَلَبُوا عَلَى أَمْرِهِمْ لَنَتَّخِذَنَّ عَلَيْهِمْ مَسْجِدًا

يا در صحیح بخاری آمده:

وَلَمَّا «مَاتَ الحَسَنُ بْنُ الحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ» ضَرَبَتِ امْرَأَتُهُ القُبَّةَ عَلَى قَبْرِهِ سَنَةً، ثُمَّ رُفِعَتْ، فَسَمِعُوا صَائِحًا يَقُولُ: أَلاَ هَلْ وَجَدُوا مَا فَقَدُوا، فَأَجَابَهُ الآخَرُ: بَلْ يَئِسُوا فَانْقَلَبُوا "

لذا باید رجوع به سنت شود اگر ساخت بناء حرام است و ذریعه شرک چرا رسول الله در زیر بناء دفن شده است.
چرا ائمه حدیث و فقه درای بنا هستند چجور علما در طول تاریخ مخالفت نکردند؟؟!!
نقل قول کردن
0 #12 بابا 1399-07-28 22:09
از وهابی به توحیدی تعغیریافت بعدا چه میشه خدا میداند
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر

 

 

 

 

گرمایش تابشی تنور گازی