c_300_250_16777215_10_images_65523.jpg

ترکمن سسی - امان محمد خوجملی : گدایی یا تکدی گری یا تقاضای کمک از دیگران  یک امر تازه و جدید نیست که از قدیم الایام کم و بیش بوده است. اما گدا هم گدایان قدیمی بود.

یا به خاطر فقر و نداریشان گدایی می کردند یا به خاطر بی کاری و نداشتن شغل یا پیری و فرسوده گی و نا توانی آنها را به این کار نامناسب وادار می کرد. اما در این دوره زمانه انسان شک می کند گدایی که در مقابلش سبز می شود گدا هستند یا لباس گدایی پوشیده یا با قیافه و ظاهر پژمرده و ژولیده با شغل گدایی و تکدی گری ثروتمند شده است اما از شغل پر منفعت و پر سود گدایی دست بر نمی دارد. نمی شود همه را با یک چوب راند و گدایان ثروتمند نامید چون افراد نیازمند و پیر و فرسوده کم نیستند. اما گدایان حرفه ای تشخیص و ترحم به این گونه افراد را هم مشکل کرده است.

 مبلغ اهدایی به گدایان کم نیست از دویست تومان تا دوهزار تومان در نوسان است اگر متوسط اینها را پانصد تومان در نظر بگیریم و روزانه به دویست نفر هم به اینها کمک بکند روزی صد هزار تومان می شود که سه برابر دستمزد یک کارگر روز مزد است که بدون کار و زحمت سخت و شاق بدست می آید. اما یکی از گدایان حرفه ای و جوان به یکی از دوستانش که  اعتراض کرده بود چرا کارگری نمی کند؟ با تمسخر و نیشخند گفته است من روزانه  چهارصد هزار تومان کار می کنم ولی تو خودت را از صبح تا غروب می کشی روزی بیشتراز سی هزار تومان نصیبت نمی شود.اگر چنانچه یک سوم مبلغ ادعایی این گدا هم درست باشد حدود 130 هزار تومان  می شود که مبلغ بسیار زیادی است که نباید بدون کار و زحمت مناسب نصیب کسی شود. چون این نوع کارها و درآمدها هم فرهنگ کار را خراب می کند و هم بی حیایی و بی عفتی و هرزگی را در جامعه گسترش می دهد.

 مردم هم بهتر است به جوانان گدایی که توانایی کار را دارند نباید کمک بکنند. کمک متعلق به افراد ناتوان و پیر و یتیم وبیمار و بی خانمان است که توان انجام کار سخت را ندارند. مردم همه ی گدایان را نباید به یک چشم بنگرند و هر که گدایی کرد از جیبش هزار تومان و دو هزار تومان در بیاورند بدهند. بهتر است به چنین انسانهایی در حدود پنجاه یا صد تومان داده شود تا خوراک و پوشاکشان را تامین نماید.تا دیگر افراد سالم و جوان به این کار نامناسب علاقه نشان ندهند. گدایان واقعی و فقیر به هیچ مبلغ کمی اعتراض نمی کنند و آنرا با کمال میل قبول می کنند ولی گدایان حرفه ای که از قبِل اینکار دنبال مال و منال و ثروتمند شدن هستند همیشه معترض هستند ومبلغی کمتر پانصد تومان را قبول نمی کنند. این نشانه ی این است که اینها گدا نیستند بلکه افراد قلدری هستند که دنبال درآمد راحت هستند که نباید برایشان کمک کرد.9/9/1396.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر