c_300_250_16777215_10_images_66705.JPG

ترکمن سسی- بزرگترین ایراد دهکده های گردشگردی یا نوروز گاه هایی که در جای جای استان گلستان بنا شده است این است که متاسفانه کمترین توجه به انتقال حس خوب بومگردی و زیست بوم روستایی و فولکوریک به گردشگر و مسافر است.


نگاه اجمالی به این نوروزگاه ها موید این نکته است که بیس و پایه بر مبنای درامد نامتوازن و تعریف نشده اقتصادی است.


گردشگر در تعریف عمومی یعنی شخصیتی که یک منطقه را به عنوان مرکز و هدف نهایی گذراندن تعطیلات با اهدافی خاص انتخاب میکند.مثال گردشگر بوم شناس یا بوم دوست که یک محیط ناشناخته را با توجه به المانهای طبیعی و مفرح انتخاب میکند( مانند گردشگران بومگردی قوشه چشمه در دوازده کیلومتری تنگراه که اقامت خود را بر مبنای کوهپیمایی و قله نوردی بیلی داغ انتخاب میکند‌).

گردشگر زیست شناس یا علاقمند به محیط زیست که بیشتر جهت آشنایی با گونه های جانوری و گیاهی یک اکوسیستم خاص انتخاب محل مینماید (مثل گردشگران منطقه حفاطت شده آلمه در جنگل گلستان) گردشگر علاقمند به میراث فرهنگی مانند گردشگران خالد نبی در نود کیلومتری شهرستان کلاله و سایر جنبه های گردشگر...


مسافر به کسی گفته میشود که در فاصله بین مبدا و مقصد (مسیر)با شناسه های گردشگری آشنا شده و قسمتی از طول سفر را برای خود مفرح مینماید.حال با توجه به تعریف مختصر گردشگر و مسافر میتوانیم از دو منظر به جریان نوروزگاهها و دهکده های گردشگری نگاه کرد.به علت غیرارگانیک(پویا)بودن سازمانی تفکر این دهکده ها نوعی دلزدگی و اشباع در هر دو مولفه ی گردشگر و مسافر به چشم میخورد.


کیفیت ارائه خدمات در این دهکده ها همچنان بسان سالهای اولیه احداث و وجود دهکده ها ایستا مانده است .تحول قابل توجهی در طراحی و فضا سازی محیطی دهکده ها انجام نگرفته است(دهکده گردشگری جنب دریاچه مصنوعی گنبد کاووس تحت نظارت بخشداری مرکزی گنبد  مقداری در این مبحث متفاوت تر است زیرا طراحی و مراحل تجهیز آن که به دست چند جوان خلاق و اهل فن گنبدی آشنا به فرهنگ بومی صورت گرفته است).


هدف اصلی از احداث این دهکده ها باید ارایه محصول خوب ( محصول به صورت علمی یعنی کالا و خدمات)با کیفیت عالی به مسافرین باشد به طوری که رضایت مندی و حال خوب آنان را به دنبال داشته باشد.حس خوب خرید، گردش و لذت در این محیط ها متبادر نمیشود عموما از تمام فضا ها بهره برداری تجاری میگرددکه احتمالا منافع مالی برای گرد آورندگان این محیط اولویت اولیه دارد.ارئه کننده خدمات باید هم هزینه اجاره مکان را پرداخت نماید و هم هزینه ساخت و تجهیز محل ارایه شخصی خود را در استان گلستان قره اوی(آلاچیق)اصلی ترین المان سازه ای است که بدون خلاقیت مدرن به حالت اشباع کننده ای برای بومگرد دوگانه ( گردشگر و مسافر)تبدیل گردیده است.


کیفیت حلقه مفقوده این زنجیره ی تامین و فروش است.آموزش هیچ نقشی در مراحل قبل از استارت به ارایه کننده خدمات وجود ندارد, اما اصلی ترین کمبودی که در این پروسه احساس میشود تبلیعات و کالاهای تبلیغی به صورت هدیه میباشد.


هیچ تقویم، خودکار، جاسووییچی، آلاجه یوف، گوز مونجیق، تراکت و پاکت تبلیغی منحصر به زمان و مکان معرفی و حدوث این بازدید به صورت هدیه و اشانتیون به بازدید کننده تقدیم نمیگردد تا آن خاطره و حس خوب به سالهای آینده منتقل شود و بازدید کننده (به معنای عام) گردشگر و مسافر( به معنای خاص) آن حس قشنگ خرید آشنایی و لذت را به سایر اشناها و دوستان منتقل نمی نماید.


گردشگر یا مسافر این حس را دارد که آلاچیقی زده اند تنوری آورده اند و مقداری بنجلات سنتی تا مقداری جیبش را خالی کنند به همین دلیل امروز با گذشت چندین روز از شروع تعطیلات کمتر شاهد رونق این دهکده ها در استان گلستان با یازده دهکده گردشگری روستایی و چندین نوروزگاه هستیم.

مستند سازی تبلیغی در فاصله حداقل یک ماه مانده به شروع این فعالیت،آموزش نحوه برخورد و ایجاد حس رابطه دل انگیز ،ارتقاع سطح کیفی تمام مولفه های مرتبط با ساختار و محصول و چند گزینه دیگر میتواند یک زیست بوم و بومگردی خاطره انگیز برای هر دو طرف این معادله فراهم سازد.

به امید رونق هر چه بیشتر و به تمام معنا در این دهکده ها


عایشه قزلجه کارشناس مدیریت بازرگانی3_1_1397
منبع:کانال سایت تورکمنیا

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر