c_300_250_16777215_10_images_68313.jpg

ترکمن سسی- دولت بار مالی طرح افزایش تعداد نمایندگان را نپذیرفت و طرح افزایش ۴۰ نماینده به تعداد فعلی نمایندگان مجلس متوقف شد در حالیکه مشكلات موجود در برخی حوزه‌هاي انتخابيه، مانع رسیدگی نمایندگان به تمام حوزه می شود و از این رو دولت باید باوجود کمبود بودجه برای افزایش تعداد نمایندگان چاره ای بيندیشد.

 

مدتي بود نمايندگان تلاش مي‌كردند تا تعداد كرسي‌هاي مجلس‌شوراي اسلامي را افزيش دهند و براي اين موضوع دلايل خاص خود را نيز داشتند. سال 93 و در مجلس نهم خبري آمد كه گزارش کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور درباره طرح افزایش تعداد نمایندگان به 310 نفر به صحن علنی مجلس ارائه شد که یک فوریت آن در تاریخ به تصویب نرسید.

کمیسیون شوراهای مجلس در این مدت با برگزاری جلساتی با حضور کارشناسان و مسئولان وزارت کشور این طرح بررسی و مصوبه کمیسیون را به هیات ريیسه مجلس ارائه کردند و اکنون در نوبت رسیدگی در صحن قرار دارد. طرح اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه مجلس شورای اسلامی و تعداد نمایندگان به شرح زير بود كه در مقدمه آن آورده بودند:«براساس اصل 64 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، هر 10 سال یکبار با در نظر گرفتن علوم انسانی، جغرافیایی، سیاسی و نظایر آن‌ها حداکثر 20 نفر نماینده می‌تواند به تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی اضافه شود». با توجه به درخواست های نمایندگان مجلس شورای اسلامی، پیشنهادهای کارشناسی حوزه‌های مختلف و بررسی‌های انجام شده، با در نظر گرفتن مسائل جغرافیایی، جمعیتی، سیاسی، امنیتی، فرهنگی و ... طرح زیر با قید یک فوریت پیشنهاد می شود.
بر اساس اين طرح قرار بود كه تغييرات به شرح زير انجام پذيرد.
1- استان آذربایجان شرقی:
الف: حوزه جدید آذرشهر و عجب شیر متشکل از شهرستان‌های آذرشهر شامل شهر آذرشهر، بخش ممقان، بخش حومه، بخش گوگان و عجب شیر شامل شهر عجب‌شیر، بخش مرکزی و بخش قلعه چای با یک نماینده ایجاد می شود.
ب: شهرستان هریس، به حوزه انتخابیه تبریز و اسکو الحاق می شود.
پ: هوراند از حوزه انتخابیه کلیبر و خداآفرین و هوراند منتزع و به حوزه انتخابیه اهر الحاق می شود.
2- استان آذربایجان غربی:
حوزه انتخابیه میاندوآب و شاهین دژ و تکاب به دو حوزه مستقل زیر تقسیم می شود:
الف: حوزه انتخابیه میاندوآب شامل: شهر میاندوآب، بخش مرکزی، بخش باروق، بخش مرحمت آباد به مرکزیت شهر میاندوآب بایک نماینده
ب: حوزه انتخابیه شاهین دژ و تکاب متشکل از : شهرستان شاهین دژ ،شامل شهر شاهین دژ ، بخش مرکزی و بخش کشاورز و شهرستان تکاب شامل: شهر تکاب، بخش مرکزی، بخش تخت سلیمان به مرکزیت شهر شاهین دژ با یک نماینده.
3- استان اصفهان:
با افزایش یک نماینده به حوزه انتخابیه کاشان و آران و بیدگل این حوزه به دو حوزه انتخابیه زیر تقسیم می شود:
الف: حوزه انتخابیه کاشان و بخش نیاسر شامل: شهر کاشان، بخش مرکزی ، بخش برزک ، بخش نیاسر به مرکزیت شهر کاشان با یک نماینده
ب: حوزه انتخابیه آران و بیدگل شامل: شهر آران و بیدگل ، بخش مرکزی ، بخش کویرات به مرکزیت شهر آران و بیدگل با یک نماینده.
4- استان البرز:
با افزایش یک نماینده به حوزه انتخابیه کرج شامل: شهرستان های کرج، فردیس، اشتهارد؛ تعداد نمایندگان این حوزه به سه نفر افزایش می یابد.
5 - استان بوشهر:
با افزایش یک نماینده به حوزه انتخابیه بوشهر، گناوه و دیلم این حوزه به دو حوزه انتخابیه زیر تقسیم می شود:
الف: حوزه انتخابیه «بوشهر» شامل شهر بوشهر و بخش‌های مرکزی و خارک به مرکزیت شهر بوشهر با یک نماینده
ب: حوزه انتخابیه گناوه و دیلم متشکل از شهرستان گناوه شامل: شهر بندر گناوه و بخش های مرکزی و ریگ شهرستان دیلم شامل شهر بندر دیلم و بخش های مرکزی و امام حسن به مرکزیت شهر بندر گناوه با یک نماینده.
6- استان تهران:
با افزایش یک نماینده به حوزه انتخابیه «شهریار، قدس و ملارد» تعداد نمایندگان این حوزه به دو نماینده افزایش پیدا می کند.
7- استان چهارمحال و بختیاری:
با افزایش یک نماینده به حوزه انتخابیه اردل و فارسان و کوهرنگ و کیار این حوزه به دو حوزه زیر تقسیم می شود:
حوزه انتخابیه اردل و کیار: متشکل از شهرستان اردل شامل: شهر اردل ، بخش های مرکزی،بخش میان کوه و شهرستان کیار شامل: شهر شلمزار ، بخش مرکزی ، بخش ناغان به مرکزیت شهر اردل با یک نماینده.
8- استان خراسان جنوبی:
اول: با افزایش یک نماینده به حوزه انتخابیه فردوس، طبس، بشرویه و سرایان این حوزه به دو حوزه انتخابیه زیر تقسیم می شود:
الف: حوزه انتخابیه فردوس و سرایان متشکل از شهرستان‌های فردوس شامل: شهر فردوس ، بخش مرکزی و شهرستان سرایان شامل شهر سرایان ، بخش آبیک، بخش سه قلعه به مرکزیت شهر فردوس با یک نماینده
ب: حوزه انتخابیه طبس و بشرویه متشکل از شهرستان طبس شامل: شهر طبس، بخش مرکزی ، بخش دست‌گردان،بخش دیهوک و شهرستان بشرویه شامل: شهر بشرویه ، بخش مرکزی ، بخش ارسک به مرکزیت شهر طبس با یک نماینده
دوم : حوزه انتخابیه نهبندان و سربیشه به شرح زیر اصلاح می شود:
حوزه انتخابیه نهبندان و سربیشه متشکل از شهرستان نهبندان شامل: شهر نهبندان ، بخش مرکزی ، بخش شوسف و شهرستان سربیشه شامل شهر سربیشه ،بخش مرکزی ، بخش مود به مرکزیت شهر نهبندان با یک نماینده.
9- استان خراسان رضوی:
الف: شهر کلات تابع استان خراسان رضوی از حوزه انتخابیه مشهد و کلات منتزع و به حوزه انتخابیه درگز ملحق می شود.
ب: بخش های احمدآباد و رضویه از حوزه فریمان و سرخس منتزع و به حوزه انتخابیه مشهد ملحق می شود
پ: با افزایش یک نماینده به حوزه انتخابیه شهرستان مشهد تعداد نمایندگان این حوزه به 6 نفر افزایش می یابد.
10-خراسان شمالی:
با افزایش یک نماینده به حوزه انتخابیه بجنورد و مانه و سملقان و گرمه و جاجرم، این حوزه به دو حوزه مستقل زیر تقسیم می شود:
الف: حوزه انتخابیه بجنورد شامل: شهر بجنورد ، بخش مرکزی ، بخش گرمخان ، شهرستان رازو جرگلان به مرکزیت شهر بجنورد با دو نماینده
ب: حوزه انتخابیه مانه و سملقان و جاجرم و گرمه متشکل از شهرستان های مانه و سملقان شامل: شهر آشخانه، بخش مرکزی، بخش مانه ، بخش سملقان و جاجرم شامل: شهر جاجرم،بخش مرکزی ، بخش جلگه سنخواست ، بخش جلگه شوقان و گرمه شامل: شهر گرمه ، بخش مرکزی، به مرکزیت شهر آشخانه با یک نماینده.
11- استان خوزستان:
الف: شهرستان باغملک از حوزه انتخابیه ایذه و باغملک و شهرستان هفتگل از حوزه انتخابیه مسجد سلیمان، لالی، هفتگل و اندیکا منتزع می شود.
ب: با افزایش یک نماینده، حوزه انتخابیه جدید باغملک و هفتگل متشکل از شهرستان باغملک شامل: شهر باغملک،بخش های مرکزی ،صیدون ، میداود و شهرستان هفتگل شامل: شهر هفتگل و بخش های مرکزی و ریقوه به مرکزیت شهر باغملک ایجاد می شود.
12- استان زنجان:
دهستان های بوغداکندی و قلتوق از حوزه انتخابیه ماهنشان، ايجرود و دهستان های بوغداکندی و قلتوق منتزع و به حوزه انتخابیه زنجان و طارم ملحق‌می شود.
13- استان سیستان و بلوچستان:
الف: شهرستان فنوج و بخش های لاشار و بنت، تابع شهرستان نیکشهر از حوزه انتخابیه ایرانشهر و سرباز و دلگان منتزع و به حوزه انتخابیه چابهار و نیکشهر و کنارک الحاق می شود
ب: بخش آشار تابع شهرستان مهرستان از حوزه انتخابیه ایرانشهر و سرباز و دلگان منتزع و به حوزه انتخابیه سراوان، سیب و سوران مهرستان ملحق می شود.
پ: حوزه جدید نیکشهر و سرباز متشکل از شهرستان های نیک شهر شامل: شهر نیکشهر ، بخش مرکزی ، شهرستان قصرقند، بخش بنت ، شهرتان فنوج ، بخش لاشار و شهرستان سرباز شامل: شهر راسک ، بخش مرکزی ، بخش سرباز ، بخش پیشین ، بخش پارود به مرکزیت شهر نیکشهر با یک نماینده ایجاد می شود.
14- استان فارس:
با اضافه شدن یک نماینده به حوزه انتخابیه شیراز تعداد نمایندگان این حوزه به پنج نفر افزایش می یابد.
15- استان قزوین:
با افزایش یک نماینده به حوزه انتخابیه قزوین، آبیک و البرز تعداد نمایندگان این حوزه به سه نماینده افزایش می یابد.
16- استان کرمان:
با افزایش یک نماینده به حوزه انتخابیه کهنوج، منوجان، رودبار جنوب، قلعه گنج و فاریاب تعداد نمایندگان این حوزه به دو نفر افزایش می یابد.
17- استان کرمانشاه:
با افزایش یک نماینده به حوزه انتخابیه کرمانشاه تعداد نمایندگان این حوزه به چهار نفر افزایش می یابد.
18- استان گلستان:
با افزایش یک نماینده به حوزه انتخابیه مینودشت این حوزه به دو حوزه مستقل به شرح زیر تفکیک می‌شود:
الف: حوزه انتخابیه مینودشت و گالیکش به مرکزیت مینودشت شامل شهرستان‌های مینودشت و گالیکش با یک نماینده
ب: حوزه انتخابیه کلاله و مراوه تپه به مرکزیت کلاله شامل شهرستان‌های کلاله و مراوه تپه با یک نماینده.
19- استان لرستان:
با افزایش یک نماینده به حوزه انتخابیه سلسله و دلفان، این حوزه به دو حوزه زیر تقسیم می‌شود:
الف: حوزه انتخابیه سلسله و بخش مرکزی با یک نماینده
ب: حوزه انتخابیه دلفان و بخش مرکزی با یک نماینده.
20- استان هرمزگان:
با افزایش یک نماینده به حوزه انتخابیه میناب و رودان و جاسک و سیریک و بشاگرد تعداد نمایندگان این حوزه به دو نماینده افزایش می‌یابد.
21- استان همدان:
با افزایش یک نماینده به حوزه انتخابیه بهار و کبودرآهنگ این حوزه به دو حوزه انتخابیه زیر تقسیم می‌شود:
الف: حوزه انتخابیه بهار شامل: شهر بهار و بخش های مرکزی، صالح‌آباد و لالچین به مرکزیت شهر بهار با یک نماینده
ب: حوزه انتخابیه کبودرآهنگ شامل شهر کبودرآهنگ و بخش های مرکزی، گل‌تپه و شیرین سو به مرکزیت شهر کبودر‌آهنگ با یک نماینده.
22-ا ستان یزد:
با افزایش یک نماینده به حوزه انتخابیه یزد تعداد نمایندگان این حوزه به دو نفر افزایش می‌یابد.
اميد به افزايش كرسي
بعد از آن خبر چنداني از اين طرح نبود تا اينكه در مجلس دهم دوباره پيگيري‌ها صورت گرفت و اصغر سلیمی، سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در روزهاي آخر سال گذشته، در توضیح جلسه آن روز کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس شورای اسلامی گفت: طرح تعیین محدوده حوزه‌های انتخاباتی و تعداد نمایندگان آن‌ها بر اساس اصل 64 قانون اساسی دولت می‌تواند هر 10 سال با توجه به عوال انسانی، جغرافیایی، سیاسی و نظیر آن‌ها حداکثر 20نماینده به تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی اضافه کند. نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با توجه به گذشت 20 سال از آخرین تغییرات صورت‌گرفته یعنی از سال 1378 تا 1398 در حوزه انتخابیه و تعداد نمایندگان تغییراتی صورت نگرفته لذا با توجه به درخواست نمایندگان مجلس و استانداری‌های سراسر کشور و مطالعات انجام گرفته، طرحی تهیه شده است. سلیمی افزود: تغییرات از لحاظ مسائل امنیتی، سیاسی، فرهنگی، جغرافیایی و جمعیتی با هدف برقراری عدالت در حوزه جغرافیایی نمایندگان مجلس و دسترسی آسان‌تر مردم به نمایندگان اعمال می‌شود، کلیات افزایش تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی در کمیسیون به تصویب رسیده است بنابراين تعداد 40 نماینده را می‌توان به تعداد نمایندگان مجلس افزود. سخنگوی کمیسیون شوراهای مجلس ادامه داد: لایحه‌ای در این زمینه در صحن مجلس رای نیاورد، طرحی هم در مجلس نهم ارائه شد که متاسفانه به دلیل پس گرفتن امضای نمایندگان تعیین تکلیف نشد. در مجلس دهم نیز سه طرح در این زمینه ارائه شد که به مدت پنج ماه در کارگروه ویژه مورد بازبینی قرار گرفت. این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: وزارت کشور، وزارت اطلاعات و مرکز پژوهش‌های مجلس به همراه نمایندگان کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس طرح را بازبینی و آماده برای ارائه به صحن علنی کردند، درآینده نیز به صورت استانی طرح بررسی و اشکالات آن مرتفع خواهد شد. سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی ريیس گفت: ريیس مجمع نمایندگان هر استان به تناسب در جلسات حضور و پیشنهادات خود را مطرح خواهند کرد.
بدعهدي با خانه ملت
اما در حالي كه پيش از انتخابات سال 96 حسینعلی امیری، معاون پارلمانی حسن‌روحاني در پاسخ به سوالي در خصوص طرح جدول حوزه های انتخابیه گفته بود: این موضوعی است که در زمان حضورم در وزارت کشور در مجلس مطرح بود . در آن طرح، اختلاف فقط بر سر یک حوزه انتخابیه است که آن هم چیزی مهمی نیست؛ بنابراین همان طرحی که نمایندگان مجلس تهیه کرده اند،دولت قبول دارد. روز گذشته محمدجواد کولیوند، ريیس کمیسیون شوراهای مجلس گفت: دولت بار مالی طرح افزایش تعداد نمایندگان را نپذیرفت و به همین دلیل طرح افزایش ۴۰ نماینده به تعداد فعلی نمایندگان مجلس را متوقف کردیم. کولیوند بیان کرد: دولت لایحه‌ای نیز در خصوص افزایش تعداد نمایندگان به مجلس ارائه نمی‌کند زیرا در این مقطع بار مالی افزایش تعداد نمایندگان را نمی‌پذیرد. پيش از اين بیت ا... عبداللهی، عضو کمیسیون شوراها و امورداخلی کشور در مجلس، در خصوص افزایش تعداد نمایندگان، گفته بود: طرح افزایش 40 نماینده به تعداد فعلی نمایندگان مجلس در کمیسیون شوراها تصویب شد ولی به احتمال زیاد این موضوع در حد یک مصوبه باقی بماند.وي بیان کرده بود: دولت باید بار مالی طرحی که در خصوص افزایش تعداد نمایندگان تصویب شده را بپذیرد که البته تاکنون دولت بار مالی آن را نپذیرفته و تا زمانی که دولت بار مالی این موضوع را نپذیرفته، بعید است که این موضوع در صحن مطرح شود. حتی اگر موضوع افزایش تعداد نمایندگان در صحن هم مطرح شود، شورای نگهبان به دلیل بار مالی این مصوبه را رد می‌کند و نباید به موضوع افزایش تعداد نمایندگان امیدوار بود. عبداللهی با بیان اینکه دولت لایحه افزایش تعداد نمایندگان را ارائه نمی‌کند زیرا با این موضوع مخالف است، ادامه داد: دولت با این موضوع همراهی نکرد و فقط وزارتخانه‌های اطلاعات و کشور نظرات کارشناسی خود را ارائه کردند. نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به شرایط سیاسی بعید است که این موضوع دنبال شود زیرا موضوعاتی مانند افزایش تعداد نمایندگان و تقسیمات کشوری حساسیت‌برانگیز است.
چشم به اقدام دولت
امیر خجسته، نایب رييس کمیسیون شوراهای مجلس نيزگفته بودكه مطابق قانون باید هر ۱۰ سال،۲۰ نماینده به تعداد نمایندگان اضافه شود، اکنون با گذشت ۲۰ سال از آخرین افزایش تعداد نمایندگان، باید ۴۰ نماینده به تعداد نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی اضافه شود. خجسته، در خصوص افزایش تعداد نمایندگان، اظهار داشت: افزایش تعداد نمایندگان و استانی شدن انتخابات مجلس، دو موضوعی است که باید انجام شوند، استانی شدن انتخابات مجلس به هر دلیلی هنوز در کمیسیون شوراها کلید نخورده ولی باید در آینده استانی شدن انتخابات را در دستور کار قرار دهیم و عملی شود. نایب رييس کمیسیون شورا و امورداخلی کشور در مجلس بیان کرد: کار کارشناسی موضوع اضافه شدن 40 نماینده به تعداد 290 نماینده فعلی مجلس در کمیسیون شوراها صورت گرفته و هماهنگی های لازم در همه استان‌ها انجام شده است. وی افزود: کمیسیون شوراها کار خود را به نحو احسن انجام داده و اکنون موضوع مذاکره با شورای نگهبان در این زمینه مطرح است تا هماهنگی‌های لازم انجام شود، با دولت نیز باید مذاکراتی انجام شود، زیرا اگر افزایش تعداد نمایندگان به عنوان لایحه مطرح شود، نتایج بهتری را به دنبال دارد. خجسته با بیان اینکه افزایش تعداد نمایندگان موضوعی است که در قانون اساسی آمده است، ادامه داد: مطابق قانون باید هر 10 سال،20 نماینده به تعداد نمایندگان اضافه شود، اکنون با گذشت 20 سال از آخرین افزایش تعداد نمایندگان، باید 40 نماینده به تعداد نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی اضافه شود. نماینده مردم همدان و فامنین درمجلس شورای اسلامی گفت: افزایش تعداد نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه کمک بسیار خوبی می‌کند، حوزه انتخابیه‌ای که 500 هزار نفر جمعیت دارد و یک نماینده در مجلس دارد، مشکلات فراوانی را برای نماینده و مردم ایجاد می‌کند و باید تعداد نمایندگان افزایش یابد.
حرف دل نماينده‌ها
بيشتر نماينده‌ها براي پيگيري اين موضوع دلايل و فكر‌مشغولي‌هاي خود را داشتند و هر زماني تلاش مي‌كردند تا به اين مهم دست پيدا كنند. براي مثال علی کرد، نماینده مردم خاش در مجلس خواستار افزایش تعداد نمایندگان مجلس در استان‌های پهناور همچون سیستان و بلوچستان، کرمان و خراسان جنوبی باوجود مخالفت دولت با این موضوع شد. علی کرد با اشاره به مسکوت ماندن طرح افزایش تعداد نمایندگان در مجلس به علت بار مالی که برای دولت دارد، گفت: افزایش تعداد نمایندگان در سراسر کشور یک ضرورت مهم است. نماینده مردم خاش و میرجاوه در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: امورات مردم با تعاریف فعلی حوزه‌های انتخابیه و تعداد نمایندگان به سختی انجام می شود و این سختی در مناطق محروم و کم برخوردار بیشتر نمود دارد. وی افزود: افزایش تعداد نمایندگان در استان های کم برخوردار و پراکنده ای مثل سیستان و بلوچستان، کرمان و خراسان جنوبی بسیار ضروری است از این رو لازم است دولت با وزارت کشور لایحه ای برای این افزایش ارائه کند تا بار مالی از سمت مجلس نباشد. کرد ادامه داد: دولت معتقد است طرح مجلس برای آن‌ها بار مالی دارد و حتی قصد ارائه لایحه در این زمینه به خاطر کمبود بودجه ندارد اما نمی توان امورات مردم را نادیده گرفت به ویژه که استان پهناور سیستان و بلوچستان از ابتدای انقلاب تا کنون با همین تعداد نماینده و حوزه انتخابیه فعالیت می کند که با عقل و منطق جور در نمی آید. عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه شهرستان های خاش و میرجاوه هر کدام دارای سه بخش بوده و این حوزه انتخابیه از بم تا پاکستان ادامه دارد، خاطرنشان کرد: این وسعت برای شهرهای دیگر همچون پیرانشهر و سراوان نیز وجود دارد که مانع رسیدگی نمایندگان به تمام حوزه انتخابیه می شود از این رو دولت باید باوجود کمبود بودجه برای افزایش تعداد نمایندگان چاره ای بیندیشد./ قانون

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر