c_300_250_16777215_10_images_69111.jpg

ترکمن سسی- یعقوب گزمحمدلی: شخصیت امام حسین(ع) و ایام شهادت آن حضرت بر محور باورهاي اسلامي در فرهنگ ترکمن ها جایگاه والایی دارد و مردم ترکمن صحرا به پیروی از نبی مکرم اسلام(ص) عشق و محبت خاصی به آن حضرت دارند.

بنا به روایات بسیار نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) به حضرت امام حسین (ع) محبت ویژه ای داشته اند و این موضوع بیانگر شخصیت عظیم الشان حضرت امام حسین(ع) می باشد و از این روی ترکمن ها با ابرازعلاقه، محبت و ارادت به امام حسین(ع) در ماه محرم یا عاشور آی با آداب و رسوم خاصی عشق خود به حضرت امام حسین(ع) را نشان می دهند.

بنا به باور ترکمن ها و اهل سنت امام حسن و امام حسین (ع) سروران جوانان بهشت هستند و در فرهنگ ترکمنی دارای جایگاه رفیع می باشند.
ابی سعید (رض) از پیامبر اکرم (ص) روایت می کند که پیامبر (ص) فرمودند: «حسن و حسین؛ دو سرور جوانان بهشت‏اند.»
یعلی بن مره (رض) از نبی مکرم اسلام روایت می کند: که فرمودند: «حسین از من است و من از حسین. خداوند آن که حسین را دوست داشته باشد، دوست دارد. حسین سبطی از سبط‏های من است.
سلمَی بنت سعد گفت: نزد امّ سلمه ـ همسر پیامبر ـ رفتم و دیدم گریه می‌‏کند. گفتم: چرا گریه می‏‌کنید؟ گفت: رسول الله (ص) را در خواب دیدم و سر و روی و ریش آن ایشان خاک ‌آلود بود. پرسیدم: یا رسول‌الله چه اتفاقی افتاده است؟ فرمود: هم اکنون شاهد قتل حسین بودم.
از این روایت معلوم می گردد زمان شهادت امام حسین برای پیامبر بسیار غمبار بوده است.
از حضرت انس (رض) روایت شده است که سوال شد از رسول الله کدام یک ازاهل بیت برای تو دوست داشتنی تر است؟ پیامبر اکرم (ص) جواب دادند حسن و حسین و همان موقع پیامبر (ص) به حضرت فاطمه فرمودند: صدا بزن دو فرزندم را ، آن دو آمدند بعد پیامبر اکرم (ص) آنان را بوسید و در آغوش گرفت و خوشحالی زیاد کردند و برای آنها در بارگاه الهی دعا می کرد و فرمود: پروردگارا من آنها را دوست دارم، پس تو هم آن هر دو را دوست بدار، وهرکس که آنها را دوست بدارد ، خدایا دوستش بدار."
ابن عباس (رض) روایت می کند: روزی دیدم حضرت رسول اکرم (ص) حسین را به گردن خود حمل کرده بود.یکی از رهگذران گفت: بر چه مرکب خوبی سواری. پیامبر گفتند:این راکب خیلی خوب است./ کتاب التاج الاصول جلد 3 صفخات 356 تا 360
ترکمن ها برای ایام شهادت امام حسین(ع) سینه زنی نمی کنند ولی با آیین های خاصی از جمله خواندن نمازهای نافله ، پختن غذا و ادای نذر برای امام حسین(ع) و روزه گرفتن در ماه محرم به ویژه نهم و دهم محرم محبت و ارادت خود را به امام حسین(ع) که برای انسانها درس ایستادگی ، آزادگی و عزت آموخت ابراز می دارند.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر