c_300_250_16777215_10_images_1_69473.jpg

ترکمن سسی - در روزهای اخیر انتشار مصاحبه ای با تعدادی از علما در موضوع زبان مادری و رسم الخط ترکمنی در میان اقشار جامعه واکنش هایی را در پی داشت ، مباحثی که فارغ از هرگونه مخالفت و موافقت، گامی در جهت تعالی فرهنگی و تقویت انسجام در آن جامعه به شمار می رود.



در پی انتشار مصاحبه یاد شده، مدیر سایت اولکامیز ضمن همسویی همفکران خویش دست به نگارش یادداشتی برای مطلب فوق الذکر زدند که ما از اینگونه واکنش ها منهای تخریب های مغرضانه آن استقبال می کنیم چرا که اعتقاد راسخ داریم مباحث کلامی و مناظرات منطقی در یک بحث اجتماعی چون بحث رسم الخط زبان مادری حتی اشتباه باعث شکوفایی استعداد ها و بیداری ذهن های خفته علاقمندان به موضوع خواهد شد چرا که تلنگری ولو کوچک به افکار می زند.

دوست عزیز ما در نگارش یادداشت فوق به مواردی اشاره کرده است که بنطر می رسد در نگارش آن یکسویه و تنگ نظرانه قلم به دست گرفته است چرا که نقد موضوع را با نقد منتقد جواب داده اند و این اشتباهی آشکار در عرصه رسانه های برخط عصر حاضر است ، به عبارت دیگر این دوست عزیز ما در مطلب نگارشی خویش ، در بسیاری از سطور با اصل مطلب فاصله گرفته و به مباحث غیر مرتبط به آن پرداخته است.

در گفتگوی منتشر شده در سایت ترکمن سسی چند نکته اساسی در کلام علمای اهل سنت ترکمن نهفته است.

غالب این علما خواستار رسم الخط تدریسی سهل و روان و آموزش لهجه و گویش محلی ترکمن صحرا هستند و از دید آنان رسم الخط قدیم ترکمنی یا همان رسم الخط مختومقلی فراغی مناسب تر است و دلایل خود را نیز دارند.

این علما می پرسند چرا رسم الخط قدیم که تدوین شده است مورد استفاده قرار نگرفته است ؟ مزایای رسم الخط ابداعی جدید را بازگو نمایید؟ چه کسانی رسم الخط جدید را ابداع کردند؟ آیا مبدعان صلاحیت های لازم برای این کار را داشتند؟ منابع و حروف الفبای آن چگونه است؟

علمای ارائه دهنده نظرات درخواست کرده بودند تا طرفداران رسم الخط های مختلف در منطقه با یکدیگر نشست هایی داشته باشند تا برخی از اختلافات نوشتاری حذف شوند.

خواستار احترام به تمامی لهجه های زبان ترکمنی و تفاوت های فرهنگی بودند و موارد بسیاری دیگر که در متن مصاحبه آمده است.

این عزیزان نظرات خود را در فضایی به دور از حاشیه به عنوان عضوی موثر از یک جامعه ترکمن بیان کرده اند.

اعتقاد راسخ داریم فارغ از بیان نظرات علمای دینی جامعه درباره رسم الخط ، هر عضو دیگری از جامعه ترکمن ها می تواند درباره آن نظر دهد چرا که گستره مباحث زبانی فراتر از نگاه تنگ نظرانه برخی از دوستان است و حق هر کسی است تا بداند رسم الخط آینده وی در جامعه چگونه رسم الخطی است.

علمای اهل سنت منطقه موارد فوق را بیان کردند و بدیهی است سوالت مطروحه انان نیاز به پاسخ دارد نه اینکه به سمت شخصیت آنان حمله شود و یا سایت منتشر کننده گفتگو را هدف تخریب قرار داد ، سوالاتی که بسیار ساده و فهم آن راحت است.
علت بر آشفتگی دوستان ما در چه نکته ای نهفته است؟ چرا تا به لحظه نگارش مطلب جواب قانع کننده ای از سمت مدعیان رسم الخط جدید به آنها داده نشده است؟ چگونه طرح سوالات فوق را تفرقه افکنی در جامعه قلمداد کرده اند؟

دوست خوب ما در سایت اولکامیز تحت تاثیر دوستان خویش گفته است علمای ما تخصص ندارند و نباید درباره هر موردی اظهار نظر نمایند ، بنابراین شما و دوستان شما نیز باید رشته و موضوع تخصصی خود را اعلام نمایید و درباره مسائل مرتبط خود اظهار نظر کنید مثلا کسی که دانش آموخته ادبیات فارسی است چگونه در مسائل سیاسی و اجتماعی اظهار نظر می کند ؟ یا برخی از دوستان شما درباره هر مسئله ای اعم از مسائل اقتصادی ، مذهبی ، سیاسی و ...اظهار نظر میکنند؟

از سوی دیگر اگر آن علمای بزرگوار در مصاحبه خویش ، شما را تایید می کردند باز هم ادعا داشتید که این عزیزان تخصص و صلاحیت اظهار نظر درباره رسم الخط و زبان ترکمنی را ندارند؟

در طیف دیگر، دوست ما از بازتاب منفی در جامعه گفته و نوشته اند، این ادعا جالب به نظر می رسد چرا که وقتی صحبت از نظر جامعه می کند توضیحی از روش های ابزاری نظر سنجی آن ارائه نکرده است ، البته شاید منظور وی از جامعه چند نفر از هم همفکرانشان است که عملی پوپولیستی ،عوام فریبانه محض و فریب افکار عمومی است.

سوء استفاده از عواطف عمومی و پشت سر مردم پنهان شدن و از طرف آنان سخن گفتن عمل انسان های فرصت طلب است که قصد دارند مردم را سپربلای عقاید و خواسته هایشان کنند ، اینگونه افراد جسارت سخن گفتن از سمت و سوی خود را ندارند و با استفاده از کلماتی چون مردم ، منفعت عمومی ، قومیت ها ، اهل سنت و... سعی در دست یابی به اهداف شخصی خود و ترور شخصیت افراد خقیقی و حقوقی غیر همسو با خود را دارند.

از دیدگاه دیگر ، دوست ما در متن خود نشان می دهد با پیش زمینه بسیار قوی و دید منفی شدید نسبت به سایت ترکمن سسی قلم فرسایی کرده است چرا که از مطالب گذشته پایگاه خبری ترکمن سسی به زعم و نظر خودشان به عنوان اشتباهات سابق یاد کرده است و این نشان دهنده پیش زمینه قوی و تاثیر تعصبات کور است ، به عبارت دیگر دوست ما نتوانسته اند چون خبرنگار حرفه ای دست به قلم شوند و از این شاخه به این شاخه زیاد پریده اند.

از طرف دیگر این دوست ما برای تحریک احساسات و عواطف عمومی، ناشیانه با توسل به ذهنیات پریشان خویش ، سایت ترکمن سسی را همنوا با جریان خاص معرفی می کند ولیکن نامی از جریان خاص نمی برد که خود جای شک و تردید بسیار در نگارش مطلب دارد.

در نظر این دوست ما و نزدیکان آنها منتقدان یاشولی های انتخاباتی که با یک حساب سرانگشتی و از روی آرای انتخابات مجلس دهم تقریبا ۷۰ درصد از مردم و فعالان را تشکیل می دهند خائن و ضد ترکمن هستند. ( مخالفان و منتقدان یاشولی ها کثرت دارند اما در انتخابات گذشته به اتفاق و اتحاد نظر نرسیدند که بعدها به این موضوع خواهیم پرداخت)

در نظر وی تمام سایت های خبری منطقه غیر مردمی و فقط سایت وی مردمی است ، تقریبا تمام سایت های خبری در ترکمن صحرا مورد اهانت مستقیم وی و دوستانش تحت عنوان نقد قرار گرفته اند.

در نظر وی نگارش مطلبی در نقد برخی از رفتارهای غیر متعارف در مراسم مختومقلی فراغی زیر سوال برون اصل مراسم و به حاشیه بردن و ایستادگی در مقابل فرهنگ ترکمن ها است و از این حربه برای تخریب شخصیت نویسندگان نهایت استفاده را به کار بست ولیکن با ورود علما و فعالان فضای مجازی در نقد وی و دوستانش ناکام ماند.

آقای ایزدی، در طول تاریخ ترکمن ها کسی چون شما و دوستان شما ترکمنها را به خائن و خادم ، مردمی و غیر مردمی ، وابسته و مستقل ، خدمتگذار و فرصت طلب و القاب مشابه تقسیم بندی نکرده و این چنین موجبات چند دستگی و بروز صدمات به جامعه ترکمن ها نشده است.

شما در سایت اولکامیز اعلام کنید از نظر شما خادم و خدمتگذار، مردمی و مستقل چه کسانی هستند تا ما تکلیف خودمان را با شما مشخص کنیم.

وی اعتقاد دارد هر کسی باید در رشته تخصصی خود اظهار نظر نماید ولیکن حرف خویش را نقض می کند و درباره امور حوزه های علمیه چون آموزش زبان عربی و فراموشی مباحث آموزشی بخارا و خیوه سخن می راند ، در حالیکه هیچگونه تخصصی درباره آن ندارد.

وی می نویسد که لهجه ها متفاوت است مثل زبان آذری با باکو و استانبول ، دقیقا سخن علما را به مثالی دیگر می گوید. علمای ما نیز سخن از تفاوت لهجه ها گفته و می خواهند لهجه منطقه تدریس و به آن احترام گذاشته شود.

در روی دیگر سخن بعضی از دوستان وی اظهار کرده اند که برخی از علما مصاحبه با سایت ترکمن سسی را انکار می کنند که دروغی بزرگ است و نیازی به اینگونه حاشیه سازی ها نیست چرا که علمای ما در منطقه حضور دارند و اگر منکر مصاحبه فوق شده بودند اعلام می کردند یا حتی می توانستند شاکی باشند ، به قول شما ما در سایت خویش دانش آموخته حقوق داریم و می توانیم اینگونه موارد پیش پا افتاده را رعایت کنیم ، نیازی به تماس شما و دوستان شما با علمای مصاحبه کننده احساس نمی شود، چرا که خودتان را تا این حد حقیر کردن برازنده تان نیست.

این دوست ما با رفتار غیر قابل باور و غیر حرفه ای مطالبی چون قومیت ها ، اهل سنت ، ترکمن صحرا را چون تکه های پازل پیش می کشد و حتی به یکی از اعضای سایت حمله می کند تا نتیجه گیری کند این سایت چنان و چنان است،بله ما مخالف مافیای خبرنگاری و رفتار دیکتاتور گونه ایم.

رفتاری که سوالات و ابهامات اعضای جامعه و برادران قومی خود را با هتاکی و تخریب جواب می دهند و به حدی از اصل مطلب فاصله می گیرند که نقد کننده ها دلزده و دلسرد شوند یا رسانه های منتقد باید چون شما و دوستانتان رفتار خاله زنکی جوابیه دادن را در فضای مجازی انجام دهند. رفتاری که به جای ارائه نظر و جواب دادن به سوالات و نقدهای بخش مهمی از جامعه ، با تکفیر سیاسی ، اجتماعی و رسانه ای واکنش نشان می دهد.

البته ما در فضای مجازی الفاظی را نسبت به علمای عزیز مشاهده کردیم که غالبا از سمت دوستان شما بوده است ، الفاظی که برازنده لات های کوچه و خیابان است و مناسب یک خبرنگار یا فرهنگی نیست .

از دوستان منتقد و مخالف مصاحبه با علما نیز می خواهیم به تمامی سوالات این عزیزان در فضایی محترمانه و منطقی پاسخ دهند.

در آخر از مخاطبان گرامی بابت مطلب طولانی عذر خواهی می کنیم چرا که بیشتر مباحث مطلب فوق به لطف دوستان ما تهی از مبحث اصلی رسم الخط و زبان ترکمن است.

هیئت تحریریه سایت ترکمن سسی

دیدگاه‌ها  

+5 #1 gh 1397-08-12 06:51
تا بحال نشده ایزدی از سایت ترکمن تعریف و تمجید کنه
بیشتر دستمال کش اصلاح طلب هاست تا ترکمنها
نقل قول کردن
-5 #2 آتاش 1397-08-25 06:27
ترکمن سسی محترم :
در بخش اعلان دیدگاهها مرقوم فرموده اید : نظرات حاوی توهین و بی احترامی به اشخاص و ... منتشر نمیشود .
چرا به انتشار نظر زشت و توهین آمیز و دور از نزاکت کاربر فوق به یکی از ادیبان و فرهیختگان خوشنام منطقه رضایت داده اید ?
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر