c_300_250_16777215_10_images_1_P5100045.JPG

ترکمن سسی-  ترویج کتاب و کتابخوانی در بین اقشار مختلف جامعه یکی از ضرورت های موجود جامعه بوده و در این میان گروه کودک و نوجوان هدف اصلی در نهادینه کردن فرهنگ کتابخوانی است.


عوامل مختلفی از جمله برنامه ریزی های فرهنگی و آموزشی، احساس عدم نیاز، اقتصاد و عدم وجود زیرساخت ها در کاهش و پایین آمدن سطح مطالعه موثر هستند.
سیاست های فعلی سازمان ها و نهادهای متولی امور آموزشی و فرهنگی علی رغم داشتن تشکیلات متعدد و گاهی موازی و اعتبارات مختلف تاکنون نتوانسته جهش قابل توجه ای را برای بالا بردن سرانه مطالعه کتاب در کشور ایجاد کند.
در جامعه باید به گونه ای برنامه ریزی و فرهنگ سازی شود تا مردم به مطالعه و کتاب خوانی برای حل مشکلات خود احساس نیاز کنند.
خانواده به عنوان اولین و کوچکترین اجتماع، نقش بسیار مهمی در فرهنگ سازی مطالعه برای فرزندان دارد و البته این تاثیر بیشتر مربوط به قبل از ورود فرزندان به دبستان و حتی پیش دبستانی است و با ورود دانش آموز به مدرسه این آموزش و پرورش است که می تواند و باید نقش اساسی و واقعی خود را در قبال فرهنگ سازی و تشویق و ترغیب دانش آموزان به مطالعه ایفاء کند و هر قدر آموزش و پرورش در این زمینه کوتاهی کند این معضل اجتماعی خود را بیش از پیش در جامعه و در مقاطع بالاتر نشان خواهد داد.
والدین در ایجاد علاقه در فرزندان به مطالعه نقش مهمی دارند اصولا دیده شده است والدینی که در منزل به کتاب خوانی و مطالعه اهمیت می دهند و خود هم به صورت مستمر مطالعه می کنند فرزندان آن ها هم الگوگیری از والدین به مطالعه توجه خاص می کنند.
تعیین زمان و انتخاب مکان آرام و مناسب برای کتاب خواندن، همراه داشتن همیشه یک کتاب، تهیه لیستی از کتاب‌هایی که قرار است خوانده شود، عضویت در کتابخانه، لذت بخش کردن مطالعه و فاصله گرفتن از تلفن همراه و تلویزیون نقش قابل توجه ای در فراگیری مطالعه دارد.
فقر مالی یکی دیگر از عوامل موثر در کاهش سرانه مطالعه و کتابخوانی در کشور است که همت، برنامه ریزی صحیح و تلاش بیش از پیش مسئولان را می طلبد، البته متأسفانه دیده می شود در برخی خانواده ها که دارای غنای مالی هم هستند، والدین فرزندان را صرفاً به مطالعه کتب درسی تشویق می کنند و به مطالعه سایر کتب اهمیت چندانی نداده و بعضا آن را نوعی اتلاف وقت می دانند و این در واقع همان فقر فرهنگی است.
تلویزیون، شبکه های اجتماعی و گاهی شبکه های ماهواره ای تنها ابزار کسب اطلاعات و وسیله ای صرفا برای سرگرمی هستند و در منازل کتاب و کتابخانه به معنای واقعی وجود نداشته و اگر کتابخانه ای هم باشد تنها برای آذین و دکوراسیون است. لذا نقش صدا و سیما و وسایل ارتباط جمعی و نگرش خانواده ها به اهمیت دادن به مطالعه می تواند در رشد سرانه مطالعه در کشور موثر باشد.
سیستم آموزشی در آموزش و پرورش مبتنی بر محفوظات است و در آن پژوهش و ترغیب دانش آموز به مطالعه تقریباً جایی ندارد و با وجود طرح هایی چون جابر بن حیان و غیره، مطالعه و کتابخوانی در آموزش و پرورش سیستماتیک و نهادینه نیست. خلوت ترین و گاهی نامناسب ترین مکان در مدارس کتابخانه ها بوده، مسئول نداشته و یا دانش آموزان و یا یک آموزگار صرفا جهت تکمیل ساعت موظف خود کتابدار مدرسه می شود.
آموزش و پرورش باید قبل یا حداقل حین آموزش، به ارائه تکنیک ها و روش های مطالعه و فنون یادگیری به دانش آموزان پرداخته و آن را به صورت یک واحد مجزای درسی پیگیری کند زیرا نحوه یادگیری، پیش نیاز آموزش است و دانش آموزان اصولاً نحوه مطالعه و تکنیک های یادگیری را به صورت تجربی می آموزند و این خود از عوامل کاهش ساعت مطالعه در بین دانش آموزان بوده که در سطوح مختلف علمی و سنین بالاتر ادامه دارد و به دانشگاه ها هم سرایت کرده است.
فشارهای اقتصادی، عدم درآمد کافی، عدم شغل مناسب، کاهش ارزش علم و تحصیلات، فقر فرهنگی و اجتماعی، برنامه های سیاسی و اجتماعی دولت ها، سلطه سیاست بر علم و فرهنگ، بی سوادی، کم سوادی، ناکافی بودن کتابخانه های عمومی، گرانی کتاب و نشر سلطه ارزش های کاذب از دیگر دلایلی هستند که در عدم رغبت و کمبود سرانه مطالعه در ایران نقش اساسی دارند.
منبع: خبرگزاری مهر، گروه استان ها- علی شاهینی: پژوهشگر و مدرس دانشگاه

 

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر