c_300_250_16777215_10_images_1_69653.JPG

ترکمن سسی- در استان گلستان که ترکیب مختلفی از قومیت ها و مذاهب در آن ساکن هستند توجه بیش از پیش به اشتراکات موجود و بهره گیری از ظرفیت های هفته وحدت از طرف افراد ، نهادها و تشکل ها می تواند در حفظ و تقویت اتحاد ، همدلی و انسجام مردمی تاثیرات انکارناپذیری داشته باشد.



عموما تشکل ها از جنبه تاثیر گذاری خود در افکار عمومی و رویدادهای اجتماعی ارزیابی می شوند و با توجه به اینکه در ایام هفته وحدت قرار داریم به منظور آگاهی بخشی به مخاطبان، نقش مجمع همدلان صحرا (توسعه گلستان) در موضوع وحدت و برنامه ها و میزان تاثیر گذاری آن تشکل در همگرایی اجتماعی در منطقه ؟ راههای تقویت انسجام اجتماعی پایدار در منطقه از نگاه آن تشکل ؟ و فرصت ها و تهدیدات تحقق این موضوع و در نهایت چگونگی بهره گیری از ظرفیت های هفته وحدت را از وحید دلیجه به عنوان یکی از اعضای فعال مجمع همدلان صحرا( توسعه گلستان) و مسئول کمیته سیاسی این تشکل ، جویا شدیم.

مسئول کمیته سیاسی مجمع همدلان صحرا ( توسعه گلستان) می گوید:  
برای نیل به اهداف آرمانیِ توسعه سیاسی در هر کشور، تشکل ها و احزاب سیاسی ، مؤثرترین و موفق ترین کاتالیزورهای این جریان ( توسعه سیاسی _اجتماعی ) به شمار می روند.
در کشورهای توسعه یافته، احزاب بیشترین تأثیر را در امور اداره کشور دارند، و غالبا در این کار موفقیت هایی نیز کسب کرده اند.

در این میان استان گلستان که رنگین کمانی از اقوام مختلف ایرانی است، نمونه ی کوچک شده ای از کشور پهناور جمهوری اسلامی ایران است، که قومیت های مختلفی اعم از فارس ، تورک ، تورکمن ،بلوچ و سیستانی و کرد و ... با همدلی و مسالمت با یکدیگر زندگی می کنند،‌ و برای استانی آباد و کشوری توسعه یافته باهم* گام برمی دارند. علی رغم اینکه مردم این استان از نژاد ، قومیت ، مذهب و فرهنگ جداگانه ای برخوردار هستند. با این وجود در تمامی عرصه های سیاسی کشور حضور پررنگی دارند.
بدین جهت، عوامل اتحاد در استان گلستان را می توان از چند منظر مورد بررسی قرار داد:

۱_ دین با مرکزیت قرآن و پیامبر عظیم الشان اسلام.
۲_ وجود برخی علمای شاخص و امامان جمعه و جماعت که همیشه و در همه احوال مردم را به اتحاد و همدلی برای آرامش و امنیت در کشور و استان رهنمون می سازند ،و منویات مقام معظم رهبری را برای مردم تدوین می کنند.
۳_ فعالین سیاسی و اجتماعی که مطالبات استان را در چارچوب نظام جمهوری اسلامی و پیشرفت و توسعه همه جانبه کشور و استان عزیزمان پیگیری می نمایند، اشاره نمود.

اما نکاتی نیز وجود دارد که تاثیرات فوق العاده ای بر اتحاد مردم استان دارد که نباید از آن غافل شد. به طور مثال :
مردم خونگرم تورکمن صحرا به عینه نشان دادند که مردم صلح طلب، قانونمدار ، عدالت جو هستند و با دیگر اقوام ایرانی، همزیستی مسالمت آمیزی برقرار کرده اند ؛
دوم مردم تورکمن مشترکات تاریخی عمیقی با مردم منطقه و بلکه ایران عزیز دارند که انکار ناپذیر است ، که اعصار تاریخ ایران گواه بر این مدعاست .
و اما مهمترین وجه اشتراک تمام مسلمانان جهان ، پیامبر عظیم الشأن اسلام حضرت محمد( ص ) می باشد ، که نه تنها در استان یا کشور ، بلکه در روابط تمامی کشورهای جهان اسلام تاثیر بسیار مثبتی را گذاشته است و تمامی مذاهب را گرداگرد خود جمع کرده است. دوازدهم ربیع الاول روز میلاد رسول اکرم تجلی گاه وحدت در بین تمام مسلمین جهان است، حتی با وجود قومیت و ملیت های متفاوت و تضاد فرهنگی شدید، باعث انسجام بین المللی شده است. که حتی در سخت ترین شرایط ریسمان اتحاد بوده است.به همین علت می توان سر منشاء اتحاد و همزیستی مسالمت آمیز را در استان گلستان شاهد بود.
اما برای پایداری و هرچه مستحکم تر شدن وحدت بین مردم استان ، فعالین سیاسی و اجتماعی نیز وظایفی بر عهده دارند که به آن باید توجه داشت.
اتحاد و یکپارچگی شکل نمی گیرد مگر با در نظر گرفتن و لحاظ نمودن اشتراکات در امور اجتماعی و سیاسی و فراهم کردن شرایط همزیستی مسالمت آمیز در بین مردم استان که فعالین سیاسی و اجتماعی و تشکل ها و مسولین دولتی مهمترین مهره های ایجاد کننده این وحدت هستند.

هفته وحدت که سالروز میلاد نبی مکرم اسلام بوده و تمامی مسلمین جهان اعم از فارس، تورک، عرب و تورکمن و ... به آن اعتقاد دارند ، می تواند ریسمانی باشد تا همه مردم به آن چنگ زنند و اتحاد و همدلی را به منصهٔ ظهور برسانند.

اما اتحاد بدون اعتماد اجتماعی شکننده خواهد بود.
مردم تورکمن که در استان گلستان زندگی می کنند ، در جنگ و صلح ، کار و تلاش و پیشرفت ایران اسلامی پایاپای دیگر اقوام ایرانی حرکت نمودند و خواهند نمود ؛ و در غم و اندوه ملی ، اندوهگین شدند و در شادی مردم ایران شاد شدند. و در تمامی صحنه های سیاسی، اجتماعی، انتخابات و ... همپای دیگر مردم ایران حرکت کردند تا تعالی نظام و پیشرفت همه جانبه ایران اسلامی را شاهد باشند.

مجمع همدلان صحرا به عنوان یک تشکل فراگیر و واحد در تورکمن صحرا با محوریت نوعدوستی و مردم محور با چارچوب نظام جمهوری اسلامی ایران در استان گلستان می باشد ، این تشکل مردمی ، که از غربی ترین نقطه استان تا شرق آن در مدت کوتاهی که تشکیل شده است در تمامی لایه های مختلف جامعه نفوذ کرده و همیشه بر آن بوده تا با پیگیری مطالبات استان و همگرایی مردم خونگرم منطقه، در چارچوب نظام جمهوری اسلامی ایران ، بیش از پیش لاین اتحاد را پررنگ تر نماید.

اما مواردی که می توانند این همگرایی و اتحاد و همدلی را در سطوح مختلف جامعه پررنگ تر نمایند؛ در چند موضوع از منظر مجمع همدلان صحرا (توسعه گلستان ) بیان می شود.

_ احترام متقابل به فرهنگ و علائق و سلایق قومی یکدیگر که هر شخصی دارای هر قومیت و ملیتی که باشد، احترام متقابل به فرهنگ یکدیگر داشته باشند.

_ استفاده از افراد توانمند اقوام مختلف در انتصابات و مدیریت های شهری و استانی، بر اساس شایسته سالاری

_ لحاظ نمودن ترکیب جمعیتی در انتصاب مدیریت های شهرستان های مختلف استان

_ بها دادن به بزرگان و معتمدین قومیت های استانی

برای مستحکم تر شدن وحدت و همدلی هرچه بیشتر و ایجاد پیوند معنوی، و ایجاد احساس اطمینان از ایرانی بودن تک تک اقوام استان گلستان، برای توسعه همه جانبه استان و وحدت رویه برای تعالی کشور و حفظ تمامیت ارضی ، علی الخصوص برای مرز نشینان کشور امری ضروری است، که دولت مردان می توانند با اعتماد به اقوام در سطوح مختلف مدیریتی این پیوندها را عمیق تر نمایند .


نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر