c_300_250_16777215_10_images_1_70960.jpg

ترکمن سسی - در پی وقع بحران سیل در استان گلستان ، تاج محمد کاظمی یادداشت نویس و فعال رسانه ای پیشکسوت گلستانی ،با انتقاد از مدیران ملی و استانی در نحوه مدیریت این بحران ، یادداشتی با عنوان " مدیریت بحران یا بحران مدیریت؟" نگاشته است که از بسیاری جهات قابل تامل است.

تاج محمد کاظمی در یادداشت خود می نویسد :
نشست اعضای شورای مدیریت بحران استان گلستان به ریاست معاون اول رییس جمهوری و با حضور ۶ وزیر، نمایندگان مجلس و نماینده ولی فقیه شامگاه شنبه سوم فروردین و ششمین روز وقوع سیل مهیب دراین استان درحالی برگزار شد که مردم در بخش های وسیعی از منطقه ترکمن صحرا واقع در شرق و شمال این استان سوار بر قایق ها نظاره گر نابودی خانه، کاشانه، مال و زندگی خود بودند.
این نشست تنها دستاورد ملموسش عزل استانداربه فرنگ رفته گلستان و جایگزینی معاونش به جای او بود، معاونی که دو روز قبل، تخلف رییسش را می خواست لاپوشانی کند، ولی با مصاحبه وزیر کشور با تلویزیون دستش رو شد و اتفاقا توسط همین وزیر ارتقاء مقام هم یافت!
بررسی اجمالی مطالبی که در این نشست مطرح و توسط رسانه ها منتشر شد واقعیات تلخی را به نمایش می گذارد، واقعیاتی که چندین دهه است نظام مدیریتی کشور را در بر گرفته و نتایج زیان بار آن را مردم در تمام عرصه ها با پوست و جان شان لمس می کنند.
از سخنان وزیر راه و شهرسازی در این نشست شروع می کنیم که گفته « پل و آبرفت‌های فعلی منطقه با مفروضات فعلی اعتبار نداشته باید با مفروضات جدید روند ایجاد پل و آبرفت‌ها بازنگری شود.- خبرگزاری مهر4/1/98
آقای وزیر که سوابق مدیریت در نهادهای نظامی و حدود یک سال استانداری مازندران را در پرونده خود دارد، معلوم نیست چرا به قصور حوزه وزارت متبوع خود در استان گلستان نپرداخته است! در صورتی که براساس آمار رسمی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان از سال 70 تا 95 بیش از 120 فقره سیل بزرگ و کوچک در این استان رخ داده که تنها در سال 91 وقوع 14 فقره سیل در این استان به ثبت رسیده است.- خبرگزاری تسنیم27/3/97
یعنی این همه سیل در استان گلستان برای همکاران ایشان کافی نبوده که مفروضات خود را براساس نیازهای روز بازنگری کنند تا امروز بعد از چهل سال که سیل این همه خسارات برجای گذاشته است، تازه به فکر بازنگری در مفروضات جدید روند ایجاد پل و آبرفت در استان بیافتند؟!
سخنان وزیر نیرو هم در این نشست بسیار جالب بوده است وقتی که لایروبیرودخانه‌های استان را «راهی در کاهش سیل» دانسته و اضافه کرده است: « لایروبی به خصوص در بخش ورودی رودخانه به دریا باید انجام شود.»
مننمی دانم کسانی که در این نشست حضور داشتند از ایشان پرسیدند که لایروبی رودخانه ها وظیفه کدام وزارتخانه است و دفتر مهندسی رودخانه ها و سواحل شرکت مدیریت منابع آب ایران با وزارت نیرو چه ارتباطی دارد!
وی همچنین در این نشست گفته است: «علم بررسی میزان روان آب‌ها بسیار مهم و موضوعی قابل توجه است که باید در استان مد نظر قرار گیرد.»
طبیعی است این علم را کسی غیر از همکاران آقای وزیر نیرو ندارد و معلوم نیست که آقای وزیر چرا موضوع وظیفه قانونی همکاران خود را که دهه ها قبل باید این علم را به عمل تبدیل می کردند به یک نشست عمومی می کشاند!!
وزیر جهاد کشاورزی هم در این نشست گفته که « زهکشی اراضی کشاورزی و جلوگیری از تغییر کاربریزمین‌هامی‌تواند جلوی سیل را بگیرد.»
آقای وزیر هم  که سابقه طولانی در تصدی وزارت جهاد کشاورزی دارد به رغم اینکهزهکشی از مهم ترین وظایف و ماموریت های قانونی این وزارتخانه بشمار می رود و پروژه هایزهکشی نیز در استان سیلخیزی مانند گلستان در این چهار دهه گذشته باید به اتمام می رسیده است، تازه از نقش زهکشی در ممانعت از سیل سخن می گوید! مخاطب این سخنان، مگر غیر از خود ایشان و همکاران فعلی و گذشته وی در استان که در این چهل سال به وظایفشان عمل نکردند، کسان دیگری هم می تواند باشند!
چهار نفر از نمایندگان استان گلستان در مجلس نیز در این نشست به درستی از کم کاری ها، اهمال ها و ضعف های وزارتخانه های ذیربط  و دستگاه های اجرایی استان در برخورد با موضوع سیل اخیر انتقاد کردند و خط و نشان کشیدند که در مجلس از حق قانونی خود برای احضار و استیضاح مقصران این حادثه استفاده خواهند کرد! همان حقی که این نمایندگان و اسلاف شان در 9دوره گذشته مجلس کمابیش استفاده کردند ولی چه اتفاق خاصی افتاد؟
مگر نه اینکه دیر زمانی است از این مجلس جز نامی به نام خانه ملت نمانده و مصالح ملت در گیرو دار منافع جناحی، گروهی و شخصی به فراموشی سپرده شده است که اگر غیر از این بود، این گونه مردم نه در میان انبوهی از مشکلات ریز و درشت زندگی که امروز در میان آبهای ویرانگر سیل غرق نمی شدند!

بنابر این امروز همه می دانند که از این مجلس چیزی نمانده که مثلا این نمایندگان گلستان بتوانند شق القمر کنند و مقصران این حادثه دردناک را به  پای میز محاکمه بکشانند!
و اما می رسیم به سخنان معاون اول رییس جمهوری که در واقع به نمایندگی از رییس جمهوری که بخاطر استراحت و تفریح در سواحل زیبایقشم فرصت نداشته به استانی که اکثریت قریب به اتفاق مردم آن در دو انتخابات اخیر ریاست جمهوری به او بالاترین رای را داده بودند، سری بزند(برخلاف روسای جمهوری کشورهایاستکباری که بخاطر همدردی با مردم حادثه دیده کشورشان حتی سفرهای رسمی خارج از کشورشان را هم لغو می کنند و سریعا خودشان را به محل حادثه می رسانند.) در این نشست شرکت کرده و ریاست این نشست را هم بعهده داشت.
وی در این نشست گفته بود: « در ماده ۱۰ و ۱۲ احکام و قوانین کشور حدود پنج درصد از بودجه کشور برای جبران خسارات بلایا طبیعییا پیشگیری از آن است و باید این اهتمام در دولت باشد که بخش قابل توجهی را برای پیشگیری هزینه کنیم و طرح‌هایی مانند زهکشی باید در استان اجرا شود تا سیل را پیشگیری کند.»
چنین گفته هایی، آن هم از طرف یکی از بالاترین مقامات اجرایی کشور که همیشه در این چهار دهه نقش های اجرایی در سطح کلان داشته و می بایست که حرفش به قول معروف حرف اخر باشد، نه اینکه صرفا بر ضرورت « اهتمام در دولت » تاکید کند، نشان از چه نوع مدیریتی می تواند باشد؟!!
یااینکه، وی در این سخنان خود بجای اینکه مقصران عدم اجرای طرح های بنیادی مانند زهکشی در استان سیلخیزی مانند گلستان را در طول اینچهاردهه گذشته به مردم معرفی کند و خواستار محاکمه و اشد مجازات آنها شود، بعد از وقوع این سیل های بنیان برانداز و در حالی که مردم بخت برگشته به دنبال نجات تنها ممر حیات شان تا کمر در آب فرو رفته اند، تازه از ضرورت اجرای طرح هایی مانند زهکشی سخن می گوید!   
در هر صورت این نشست مصداق ضرب المثل معروف مشت نمونه خرواراست،یعنیاگرمصوبات نشست های مشابه پیشین در ادوار گذشته دردی از دردهای مردم را دوا کرده بود، حوادثی از این دست نیز نبایستی این گونه هست و نیست مردم یک منطقه را نابود کند و کسانی که امروز و در ادوار گذشته مستقیم و غیرمستقیم مسئولیتی درخصوص مهار این سیل داشتند و به مسئولیت خود عمل نکردند نیز راحت برای خوشان بگردند!
و این، داستان تلخ نظام مدیریتی ماست! مدیریتی که مثلا قرار بود بحران ها را مدیریت کند اما خود دچار بحران شده است!


انتشار این مطلب در راستای گسترش اطلاع رسانی است و به معنای تائید محتوای آن از طرف این پایگاه خبری نیست

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر