c_300_250_16777215_10_images_71417.jpg

ترکمن سسی - رشید نافعی: هر ساله همین وقت سال دو رویداد مهم باهم تلاقی می کنند. هر دو این رویداد ها قائم به اشخاصی هستند که در برهه ای از زمان حیات خویش جریان ساز و تاریخ ساز ایل و تبار و مملکت خویش بوده اند.


یکی در عرصه فرهنگ و ادبیات و آن یکی در جولانگاه شیشه ای و مواج و جزر و مدی عالم سیاست. فردا به بزرگداشت هر کدام از این مانایان تاریخ مراسمی است یکی بر سر مزارش در آق توقای و آن یکی در مرکز استانش گرگان.
 فردا قندهاری و هزارجریبی، عظیم گل و اترک طیار و هلاکو.. مجددا با یادها و اذهان تجدید فراش می کنند و آن دیگری مختومقلی یادگار دولت محمد آزادی پهلو به پهلو خوابیده در جوار همدیگر از مریدانش می خواهد شعر " یادله بیزنی" را خطاب به گذشته کویری شان بسرایند.
به عبارت دیگر فردا معجونی از سیاست و ادبیات بر تارک استان سرسبز استان گلستان از چشمه زلال میدان احساس و تدبیر فواره خواهد کرد. چه خوش خاطره ای است دکتر عظیم گل مربی سیاسی و طلایه دار حرکت تشکیلاتی منسجم در ترکمن صحرا همیشه دوست داشت برای حفظ وحدت و یکپارچگی از اشعار مختومقلی قرض بگیرد.
 و همینطور زنده یاد اترک طیار عاشق مختومقلی بود و شعری از مختومقلی را زمزمه می کرد که مفهومش به جا آوردن رسم مهمانداری در بین ترکمنها اشاره می داشت و به تاسی از آن شعر ملکه ذهن شده اش در تهران خانه اش به هتل اترک معروف شده بود.
 و چه مایه تاسف است که امسال صحرای این عزیزان فقید سیل گریست. علیرغم این مصیبت گرچه این بزرگواران در این روزهای بزرگ در میان ما نیستند ولی باز چه قدر مایه افتخار است یاد و خاطره آنها هنوز بعد از گذشت سالها در میان ما موج می زند و باعث یکپارچگی نظری و قوت دهنده راه و رسم مردانگی و صلابت و استواری به خاطر منافع جامعه می گردد. به امید زندگی بهتر و فرداهایی امیدوارانه تر.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر