c_300_250_16777215_10_images_71430.JPG

ترکمن سسی - در حالی که امسال مراسم بزرگداشت مختومقلی فراغی به عنوان بزرگترین رویداد فرهنگی منطقه ترکمن صحرا تحت تاثیر سیل روزهای اول سال قرار گرفته است با این حال مردم فرهنگ دوست منطقه بی صبرانه منتظر شرکت در این رویداد بزرگ فرهنگی هستند.


ارزش و جایگاه مختومقلی فراغی به قدرت نفوذ وی در دل افراد جامعه بستگی دارد. قدرتی که ناشی از انتقال مولفه های ارزشی دینی و فرهنگی ترکمن ها در قالب زیباترین بیان است. اشعاری که از دل برآمده و بر دل نشسته است و امید ، تحرک و پویایی در جامعه ایجاد کرده است.
در واقع اعتلای جامعه از اهداف شاعرات متعهد هر دوره ای بوده است و اشعار مختومقلی فراغی نیز به عنوان بزرگترین شاعر ترکمن ها دارای مولفه ای ارزشی اسلامی و قومی فراوانی است که با نشاط آفرینی و ارتقای سرمایه اجتماعی جامعه، زندگی مردم را غنا بخشیده است.
مختومقلی فراغی با توجه به شرایط آن روز جامعه در واقع خود یک دانشگاه سیار در میان جامعه ترکمن ها بوده است به طوری که آموزه های فرهنگی وی با اقبال عمومی همراه بوده و سینه به سینه به دوره های بعدی منتقل گردیده است. کلام شعر مختومقلی که سرشار از ارزش های دینی و فرهنگی است از دل دردمند مختومقلی برآمده بر دل ترکمن ها نشسته و در میان توده مردم به عنوان ضرب المثل و سخنان نغز جاری و ساری گشته و بخشی ها در اجراهای خود از اشعار وی بهره می بردند.
اما اکنون آنچه برای ما اهمیت دارد استفاده از مولفهای ارزشمند نهفته در اشعار مختومقلی فراغی است.ارزش هر فرهنگی به مولفه های ارزشی آن است مولفه هایی که در بطن اشعار شاعران بزرگ موج می زند.برای اعتلای جامعه بهره گیری از آن ارزش ها و مولفه های دینی و فرهنگی معرفی شدهضروری است زیرا که بسیاری از مشکلات کنونی جامعه ما فاصله گرفتن از ارزش های دینی و فرهنگی است، مولفه هایی که هرکدام از آنها عصاره ایجاد سرمایه اجتماعی جامعه محسوب می شوند.
استخراج و نشر این مولفه ها از میان اشعار مختومقلی فراغی و توسعه و ترویج آنها در جامعه برای استفاده کاربردی از آنها بسیار اهمیت دارد.این وظیفه فعالان فرهنگی ، انجمن ها و جمعیت های فرهنگی و هنری و عاشقان فرهنگ و ادب ترکمن و البته رسانه هاست.
برگزاری همایش های مختومقلی فراغی می تواند آغاز خوبی برای این کار باشد.افکار و ایده های مختومقلی در اشعارش مستتر است و اکنون فعالان فرهنگی و رسانه ای ما وظیفه بزرگی بر عهده دارند تا این مولفه ها را به زبان ساده و عامیانه در میان جامعه نشر بدهند تا تاثیر گذاری عملی افکار و ارزش های معرفی شده در اشعار مختومقلی فراغی بر جامعه کنونی به ویژه جوانان این مرز وبوم را شاهد باشیم.
مولفه های ارزشی نهفته در اشعار مختومقلی فراغی می تواند به عنوان نماد هویت و فرهنگ قومی ترکمن معرفی شود و بی شک این کار در تقویت فرهنگ بومی و اعتلای آن در میان اقوام ایرانی و در نهایت توسعه فرهنگ ملی تاثیر گذار خواهد بود.
نورمحمد دانشمند - مدیر پایگاه خبری ترکمن سسی  05/02/1398

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر