c_300_250_16777215_10_images_1_71774.jpg

ترکمن سسی – همواره در ادوار مختلف انتخابات مجلس انتخاب اصلح و انتخاب نماینده ای که بتواند با استفاده از ظرفیت های قانونی نمایندگی توسعه حوزه انتخابیه را با سرعت بیشتری پیش ببرد از دغدغه های جدی فعالان انتخاباتی و مردم بوده است.


درباره شکل گیری گروه اجماع غرب گلستان طی 9 دوره انتخابات مجلس هیچ رزومه و سابقه مشخصی وجود ندارد. در انتخابات دوره دهم چیزی شبیه به یک گروه اجماع توسط تعدادی از فعالان در شرایطی پایه گذاری شد که ترکیب اعضای اصلی آن در روی کاغذ مشخص نشده بود.
 هدف گروه اجماع غرب، معرفی کاندیدای اصلح از میان جمع کثیری از کاندیداها بود که اکثرشان برای اولین بار پای به صحنه انتخابات مجلس می گذاشتند. لیدرهای انتخاباتی بیم آن داشتند که شرایطی مشابه انتخابات گذشته مجددا رقم خورده و یک شکست دیگر در کارنامه کاندیداهای مطرح و اصلح به ثبت برسد. از سوی دیگر مسئله طایفه گری کماکان موضوعی اجتناب ناپذیر به شمار می رفت.

در انتخابات هشتم مجلس، عدم حصول توافق نهایی میان چهار گزینه مطرح باعث شد تا یکی از میان آن جمع حتی با کسب بیست هزار رای نیز نتواند به دور دوم برسد. آرا مابقی کاندیداها هم بین بالای پانزده هزار، بالای ده هزار و زیر ده هزار رای بی اثر مانده اند تا شکست تلخی برایشان رقم بخورد. همین مسئله در اوج رقابت های انتخابات مجلس دهم نیز قابل تکرار پیش بینی  می شد؛ زیرا اولا تعداد داوطلبین زیاد بود و ثانیا انتظار نمی رفت که با تشکیل تیم اجماع آن هم در واپسین لحظات نتیجه ای جز ناکامی برای رقبای اصلی داشته باشد.
متاسفانه تجربه ثابت کرده است که خروجی یک انتخابات الزاما نمی تواند از میان شایسته ها باشد. گاهی لج و لجبازی ها باعث می شود اصلح ترین کاندیداها نتوانند به جایی که استحقاقش را دارند برسند و بنابراین کسی به مجلس می رود که ازتجربه و دانش سیاسی نسبی کمتری برخوردار بوده و این امرحاصلی جز هدر رفت زمان و دور افتادن حوزه انتخابیه از مقوله پیشرفت و توسعه پایدار به دنبال ندارد.
همانگونه که اشاره شد تا پیش ازانتخابات دور دهم، اجماعی به مفهوم واقعی در حوزه انتخابیه غرب استان گلستان وجود نداشت و گروه ها معمولا بر اساس علائق شان به گروه های سیاسی با یکدیگر همکاری می کردند.
گروه ها و تیم های انتخاباتی بخش ترکمن نشین حوزه غرب استان من جمله بندرترکمن، گمیشان و سیمین شهر در بعد از پیروزی انقلاب اسلامی معمولا با دوستان هم مسلک خود در کردکوی و بندرگز همکاری نزدیک داشته اند که مثال بارز آن به انتخابات مجلس هشتم و نهم برمی گردد. این تعامل از سوی طرف های مقابل غالبا کمتر به چشم می آمد تا آنکه در انتخابات دهم مجلس اتحاد میان اقوام شکل بهتری به خود گرفت و چنانکه دیدیم تیم های انتخاباتی شهرستان های کردکوی و بندرگز بدون توجه به مسِئله زبان و نژاد از نماینده فعلی حمایت کرده و دست اتحاد به سوی دوستان ترکمن خود دراز کردند.
خوانندگان دهه شصت میلادی در حوزه یاد شده اگر به خاطر داشته باشند رقابت های انتخاباتی مجالس اول و دوم میان سه نامزد نام آشنا یعنی فخر روحانی، محمد قاسم کیا و محمد باقر داودی برگزار می شد و سرنوشت پیروزی هر یک از آنها به آرا بخش های ترکمن نشین بستگی داشت که انصافا تراکمه از نظر حمایت برایشان چیزی کم و کسر باقی نمی گذاشتند. در انتخابات دورهشتم نیز بهروز اردلانی سرهنگ بازنشسته انتظامی که در واقع  اصلیتی مازندرانی دارد توانست با بهره مندی از حمایت قاطع صیادان ترکمن به رای قابل توجهی دست یابد و اگر می توانست قدری حرفه ای تر عمل کند به عنوان منتخب مردم به مجلس راه می یافت. همچنین در انتخابات ششم مجلس ،شهید عظیم گل که در اخلاق مداری و حمایت از قشر ضعیف جامعه زبانزد خاص و عام بود، هواداران بی شماری را در کردکوی و بندرگز پیدا کرده و مقتدرانه پیروز انتخابات شد.
بررسی ها نشان می دهند مشکلات کهنه ای من جمله توسعه نیافتگی حوزه، مشکلات کمبود آب شهرستان گمیشان و عدم جذب توریست و سیل ویرانگر اخیر لزوم یک منتخب پویا و قوی از حوزه مذکور بدون در نظرگرفتن مذهب و قومیت و انتخابی فراقومیتی و توسعه محور را پیش از پیش مهم جلوه می دهد.
سال های  زیادی از عمر انتخابات در حوزه غرب گلستان تحت تاثیر تعصبات قومی و مذهبی سپری شده و بعضا مردمی که بخاطر پیروزی کاندیدای خود فقط به اندازه یک شب شادمان شده بودند، ماه ها و سال های بعدی را درحسرت و پشیمانی سپری کردند. منتخب ترکمن و یا فارس اگر منفعت طلب باشد هیچ دردی از حوزه را دوا نخواهد کرد. بنابراین کم کم وقت آن شده است تا ردای قوم گرایی را از تن آورده و افق های نگاه خود را به فرا دورتر گسترش دهیم.
بندرترکمن و کردکوی در مقایسه با مرکز استان و شهرهای مهم دیگر پیشرفت و توسعه چشمگیری نداشته اند. اگر وضع بندرگز را قدری بهتر بدانیم باید پذیرفت که درحق مجموعه شهرستان گمیشان کوتاهی صورت گرفته است. کمیش تپه زمانی یکی از دو بندر مهم کشور به شمار می رفت و ناخداهای کشتی های بادبانی آن تا آب های باکو و مسکو را در می نوردیدند. امروز نگاه به سیمای این شهر چند دهه بی توجهی را ثابت می کند.
توسعه قابلیت های جنگل کردکوی، تجهیز مکان به وسایل بازی کودکان، نظارت برقیمت سفره خانه های سنتی و توجه به بهداشت محیطی بدون شک می تواند پارک جنگلی کردکوی را در گستره کشوری مشهور نماید.
بندرترکمن با آنکه در ایام نوروز بیشترین گردشگر را شاهد است، اما هنوز هم از کمبود امکانات در محوطه اسکله، نبود در آمد پایدار، بلاتکلیفی میدان ماهی فروشان، عدم استاده از ظرفیت محل شنا رنج می برد. در آستانه  نوروز 98 تنها مدل نونوار در سیمای ورودی این شهر تغییر عدد هفت به هشت در ماکت فلزی 1398 بود که با کمی دقت می شد فهمید عدد 7 از جایش کنده شده و به شکل 8 درآمده است!!
غالبا در آستانه هر انتخابات خبرهایی مبنی بر ادغام حوزه انتخابیه بندرترکمن و گمیشان با حوزه آق قلا به گوش می رسد که تحقق این موضوع عایدی جز ایجاد حساسیت و تنش میان طوایف مختلف دو شهر را به دنبال نخواهد داشت. حوزه انتخابیه غرب استان گلستان نیاز به نماینده ای دارد که تنها به فکر تقویت تیم دفاترش در شهرهای حوزه نبوده و در همان آغاز فعالیت سودای حضور در مجلس بعدی را در سر نپروراند. نماینده ای که در صدد جلب رضایت نفرات معدودی عمل کند به هیچ وجه به درد خدمت درمجلس نمی خورد. پس بیاییم قدری واقع بینانه تر عمل کرده و بدانیم کاندیدایی که از صنف غیر مرتبط وارد انتخابات می شود چه معلوماتی از مردم و مشکلات منطقه دارد و چه میزان قابلیت برای نماینده شدن در وی وجود دارد.
خبرنگار: طاهر جانی

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر