c_300_250_16777215_10_images_76198.jpg

گلستان : ترکمن سسی - برآمدگی خاكی روی قبرها یوسقا ( یوسكا) گفته می شود. در ادوار گذشته، تركمنان بنا به باورهای خود آرامگاه بزرگان و شهیدان خود را مرتفع تر از بقیه می ساختند.

 


بزرگی تپه های خاكی قبور، نشان از احترام و اعتبار شخص در بین مردم داشت. حفاری های باستان شناسی حكایت از این دارد كه آرامگاه بزرگان تركهای قبل از اسلام گاها اتاقی بوده است كه شخص مرده را به همراه مقداری خوراكی، وسایل رزم و اسبش در آن می نهادند.


آرمینیوس وامبری محقق مجاری، ضمن سیاحت در تركستان به سال 1862 در خصوص مراسم خاكسپاری تركمن ها چنین می نویسد: « وقتی كه یكی از روسای برجسته یعنی كسی كه به دریفت لقب باتر (دلاور) نائل شده باشد، بمیرد، رسم است كه یك یوسكا (تپه كوچك) روی قبرش برپا می كنند هر تركمن باید با ریختن دست كم هفت پارو خاك در آن شركت كند) نام روستای باش یوسقا نیز برگرفته از 5 یوسقای باستانی در نزدیكی روستاست.


در یوسکاهای امروزی هیچ مرده ای دفن نمیشود و بصورت مکانی برای زنده نگه داشتن محل فوت و یا شهادت بر اثر حوادث ساخته میشود ، یوسکاها به زبان فارسی امروز معنی "یادمان" می دهد.


یوسکاهایی که امروزه در کنار جاده ها دیده میشود بعنوان یادمان مکانی که شخصی بعلت تصادف فوت کرده بصورت سنگ قبر و گاها بصورت تپه ایجاد شده است.
بعضی یوسکاها هم در کنار رودخانه و کانال ها درست شدن که اخیرا یک یوسکا هم در کنار جاده و کانال تپه نقره ای برای شهدای خدمت سیل کوموش دپه در حال ساخت است.

منبع: صفحه اینستاگرامی کوموش دفه

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر