c_300_250_16777215_10_images_P1061562.jpg

 

ترکمن سسی: عالم اهل سنت ترکمن  گفت: زبان شعر و ادبیات بهترین وسیله برای انتقال پیام عاشورا برای نسل جوان است.



شاه دوردی آخوند ایزدی در گفتگو با خبرنگار ترکمن سسی، برگزاری دومین کنگره فرهنگ عاشورا در زبان و ادبیات ترکمن را حرکتی رو به رشد به منظور آشنایی هر چه بیشتر مخاطبان جوان با اهداف امام حسین (رض) در جریان قیام عاشورا دانست و افزود: بدون شک صاحب نظران، هنرمندان و پیشکسوتان می توانند با زبان و هنر زیبای خود ابعاد مختلف نبرد پیکار میان حق و باطل را هر چه بهتر به مخاطبان انتقال دهند، خاص آنکه وقتی پیام آزادگی و آزاد بودن انسان در بیان نظرات و عقایدش باشد.

آخوند ایزدی ادامه داد: استان گلستان به عنوان رنگین کمان اقوام شناخته می شود و با نقاط مشترک بسیار در عقاید و باورهای اسلامی میان مذاهب مختلف در تقویت وحدت و انسجام ملی پیشقدم و سرآمد در بین سایر استان ها می باشد.

وی افزود: آن امام آزاد اندیش عقیده داشت که یزید و متحدانش لیاقت خلافت بر دایره اسلامی را ندارند و نمی توانند عدل و عدالت را در پهنه سرزمین های اسلامی پیاده نمایند. یزید در آن زمان جوانی متکبر و مغرور بود که خیال می کرد با استفاده از سلاح زور می تواند سالیان دراز بر اریکه قدرت تکیه بزند.

این عالم اهل سنت خاطر نشان کرد: نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله وسلم در سال یازدهم هجری رحلت نمود و واقعه کربلا در سال شصت و یکم هجری اتفاق افتاد. این بدان معناست که هنوز مدت طولانی از پایان رسالت پیامبر امت آخر زمان نمی گذشت، با این حال یزید می خواست با بنیان نهادن یک حکومت مستبد، اصل حکومت اسلام و قرآن کریم را به زیر سوال ببرد.

آخوند ایزدی دین اسلام را نتیجه رنج ها و محنت های رسول گرامی و اصحاب رضی الله عنهما خواند و تاکید کرد: آنچه یزید درک نمی کرد این بود که وی واقعا نمی دانست رو در رویی نبی مکرم اسلام با قریش واقعا بر سر چه مسائلی بوده است، اگر پیامبر حکومت می خواست آنها حاضر بودند ایشان را در راس مکه بنشانند، اگر بحث پول در میان بود، کفار قریش آمادگی داشتند هر مقدار که ایشان می خواست بپردازند. البته یزید در زندگی به دنبال همین مسائل بود و حکومت داری را در قبولاندن باورها و عقایدش با استفاده از سلاح زور و قدرت می دید.

این عالم اهل سنت یادآور شد: قرآن کریم در پذیرش دین اجباری قرار نداده است. خدای متعال آفرینش انسان را بر اساس آزاد بودن وی در بیان اندیشه و عقایدش بنا نهاد و لذا اهتمام ما نیز باید تبیین محوریت این موضوع با الهام گرفتن از واقعه کربلا و سایر موارد مشابه باشد.

آخوند ایزدی افزود: در صدر اسلام بسیاری جنگ ها اتفاق افتادند تا نهال درخت آزادی کم کم رشد پیدا کرده و به پرورش برسد و در این میان سیاست یزید پیروی از شیوه و رفتار بت پرستان قریش در صدر اسلام بود، چرا که او می خواست بر عقاید و باورهای مردم حکومت کرده، اگر بتواند آنها را مطیع خود سازد و یا همه را از سر راه بردارد که در مورد مخالفانش چنین رویه ای را در پیش گرفت.

آخوند ایزدی تمامی آثار به رشته تحریر درآمده و انتشار یافته توسط صاحب نظران و هنرمندان اهل سنت درباره قیام عاشور را برگرفته از پیام امام حسین (رض) دانست و تاکید کرد: آن حضرت بسیار تلاش کرد تا یزید و لشکرش را از خواب غفلت بیدار کند، زیرا اگر حکومت اسلامی به همان صورت دوام و قوام میافت، چه بسا امروز از دین واقعی و آنچه که رسول گرامی ما به دنیا صادر نمود، چیز زیادی باقی نمی ماند.

وی یادآور شد: آن حضرت صلی الله علیه و آله وسلم با سایر بلاد وارد جنگ نشد تا غنائم فراوانی به دست آورده و ثروت هایشان را تصاحب کند، بلکه هدف اصلی آن حضرت اجرای فرمان قرآن کریم ، ترویج آزادگی و اشاعه فرهنگ " امر به مغروف و نهی از منکر" با استفاده از حسن رفتار و اخلاق نیکو بود.

آخوند ایزدی تصریح کرد: لذا ما نیز باید به تبعیت از آن حضرت و آن امام بزرگوار و همچنین سایر اصحاب و اهل بیت تلاش نماییم تا پیام ایشان را به هر نحوی که می توانیم به نسل در حال رشد انتقال دهیم. مسلما این وظیفه و رسالت بر عهده ما است تا قیام عاشورا را برای همیشه گرامی بداریم و با برپایی نشست های قرآنی و محافل شعر و ادب سعی کنیم گوشه ای از دیدگاه های امام حسین (رض) در نهضت عاشورا را به نسل آینده منتقل نماییم.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر