c_300_250_16777215_10_images_65470.jpg

ترکمن سسی - امان محمد خوجملی : آیا این حق مردم ایران است که از یک سوراخ صد بار گزیده شوند؟ آیا این بدین معنا نیست که ما در تربیت فرهنگی انسانها موفق نبوده ایم؟ صرف فنی به بار آمدن مهندسان و پزشکان چه فاجعه ای می تواند بوجود بیاورد.

چهارده سال پیش(1382) که فاجعه ی زمین لرزه شهرستان بم در استان کرمان رخ داد، هنگام بازسازی شهر یکی از مهندسان سوئیسی برای بازدید آمده بودند از کارمهندسان ایرانی دو ایراد مهم گرفته بود که اگر رعایت نشود باز فاجعه به بار خواهد آورد. یک ایراد ساده این بود هنگام چیدن آجر، آجر باید خیس باشد چون آجر خشک آب ملات را جذب می کند و چسبندگی آن از بین می رود و از استحکام بنا می کاهد. دومین ایراد مهم این بود که سقف ساختمان روی دیوار نمی نشیند وبالای دیوار آزاد می باشد و دیواراز چهار طرف چفت و بست نمی شود. اگر دوباره زلزله بیاید دیوارها فرو خواهند ریخت و اسکلتها باقی خواهند ماند.

 پیش بینی او درزلزله کرمانشا وسرپل ذهاب درست از آب درآمد. در مسکن مهر دیوارهای آزاد چفت و بست نشده فرو ریخته و اسکلتهای بتونی یا فلزی سر جای خود باقی مانده اند. البته این مختص مسکن مهر نیست همه جای ایران به این شکل است. اول در ساختمانهای چند طبقه اسکلت بنا را تمام وبعد دیوارچینی را شروع می کنند. البته در بعضی جاها مهندسان برای استحکام دیوارها فلزهای ضرب دری را در لابلای دیوارها بکار می برند اما این کار چقدر مؤثر است در زمین لرزه های بزرگ با شدت لرزه ها ی بیشتر مشخص خواهد شد. خیلی از افراد هم فقط در فکر امروزخود هستند که کافی است کار زودتر و ارزانتر تمام شود. هیچ اعتقادی به محکم کاری ندارند چون محکم کاری و آینده نگری را نوعی هدر دادن سرمایه می دانند.

 البته غیرازایرادهای فنی و مهندسی بعضی ایرادها به اعتقادات فرهنگی و دینی مردم بر می گردد که تقدیر گرایی مشخصه ی مهم آن است. خیلی از افراد مذهبی چندان اعتقادی به این ندارند که با تدبیر و اندیشه و فکر می شود جلوی خسارات را گرفت یا آنرا کاهش داد. آنها بیشتر معتقدند خداوند برای کاهش گناهان افراد و جامعه این بلایای طبیعی را می فرستند تا انسانها دست از گناه بردارند. آنها می گویند شماها بهتر است به جای این کارها در فکر گناهان خود باشید تا خداوند عصبانی نشود. به هرحال در جوامع دینی و مذهبی نظرات متفاوت است اما آنچه به کار می آید تجربه است که نباید از یک سوراخ صد بار گزیده شد. 29/8/1396.

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر