c_300_250_16777215_10_images_66203.jpg

تركمن سسي- یکی از بزرگترین اهداف اقتصاد مقاومتی در کلام رهبر انقلاب و دکترین اقتصاد کشور،تولید داخلی و اشتغالزایی بر مبنای توانمندی های بومی است که باعث جهش روبه جلوی اقتصاد کشور در آینده خواهد شد.


مردم کشور ما در سالهای پس از انقلاب متحمل شدیدترین تحریم ها بر علیه خود بودند که بزرگترین این تحریم ها،تحریم های ناجوانمردانه اقتصادی در زمینه های مختلف بود.

منطقه محروم داشلی برون گنبدکاووس پتانسیل های بالایی در امر شکوفایی اقتصاد بصورت بالقوه در خود دارد که این پتانسیل ها می تواند با اندک حمایت مسئولین و همت مردم منطقه در کنار ایده پردازی های صاحب نظران و جوانان نخبه منطقه شکوفا شود.

درطول سالیان گذشته به دلایلی چون ضعف مدیریت و عدم پیگیری مستمر مسئولین،منطقه ی داشلی برون شاهد سوختن استعدادهای نهفته ی خویش بود،استعدادهایی که بصورت طبیعی در خود گنجانده است یا اینکه از سنت های آبا و اجداد مردم  این منطقه به شمار می روند.

اگر سخن از پویایی معادن سنگ صدف یا منطقه نفتی کرند به میان بیاوریم یا خواستار بهره برداری کربنات کلسیم و ید موجود در منطقه باشیم،یا اینکه پیشنهاد دهیم از زمین های پهناور بخش داشلی برون استفاده های صنعتی شود بی شک در لابه لای کارهای اداری و اولویت بندی های کشوری خسته و درمانده خواهیم شد و مدت ها باید صبر کنیم تا شاهد تحقق یک دهم این پتانسیل های بی بدیل منطقه ای،کشوری و حتی بین المللی باشیم.

منطقه داشلی برون شاهد ترک تحصیل نخبه های آموزشی خویش در سنین پایین،گسترش روزافزون برخی ناهنجاری های اجتماعی چون اعتیاد و مهاجرت کاری جوانان خویش است،جوانانی که سرمایه یک ملت محسوب می شوند عمر آنها در کارگاه های صنعتی کلان های شهرهای کشور تلف می شود و حقوقی که دریافت می کنند قابل قیاس با زحمات آنها نیست.

در منطقه داشلی برون گنبدکاووس روستاهایی را می توان یافت که خانواده های این روستاها در اصطلاح با نان بخور و نمیر یارانه پرداختی دولت امرار معاش می کنند،وقتی با سرپرستان این خانواده ها صحبت می کنیم به رنجی که می کشند پی می بریم،مردم محروم بخش داشلی برون برای خویش بهترین ها را نمی خواهند بلکه بر عکس این مردم قانع به حداقل ها رضایت دارند.

اکثر جوانان منطقه داشلی برون که در کارگاه های صنعتی شهرهای خارج از استان روزگار خویش سپری می کنند اگر حداقل درآمد را در منطقه ی خویش داشته باشند تفکر مهاجرت کاری را از ذهن خود بیرون می کنند که کاهش اینگونه مهاجرت های اجباری کاری و حضور این جوانان در کنار خانواده های خویش تاثیرات مثبت اجتماعی خود را خواهد گذاشت.

سالی که هستیم مزین به سال اقتصاد مقاومتی و منطقه داشلی برون می تواند پایلوت خوبی برای برخی برنامه های مسئولین باشد،این منطقه با دارا بودن زمین های بکر و پهناور پتانسیل خوبی برای پرورش شتر مرغ دارد،منطقه داشلی برون بهترین دوغ شتر (دیه چال) را در خود می بیند و شهرت این منبع غذایی شهره ی عام و خاص است و هنوز هم به روش سنتی بهره برداری و عرضه می شود،منطقه داشلی برون بهترین هندوانه های کشور،گندم،جو و دانه های روغنی را در خود کشت می کند و با گذشت چندین سال از کشت این محصولات،کشاورزان بخش داشلی برون با روش های کشت علمی این محصولات آشنایی کامل ندارند چرا که مطالعات و انجام تحقیقات علمی مناسب جهت کشت و فرآوری محصولات آنها صورت نپذیرفته است.

منطقه داشلی برون دارای مناطق زیبای گردشگری است،این منطقه در بهاران جلوه گر بهشت خداوند بر روی زمین است،چشم اندازهای زیبای تپه ماهورهای این منطقه شهره ی عام و خاص است،زیبایی هایی که کمتر مورد استقبال گردشگران خارجی قرار می گیرد چرا که معرفی زیبایی بکر این منطقه بسیار ضعیف است و هزینه ای برای این امر صورت نپذیرفته است،اندک گردشگرانی که پا به این منطقه گذاشته اند توصیف های جالبی از زیبایی های طبیعت بکر روستاهای داشلی برون داشته اند.

مشاغل خانگی که بانوان زحمت کش بخش داشلی برون از کودکی با آن بزرگ می شوند از قبیل فرش بافی و صنایع دستی ترکمن می تواند در آمد قابل توجهی نصیب این خانوارها بکند که متاسفانه تعاونی های روستایی در این منطقه واژه ای نامفهوم بنظر می رسد و باید آموزش و اطلاع رسانی لازم در خصوص تعاونی ها به این منطقه صورت بپذیرد تا مردم این منطقه بتوانند از مزایای این تعاونی ها بهره لازم را ببرند.

بی شک این منطقه استقبال خوبی از طرح های اقتصادی کوچک و زود بازده خواهد داشت که از مسئولین انتظار می رود با توجه به پتانسیل های منطقه با ارائه برنامه عمل محور نه شعار گونه و با اتخاذ الگوهای اقتصادی با کمک صاحب نظران امر فکری به حال معیشت مردم این منطقه بیاندیشند چرا که جوانان داشلی برون به در آمد حداقلی نیز رضایت دارند.

يادداشت سردبير /1395

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر