c_300_250_16777215_10_images_P9160174.JPG

تركمن سسي- مشاهیر، فرهيختگان و نخبگان هر قومي از سرمایه هاي اجتماعي ، معنوی و پشتوانه ي فرهنگی آن قوم محسوب مي شوند و معرفي آْنان به نسل جوان براي الگوسازي و استفاده از تجارب آنان كار فرهنگي موثري است.


برگزاري آيين هاي تجليل از چهره هاي شاخص شعر ، موسيقي و ادبي نوعي امر به معروف است و براي نسل جوان نوعي الگوهاي ارزشي معرفي مي كند و اگر نسل جوان و آينده ساز ما مفاخر قوم خود را بشناسد با توجه به علایق خود از تجربيات زندگی این فرهیختگان و انديشه هاي آنان مي توانند بهره هاي لازم را ببرند و در آينده سهمي در غناي فرهنگ قومي داشته باشند.
دوستان قبول دارند كه كار در عرصه هاي فرهنگي ارزش خاص خود را دارد به ويژه در دنياي پرتلاطم امروزي كه با رشد فزاينده ارتباطات مجازي و تبليغات گسترده غول هاي رسانه اي موضوع تهاجم فرهنگي بسيار جدي است و فرهنگ و آداب و رسوم قومي در معرض تاثير ديگر فرهنگ ها قرار دارد ارزش كار مفاخر فرهنگي ما دوچندان نمايان مي شود و حفظ و اعتلاي فرهنگ هويت ساز قومي كه بخشي از هويت ملي را شكل مي دهد بيشتر آشكار مي شود.
خوشبختانه از چند سال اخير به اين طرف به همت جمعي از فعالان فرهنگي و اجتماعي در برخي شهرها براي ارج نهادن به تلاش هاي فرهيختگان و نخبگان عرصه فرهنگي و هنري ، آيين هاي تجليل از چهره هاي شاخص برگزار شده است و اين تجليل ها گرچه ارزشمند است ولي كافي نيست و ما در اين مسير باید قدم‌های بلندتر با سرعت و شتاب بيشتري برداريم.
اما چگونه مي توان اين مسير را با سرعت و شتاب بيشتري طي كرد؟ چگونه مي توان اين مراسم ها را فراگيرتر و مرسوم تر نمود؟
به نظر نگارنده ايجاد يك نهاد مستقل مردمي كه وظيفه آن تجليل از مفاخر ، نخبگان و فرهيختگان قوم تركمن باشد مي تواند يكي از راهها باشد. ما در اين موضوع در ماه هاي اخير با تعدادي از دوستان فرهنگي صحبت هايي داشتيم و با مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان گلستان نيز مذاكراتي انجام شده است و نيز پيگيري هايي نيز از دفتر مديركل امور اجتماعي استانداري گلستان انجام شده و در ادامه موضوع از طرف برخي دوستان در حال پيگيري است و اميدواريم با تلفيقي از تجربه و جواني و مشاركت علاقمندان شكل بگيرد.
ايجاد چنين نهاد مردمي که یک ضرورت است مي تواند نقش پلی میان سرمایه‌های دیروز و نسل امروز را ايفا بكند و زمينه هاي مشاركت مردمي در كارهاي فرهنگي را بيشتر بكند.از طرفي چنين نهادي ستاد هاي مردمي و موقت نقاط مختلف را همگرا و توان افزايي ايجاد بكند و ضمن دائمي شدن و كاراتر شدن اين ستادها وحدت رویه اي نيز مرسوم گردد در عين حال يك نهاد مستقل فرهنگي و شناخته شده بهتر مي تواند حمايت هاي مادي و معنوي  بخش هاي ديگر از جمله بخش دولتي را جذب و هدايت بكند . چه بسا برخي دستگاه ها و متوليان امور فرهنگي در جامعه براي اجراي برنامه هاي فرهنگي نياز به خدمات چنين نهادهاي مردمي داشته باشند كه به فرهنگ بومي محلي اشراف دارد.
نهادي كه با تركيب نمايندگاني از نقاط مختلف تشكيل مي شود و با همفكري و تبادل نظر اعضاي تشكيل دهنده مي تواند نوعي انسجام در اجراي برنامه هاي فرهنگي از جمله تجليل از مفاخر را شكل دهد و برنامه ريزي و انجام فراخوان هاي لازم را به عهده بگيرد.
در نهايت اينكه ظرفيت كار در اين عرصه زياد است و ما نخبگان فرهنگي ، هنري و ادبي بسياري داريم كه با عشق به مردم و فرهنگ قومي شبانه روز تلاش مي كنند و چه بسا بسياري از انها در گمنامي و غريبانه از بين ما رفته اند و ارج نهادن به یک عمر تلاش های فرهنگی و هنري آنها كمترين كاري است كه ايل مي تواند براي فرزندان شايسته خود انجام دهد و با نهادي مردمي با ظرفيت هاي بالاي توانايي مي توان اميدهاي زيادي داشت كه در غناي فرهنگي قوم كارهاي ارزشمندي انجام داد.
يادداشت مدير

نوشتن دیدگاه

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
- نظرات بعد از ویرایش ارسال می‌شود.


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

 

ترکمن سسی

turkmensesi

تبلیغ

 

نوین وب گستر